Avelsnyheter
22 juni 2017 16:39

Försenade leveranser får stora konsekvenser för stoägarna

Hingststationerna och uppfödarna har i år stora problem med PostNords leveranser. Spermaskicken blir försenade eller försvinner vilket ger stora konsekvenser. Ersättningen som delas ut som kompensation är 50 kronor.

Försenade leveranser får stora konsekvenser för stoägarna
Ida-Maria Källllqvist Alm är en av dem som drabbats av PostNords förseningar under denna betäckningssäsong. Hennes spermaleverans från Van Vivaldi dök inte upp.

Ida-Maria Källqvist Alm i Helsingborg är en av dem som drabbats av försenad leverans. Hennes 3-åriga sto, egna uppfödningen IMK Unique Stardust (Shooting Star-Bernstein), ska få föl för första gången och Ida-Maria har valt Van Vivaldi som den blivande fadern.

Men ännu är IMK Unique Stardust inte seminerad. Dels har det varit komplicerat för att hon haft svaga brunster, men när hon nu äntligen var klar att släppa ägget och var klar för seminering dök det aldrig hennes expressleverans av sperma upp.

Ida-Maria tillbringade mycket tid för att försöka spåra paketet, men lyckades varken få tag på paketet eller någon ansvarig person. I sin ilska och frustration skrev hon ett öppet brev till PostNord på Facebook (läs det här), som har lästs och delats många gånger. Där kan man läsa att det är flera som upplevt samma sak i år. PostNord beklagar förseningen och meddelar att kunden enligt villkoren inte får ersättning för indirekta kostnader – det vill säga de kostnader som uppstår i samband med veterinärundersökningar, resor till och från stationen och liknande.
”Expresspaket ersätts vid försening med fraktkostnaden” är det svar Ida-Maria fått av PostNord som Ridsport fått ta del av, och det är avsändaren som ska reklamera förseningen och även denna som får ersättningen.

Ida-Maria förstår systemet när det gäller brev eller andra leveranser, men i det här fallet när det gäller transport av levande sperma till ett sto som bara kan ta emot sperman under en begränsad tid blir det något helt annat.
– Det är ett systemfel som de kan använda om det blir förseningar, säger Ida-Maria till Ridsport.
– Ser man till uteblivet expresspaket kanske värdet är 15 000 kronor men om vi ser till uteblivet föl så pratar vi om kostnader för över 70 000 kronor, säger Ida-Maria.

Ridsport kontaktade Florian Darcourt, hingstansvarig på Lövsta Stuteri. Det var han som skickade leveransen med sperman från Van Vivaldi till Ida-Maria, och han bekräftar att det varit ovanligt mycket problem med leveranserna i år. Nu tittar Lövsta Stuteri på andra lösningar eftersom det inte fungerar med PostNord.
– Vid reklamation får jag sitta i en telefonkö i 45 minuter innan jag ens kommer fram och sedan får jag ändå bara samma information som jag själv kan hitta på PostNords webbsida, säger Florian till Ridsport.
– Förra året hade vi lite problem med det var ändå rätt okej, det är mer detta år och PostNord har absolut ingen service, säger Florian och tillägger att PostNord inte verkar veta vad de gör.
– Vi försöker göra allt professionellt men de förstör allt, det är en komplicerad situation, säger Florian.

För två år sedan reklamerade Florian en försvunnen leverans, och ersättningen från PostNord blev då 50 kronor. Nu gör inte Florian några reklamationer längre.
– Det kostar för mycket pengar att överklaga och tar för mycket tid, jag behöver lägga mina timmar på annat, säger Florian, som istället försöker hitta en annan lösning med stoägaren när sperman inte dyker upp i rätt tid.

Han berättar också att stoägarna inte behöver betala för de leveranser som är så försenade att de inte längre går att använda eller de som inte kommer fram. Många gånger får uppfinningsrika mottagarstationer och stoägare hitta olika lösningar som att hämta sina leveranser före eller efter stängningstid, men ibland är det för sent och då behöver kunden inte betala för sperman.
– Vi försöker lösa det på annat sätt men det är svårt att göra det bättre med PostNord som det är nu.

Ridsport har varit i kontakt med PostNord för en kommentar kring Ida-Marias ärende men inte fått svar.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden