RidskolemiljöHur får man eleverna att känna sig trygga och sedda på ridskolan? Det har hippologen Tessan Waerner fokuserat på i sin forskning. Svaret är att ridlärarna har en mycket viktig roll för att öka delaktigheten.
Forskaren: ”Ridlärarnas attityd till eleverna är avgörande”

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Hallå där, Tessan Waerner, doktorand som forskar på unga ryttares delaktighet
och ridlärarnas attityd till sina elever.
Hur viktig är ridlärarnas inställning för elevernas utveckling?
– Den är jätteviktig för elevernas utveckling. Ridlärarnas attityd och kommunikation med de unga eleverna är avgörande.
Har ridlärarna koll på sin betydelse?
– Det tror jag, men de är ofta så fokuserade på uppdraget att lära ut ridning på ett säkert sätt, och då riskerar annat att komma mindre i fokus.
Fakta
Therese ”Tessan” Waerner
Bor: I Djursholm.
Bakgrund: Hippolog, ridlärare sedan 2007, en magister-examen inom pedagogik där examensarbetet hette ”Ridsportens ledarskap – en utmaning”. Har undervisat hippologstudenter i ledarskap och pedagogik.
Gör: Utlånad från SLU till GIH och skriver doktorsavhandlingen ”Unga ryttares rätt till delaktighet – en villkorad rättighet”, planerad disputation i vår.
Så gjordes senaste studien: Genom 200 timmars fältstudier på ridskolor.
Viktigaste redskapet vid fältstudier: En positiv attityd, och penna och block.
Hur kan ridlärare göra eleverna mer delaktiga?
– Genom att inte ge enbart kommandon, som leder till envägskommunikation, utan prata med eleverna på ett mer avslappnat sätt och fråga hur de vill vara delaktiga. Alla har rätt att få uttrycka sin åsikt och bli lyssnade på, även unga, det är lag genom Barnkonventionen. Sedan är det inte samma sak som att alla ska få sin vilja igenom.
– Jag tror att ridsporten liksom idrotten överlag skulle behöva ta in Barnkonventionen mer i sitt tänk och reflektera över hur det ser ut i praktiken. Vi är medvetna om vikten av delaktighet, men det stannar där, för vi har sådant fokus på hästarna och ridningen.
Du har hittat fyra olika attityder hos ridlärare; att de ser unga som intresserade, som kompetenta, som ointresserade, eller som inkompetenta. Vilken attityd är vanligast?
– Ridlärare växlar mellan de olika attityderna, men de yngre ridlärarna pratade oftare med ungdomar på de ungas sätt. Men det ska också sägas att alla ridlärare gör sitt bästa, även om deras bemötande varierar.
Varför är det här så viktigt?
– Därför att människor känner sig sedda om de får vara delaktiga. Och trygga människor ger en trygg idrott.
Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 1/2025.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på