Nyheter
14 augusti 10:28
Ridsportplus

Hästföretagaren gasar – tar in 50 miljoner i riskkapital

FöretagandeHallå där Karin Bjärle, vd och grundare på PS of Sweden, som nu väljer att sälja en del av bolaget till riskkapitalistbolaget Eequity.

Hästföretagaren gasar – tar in 50 miljoner i riskkapital
Karin Bjärle, satsar stort med företaget. Foto: Iris Van Meijl

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Varför tar du in riskkapital?
– Därför att PS of Sweden är för bra för att inte växa och bli större. Det finns otroligt mycket potential i bolaget. I dagsläget omsätter vi 75 miljoner med väldigt god lönsamhet och jag har arbetat upp företaget till den nivå det är idag. Nu behöver jag en stark partner så jag kan fokusera fullt ut på det jag är bäst på: produktutveckling.

Fakta

De köper en del i bolaget

Eequity anses vara en av Sveriges största investerare i e-handelssegmentet.

De har investerat åtskilliga miljoner i bolag som till exempel Pricerunner, Ideal of Sweden, Na-kd, Swiss clinic, Kidsbrandstore.se, Caliroots, Footway och i appen Preglife.

Eequity går i ett första steg in med 50 miljoner kronor i PS of Sweden.

– Alla produkter kan förbättras, även våra egna. Jag är besatt av att skapa och driva processer och produktutveckling. Jag ser affärsmöjligheter och förbättringspotential i precis allting. Det är absolut det roligaste jag vet. Jag blir aldrig klar. Innan trodde jag att jag skulle bli det – färdig. Men nu har jag insett att idéerna aldrig tar slut.

Vad innebär det för bolaget?
– Den investering som riskkapitalisterna Eequity nu gör med 50 miljoner kronor ger möjligheten att öka tillväxttakten ännu mer. PS of Sweden börjar bli ett stort bolag nu med allt vad det innebär. Det har varit oerhört lärorikt att driva det helt på egen hand hela vägen men jag vill kunna koncentrera mig på att utveckla produkt och koncept., säger Karin Bjärle och fortsätter:

– I Eequity får vi en stark partner som har gjort miljardresan flera gånger tidigare, bland annat genom bolag som Ideal of Sweden och Na-kd. Vårt första fokus kommer bli att rekrytera flera nyckelpersoner och bygga ut våra tekniska plattformar.

Iris Van Meijl
Karin Bjärle startade sitt bolag 2012 i Nyköping.  Foto: Iris Van Meijl

 Och vad innebär det för kunderna?
– För kunderna kommer det innebära ett snabbare och större utbud av leveransalternativ. Vi kommer erbjuda ett större sortiment. Vi har bland annat en ny kollektion på gång med shortchaps och jodphurs, ett helt nytt tränskoncept med mera.

I dagsläget finns ni i drygt 50 länder, vad siktar ni på härnäst?
– Våra största marknader är USA, Tyskland och England — och där har vi än så länge bara skrapat på ytan. Vi kommer bland annat göra en speciell kollektion anpassad till den amerikanska marknaden. Vi har en aggressiv tillväxtplan som vi tror är fullt möjlig och vårt mål är att bli ett ridsportbolag i miljardklassen.

Hur ser ni på framtiden med tanke på hållbarhets- och klimattänk?
– Vi jobbar på att göra om förpackningar och jobbar dessutom med en nytt koncept som ska utmana traditionen om hur man konsumerar. Framtiden handlar om hållbarhet, hållbarhet, hållbarhet och spårbarhet.

Fakta

PS of Sweden

Gör: Företaget började sin bana med att lansera anatomiska träns. Sedan starten 2013 har företaget jobbat med fler produkter som tyglar, pannband, ryttarkläder med mera.
VD och grundare: Karin Bjärle
Priser: Vinnare av entreprenörspriset ”Årets kvinnliga stjärnskott” 2018, utsedd till ”Superföretag” av Veckans Affärer, Årets gasellsprång 2018, Årets internationella tillväxt 2018.
Antal anställda: 15 i dagsläget, men behöver rekrytera.
Omsättning: 75 miljoner kronor.
Grundades: 2012.
Finns i antal länder: Drygt 50.

Kommer ni ha kvar ert kontor i Nyköping?
– Vi kommer ha kvar vårt lager och kontor i Nyköping, men kommer flytta nyckelpositionerna till ett kontor mitt på Kungsgatan i Stockholm.

Vad är du mest nöjd över i företagets resa än så länge?
– Att vi trots felsteg alltid går starkare ur motgångar och kriser. Vi är duktiga ”underdogs” – ja, jag ser oss fortfarande som ”underdogs”.
– Ett exempel är nu när coronakrisen kom. Vi lanserade vårt nya outletkoncept och nu under sommarmånaderna har vi vuxit med 80 procent.  Vi slog säljrekord både i juni, juli och nu i augusti ser vi ut att gå mot ”all time high”. Vi släppte en ny tränskollektion i onsdags, då sålde vi ofattbara 200 träns per minut. Vi trodde att det var fel på vår hemsida.
– Sen är jag stolt över mitt team som varje dag jobbar för OS-guld i business.

Hinner du njuta?
– Ja! Jag älskar det här, jag njuter hela tiden. Det är som att sitta upp på sin favorithäst varje dag.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden