Hästägartips
10 december 2021 11:05
Ridsportplus

”Hästmiljön kan ge grunden till många goda förmågor”

Utbildning"Stallet är fantastiskt som en lärande miljö, inte bara för livet med hästar utan för hela livet. Det handlar bara om att inse det." Så säger Mette Jansson, en av tre grundare bakom metoden Power to act.

”Hästmiljön kan ge grunden till många goda förmågor”
Mette Jansson har utvecklat en utbildningsmetod som ska stärka hästungdomars tro på sin förmåga även i andra miljöer än i stallet. Foto: Lottapictures

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Tillsammans med forskaren Lena Forsberg och verksamhetschefen vid Lunds Civila Ryttarförening Lena Malmqvist har Mette Jansson utvecklat en metod som nu används på flera gymnasier med hästinriktning.

Det handlar om att ta vara på de vardagliga händelserna i stallmiljön, och hjälpa ungdomarna hitta verktygen så att de kan ta itu med hela livet med samma självförtroende som i stallet. Det här gör man i form av föreläsningar och workshops.

Kan du ge ett exempel?
− Ta en trasig vattenkopp. Ingen hästtjej eller hästkille står och tittar på och väntar på att någon annan ska agera när vattnet sprutar. Du använder din problemlösningsförmåga. Det kanske inte blir den bästa lösningen, men det blir en lösning. Metoden går ut på att ta med sig sitt stalljag till sina andra verkligheter.

Vad fick in dig på det här området?
− Jag har länge velat kombinera mitt arbete med ledarskapsfrågor med mitt hästintresse. Vi utvecklar handlingskraft i stallet men pratar inte om hur vi kan använda det i andra miljöer. Om vi bara ser sammanhangen kan hästmiljön ge grunden till många goda förmågor i både arbete och livet.

Kan man lära sig även av misstag man gör i stallet?
− Ja, du kan bli medveten om när du går in i ett beteende som inte fungerar, och där kan hästarna vara sanningssägare.
− Om du kommer till en ridlektion och är stressad, hästen står klar på medellinjen, du går mot den i ditt snabba tempo, talar lite högre än vanligt, tar tag i hästen – och den blir skrämd och kliver bakåt så att du ramlar. Då har du fått en direktrespons på ditt beteende och får träna på att ta dig från ett beteende till ett annat.
− Med hästarnas hjälp kan vi träna på när vi behöver agera och när vi behöver backa av. Du måste läsa hästen för att inte ramla i backen.

Vad är det som gör stallmiljön till en så bra lärmiljö?
− Det är för att den är full av situationer som tränar upp förmågor att göra bedömningar och avvägningar. Ibland är situationerna svåra och riskfyllda och då handlar det om att lära sig att ta kalkylerade risker, precis som i arbetslivet.

Hur kan metoden Power to act stärka unga att stå emot kränkningar?
− Det ingår i metoden att ge verktyg för att kunna känna igen och reagera på kränkningar och utnyttjande.
– Vi pratar mycket om värderingar, om att våga ha civilkurage och mod att säga ifrån.

Viktigt!

Forskning visar att häst- och stallmiljöer bidrar till ungas personliga utveckling och utvecklar förmågor som är attraktiva i arbetslivet.

Fakta

Power to act

  • Vad: Power to act
  • Grundare: Lena Forsberg, Lena Malmqvist och Mette Jansson.
  • Utgångspunkt: Lena Forsbergs doktorsavhandling  vid Luleå universitet ”Manegen är krattad – om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter”.
  • Syfte: Öka kunskapen och medvetandegöra eleverna om hur och på vilket sätt förmågor, självtillit och entreprenöriellt lärande kan stärkas utifrån vardagliga stallsysslor.
  • Upplägg: Föreläsningar, workshops och reflektionsuppgifter.
  • För vem: Metoden används i dagsläget på ridgymnasier och ridskolor.

Metoden har sedan hösten 2020 använts på Sveriges Ridgymnasium och på Realgymnasiet i Göteborg.

Power to act

  • Feedback
    Den första modulen fokuserar på att skapa medvetenhet och förståelse om förmågor/egenskaper som formas i relation till olika möten i häst- och stallmiljö.
  • Mod
    Den andra modulen fokuserar på att mobilisera mod, övervinna sina rädslor och se misstag som lärosituationer.
  • Handlingskraft
    I den tredje modulen är fokus på användningen av förmågorna i andra sammanhang och utveckling av handlingskraft.

Ur elevernas utvärderingar:

”Jag har varit medveten tidigare om vilka kunskaper och färdigheter som jag får med mig från stallet, men känner nu mig mer säker på hur jag kan använda dessa i andra situationer”.

”Jag kommer att reflektera mer varför jag agerar som jag gör i vissa situationer. I en situation som jag inte vet hur jag ska hantera kommer jag försöka tänka mig in på hur jag hade gjort i stallet eftersom det är där jag känner mig säker. Genom att reflektera över mina egna förmågor i en situation kommer jag känna mig säkrare när jag agerar i en annan”.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 20/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 118 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

79:- i månaden