OenseKöparen säger att de blev övertygade om att de köpte en lugn familjeponny, medan säljaren hävdar att hon sålde en tävlingsponny. Nu möts de båda i tingsrätten.
Köpare och säljare i tvist om klapphingst

I mars förra året tog en barnfamilj från Stockholm kontakt med en säljare i Karlshamns kommun, då de var på jakt efter en ”snäll familjeponny till sina barn”, skriver Blekinge Läns Tidning.
Säljaren hade en ponny ute på annons, en ponny som enligt köparen beskrevs som ”en snäll barnhäst som anpassar sig efter ryttaren”. Efter köpet stod det dock snabbt klart att ponnyn inte var lämplig som familjeponny, då den var het, stressad och svårhanterad.
Då ponnyn visade hingstbeteende kunde köparens veterinär konstatera att det troligtvis rör sig om en klapphingst. Köparen menar även att säljaren tidigare försökt häva ett köp av ponnyn, då inte heller säljarens barn kunde rida den, vilket enligt köparen talar för att säljaren visste att ponnyn inte skulle fungera som familjehäst.
”Inte gjort något fel”
Men säljaren håller inte med – hon säger att hon varit tydlig med att det inte är en barnponny utan en tävlingsponny och anser därför att hon inte gjort något fel. Säljaren vill att tingsrätten avslår stämningsansökan och ger henne ersättning för sina rättegångskostnader.
Familjen köpte ponnyn för 65 000 kronor, och vill nu häva köpet. De kräver även säljaren på ersättning på 35 000 kronor, för de utlägg de haft sedan de fick hem ponnyn – köparen säger att de tvingades byta stall då ponnyn var så hingstig, samt att den fått sandkolik och magsår.
Rättegången mellan de två parterna hålls i Blekinge tingsrätt i nästa vecka.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på