Dressyr
17 december 2019 19:00
Ridsportplus

Ljudteknikern: ”Takten i alla våra ljudspår är Scandic-testade”

Bakom kulissernaHan jobbar med ljud men ändå i det tysta. Ridsport har pratat om musik i Grand Prix-dressyr med ljudteknikern Günther Alberding som har musik på ryttartävlingar som sitt levebröd.

Ljudteknikern: ”Takten i alla våra ljudspår är Scandic-testade”
Ljudteknikern Günther Alberding har jobbat med musik på ryttartävlingar i 30 år. ”Musiken måste matcha ekipaget, men samtidigt vara neutral så att ingen favoriseras". Patrik Kittels Watermill Scandic är mallen för musiken. Foto: Roland Thunholm/E Media Design

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Vi reflekterar kanske inte över bakgrundsmusiken till Grand Prix-dressyren, men den finns där och är ofta skräddarsydd för varje ekipage. Günther Alberding från Tyskland har noga kartlagt varje ekipage och satt samman passande musik.

    Hur började det? 
    – Jag är uppfödd med hästar, mina föräldrar var uppfödare i Oldenburg. Sedan blev jag musiker och därefter ljudtekniker. Efter arbete med olika slags event, började jag 1989 med ryttartävlingar och det blev en bra kombination av mina kunskaper om både hästar och musik.
    – Det är jag som har infört jingles och klappvänlig musik till prisutdelningar, sådant fanns inte när jag började. Nu har vi 30 års erfarenhet av musik och ljussättning till ryttarevenemang.

    Har du haft hand om musiken på några svenska tävlingar?
    – Ja, vi har varit i Göteborg flera gånger, senast i våras på världscupfinalerna och i Stockholm.

    Hur mycket utrustning har du med dig till varje tävling?
    – Det beror på omfattningen. Vill arrangören ha både ljud och ljus, som vid CHIO i Aachen, kommer vi med en hel karavan av lastbilar och trailers. Vid andra event kanske man bara behöver musikmixerna till Grand Prix och soundcheck till küren, då räcker det med våra MacBooks och arrangörens mixerbord.

    Studerar du ekipagen noga inför valet av musik till deras Grand Prix-program?
    – Ja, det ligger mycket arbete och många timmar i studion bakom varje musikmix.  I början tittade jag mycket på videofilmer av ekipagen, i dag kan jag studera nya ekipage på Youtube.

    Hur tänker du?
    – Musiken måste matcha ekipaget och innehålla lite dramatik, men samtidigt vara neutral, så att ingen favoriseras. Jag försöker välja musik efter ryttarnas nationalitet. Jag ser ekipagen på annat sätt än den vanliga åskådaren och vet precis vilka ryttare som minskar tempot i passagen från X fram till sista halten om programmet har varit bra.
    – Vi har haft en lång resa mot det resultat vi har i dag, där vi arbetar med en särskild dator och mjukvara som har modifierats från den som den tyska radion använder.

    Patrik-kittel-scandic5-160606-rt
    Patrik Kittel och Scandic. Foto: Roland Thunholm

    Du har berättat att Patrik Kittels Watermill Scandic är din häst-mall. Kan du förklara det närmare?
    – Det är så att alla hästar har sitt eget tempo och sin egen takt i varje gångart. Vi fann att Scandic var den absoluta medelpunkten, det finns lika många hästar med snabbare takt än honom som det finns de med långsammare. Eftersom han dessutom var mycket stabil i sin takt passar han bra som riktmärke för oss. Takten i alla våra ljudspår för dressyr är ”Scandic-testade”.

    Nu kommer Grand Prix-programmet att blir kortare. Innebär det mycket ändring för din del?
    – Ja, det är en utmaning. Alla variationer och musikaliska övergångar samordnas och förbereds i studion och är baserade på det nuvarande GP-programmet. Det kommer att krävas lite mer förberedelser, men vi har lång erfarenhet och kommer att kunna ändra ljudspåren så att de passar.

    Img_3032
    Günther Alberding har ett nära samarbete med kompositören och producenten Jacquelien Vriese i Holland, som hjälper ryttare med musiken till kür. Foto: E Media Design

    Vad är det du vill uppnå genom kombinationen dressyr och musik?
    – Med rätt musik och ljussättning ser dressyr ännu bättre ut. Det blir intressantare och mer underhållande för publiken. Samtidigt tar vi bort många störande kringljud, vilket gör att häst och ryttare kan koncentrera sig bättre. Genom musiken ser Grand Prix-programmet ut lite som en kür, vår musik slutar exakt när ryttaren hälsar efter sista halten.
    – Vi använder fler än fyra olika ljudspår till ett program, men man kan bara höra de musikaliska övergångarna, vilket gör att det låter som ett enda sammanhängande musikstycke.

    Fakta

    Musik och ridsport

    • Günther Alberdings har datafiler med musik motsvarande 9 000 cd-skivor att välja mellan när han sätter samman ljudslingorna.
    • Hans företag heter E Media Design och har sin bas i Oldenburg, Tyskland. Det har skött ljud och musik till event över hela världen, senast i Kina och Saudiarabien. Det är även involverat i Equitanamässan och liknande stora häst-arrangemang.
    • Günther Alberding har ett nära samarbete med kompositören och producenten Jacquelien Vriese i Holland, som hjälper ryttare med musiken till kür. Bland dem som har anlitat henne finns Rose Mathiesen och danska Cathrine Dufour.

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 23 2019.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden