Sverige
2 november 2021 15:16
Ridsportplus

Ökade bränslepriser ger dyrare foder och hovslagare

Allt dyrareNär priset på diesel och bensin stiger påverkar det hästägandet. Foder blir dyrare, men även tjänster som hovslageri och träning kan stiga i pris. 

Ökade bränslepriser ger dyrare foder och hovslagare
Höjda priser på bensin och diesel ger en direkt påverkan på framförallt tjänsteföretag som är beroende av transporter. Foto: Istock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Just nu ser vi de dyraste bränslepriserna någonsin i Sverige. En liter bensin kostar på sina håll nästan 18 kronor och en liter diesel nära 20 kronor.

    En av dem som märkt av ökade bränslepriser är hovslagaren Elin Bäcklund utanför Alingsås. Hon har inte analyserat hur mycket dyrare det blivit att köra mellan kunderna.

    – Men det syns när jag tankar. Det blir runt 2 000 kronor i veckan nu, det har blivit mycket dyrare, säger Elin Bäcklund.

    Hon tar milersättning utifrån olika zoner, men har ännu inte höjt de priserna.

    – Till årsskiftet blir jag tvungen att göra det.

    En elbil kan vara något i framtiden.

    – Men det är inte helt billigt att tanka el heller, och priserna stiger – plus att det är brist på el, säger Elin Bäcklund.

    Hovslagare tillhör de yrkesgrupper som skulle ha svårt att åka kommunalt.

    – Ja, det gäller alla hantverksyrken, säger Elin Bäcklund.

    Generell prisökning på gång

    Men det är inte bara de som måste köra bil i jobbet som drabbas. Även foderpriserna påverkas.

    – Kostnaden för samtliga råvaror har stigit avsevärt det senaste året. Därutöver har priser för transporter stigit kraftigt i takt med ökade drivmedelspriser. Vidare kan vi se en ökning av energipriser vilket även det leder till ökade produktionskostnader, säger Kristina Gustafsson, foderchef på Lantmännen Lantbruk som bland annat har varumärket Krafft.

    För att ytterligare späda på var förra årets skörd lägre än väntat, medan efterfrågan ökar. Något som driver priserna uppåt.

    – De stigande transportkostnaderna har sin egen komplexitet och drivs av en högre efterfrågan, högre oljepris samt logistikhinder under coronapandemin, säger Kristina Gustafsson.

    Hon kan inte uttala sig om exakt hur priserna kommer att se ut.

    – Men för att summera kan priserna fortsatt förväntas hålla sig på en hög nivå det kommande året.

    Kunderna får betala kostnaden

    Veterinär Huba Egyed driver en ambulerande hästklinik i Malmö. Hur många mil han kör om dagen har han inte koll på.

    – Men jag sitter nog i bilen två till tre timmar en genomsnittsdag, säger Huba Egyed, som märker av de ökade kostnaderna för drivmedel.

    Ännu har inte kliniken höjt priset per mil till kund.

    – Men det kommer att ske om priserna fortsätter stiga. Det hamnar hos kunderna, tyvärr.

    Eva Jonsson, B-tränare i hoppning, bor i Umeå. Men när Ridsport når henne sitter hon i bilen.

    – Jag är på väg nu, bara ner till Ö-vik, det är bara tio mil. Det är inget för oss i Norrland.

    Avstånden gör att verksamma i norr påverkas mer av höga bensinpriser.

    – Om man ska ner till Strömsholm är det 70 mil. Man får ju en chock varje gång man tankar, det har väl aldrig hänt förr att en liter 95-oktanig bensin kostar över 18 kronor, säger Eva Jonsson.

    När hon åker i väg på träning tar hon ut milersättning av eleverna.

    – Jag har inte höjt det priset än, men det kanske får bli så i framtiden.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden