Sverige
22 december 2020 20:16
Ridsportplus

Räddningsförsöken misslyckades – ridsportföretag i konkurs

HorsemeupEfter flera år av förluster och ett antal räddningsförsök är konkursen nu ett faktum i Horsemeup. Företaget hade målet att bli bredast inom e-handel av ridsportutrustning, men så blev det inte. ”Företaget lade pengar på fel saker” lyder en kommentar efter konkursen.

Räddningsförsöken misslyckades – ridsportföretag i konkurs
Horsemeup hade målet att ha det bredaste utbudet vid näthandel inom ridsporten. Foto: iStock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Horsemeup har försatts i konkurs hos Göteborgs tingsrätt, efter att företaget det senaste året haft stora problem. Flera aktörer vände sig redan i fjol till Kronofogden då de inte fått betalt, rapporterade Breakit.

    I april i år begärde bolaget en likvidation, för att undvika konkurs, men det fanns inte förutsättningar för att betala eller avskriva skulderna, utan i stället blev konkursen ett faktum den 18 december.

    Horsemeup hade ambitionen att bedriva professionell näthandel med ett brett sortiment av de marknadsledande och med exklusiva varumärkena inom ridsportbranschen.

    Sedan bolaget bildades 2012 har stora summor investerats i bolaget, senast i februari 2018, då det gjordes en nyemission på totalt 11 miljoner. Bland investerarna fanns Almi, företaget Backing Minds samt privata investerare.

    Men sedan företagets dåvarande vd hastigt blev sjuk och sedan avled tappade företaget mark.

    Lade pengar på fel saker

    Bengt Källquist på Källquist Equestrian har följt företaget, och han är inte förvånad över konkursen.
    − Företaget växte till en början och hade alla förutsättningar att gå bra, men sedan började företaget misskötas och pengar lades på fel saker, som dyra konsulter, säger han.

    − De hade också väldiga problem med att leverera eftersom de nästan inte hade något lager, utan beställde produkter först när de själva fick en beställning.

    Bengt Källquist menar att det avgörande för att lyckas i hästbranschen är att växa långsamt, vara beredd att arbeta hårt, och känns sin marknad.
    − Du kan inte komma in från mobiltelefonbranschen eller bilbranschen, utan du måste känna dina kunder och bygga ett förtroende. Du kan inte komma in utifrån och visa hur det går till, säger Bengt Källquist.

    Inga besked från förvaltaren

    Konkursen handläggs vid Stockholms tingsrätt, och konkursförvaltaren Johan Hörnberg säger till Ridsport att arbetet har påbörjats med att omhänderta bolagets tillgångar.

    − När vi vet mer om verksamheten kommer vi ta ställning till vad som blir nästa steg i konkursen, exempelvis en försäljning. Senast i slutet av januari nästa år ska vi ge in en bouppteckning till tingsrätten där tillgångar och skulder framgår.
    − Tyvärr kan vi inte säga så mycket mer idag utan får återkomma när vi har fått en bättre bild av bolaget och dess verksamhet, säger Johan Hörnberg.

    Det finns ännu inga besked om vad som gäller för kunder som beställt och betalat för varor som inte kommit, eller som har presentkort att lösa in hos Horsemeup.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden