Sverige
8 juli 2018 06:33

Stallägare lurad på både pengar och maskin vid konkurs

KonkursEn stallägare betalade nästan 30 000 kronor i förskott för en mockningsmaskin i höstas. Nu har hon insett att hon varken kommer att få någon maskin eller pengar tillbaka.

Stallägare lurad på både pengar och maskin vid konkurs
Drömmen om att slippa mocka sina hagar för hand slutade med att en stallägare förlorade nästan 30 000 kronor. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Roland Thunholm

Stallägaren var ute efter en mockningsmaskin till sina hagar och fastnade för en maskin som hon såg demonstreras på en stortävling i Sverige förra året.
– Om man betalade i förskott så fick man 10 000 kronor i rabatt. Det lät bra så jag gjorde så, säger stallägaren.

Hon betalade 29 000 kronor för sin mockningsmaskin. Sedan började en lång väntan på att maskinen skulle levereras af företaget.
– Till slut fick jag hyra en demomaskin av företaget. De sa att jag skulle ha den tills min riktiga maskin kom, säger stallägaren.

Hon fortsatte att regelbundet ta kontakt med företaget för att få reda på när maskinen hon hade betalat för skulle komma, men det blev svårare och svårare att få någon respons. Efter tio månader gav hon upp och ville häva köpet.
– Då kom jag också i kontakt med andra som har råkat ut för precis samma sak, säger stallägaren.

Gick i konkurs
I juni gick företaget, som har sålt olika slags maskiner för rengöring av stallar och hagar, i konkurs. Det innebär att alla eventuella tillgångar är låsta och ska fördelas till dem som företaget är skyldig pengar. I sådana situationer är det ovanligt att enskilda kunder får något tillbaka.
– Jag har fattat att jag inte kommer få en enda krona tillbaka. Jag har visserligen demoexemplaret kvar men det är värdelöst och fungerar bara om hagen är helt plan och i stort sett utan gräs, säger stallägaren.

Den personen som drev det aktuella företaget drev ett annat företag med liknande namn och verksamhet tidigare. Även detta företag gick i konkurs.

Ny verksamhet kan vara på gång
Det finns också tecken på att personen håller på att starta ny verksamhet med försäljning av olika slags stallmaskiner. Stallägaren vill därför råda andra att vara försiktiga med förskottsbetalningar.
– Jag var lättlurad, men företaget verkade seriöst på alla sätt, säger hon.

Ridsport har utan framgång försökt att nå företagets vd och konkursförvaltare. Däremot har Ridsport fått kontakt med den tidigare rekonstruktören som dock inte vill uttala sig om fallet då han inte har hand om det längre.

Fakta

Konsumentköplagen

Om du har beställt och betalat en vara från ett företag som upphört genom en konkurs, men inte fått varan levererad kan det gå att få tillbaka pengarna beroende på hur du har betalat. Om betalningen har gjorts med kreditkort kan du vända dig till kreditgivaren med ditt krav på ersättning och eventuellt få pengarna tillbaka. Om köpet i stället gjordes med ett betalkort eller annat betalningsmedel som likställs med kontant betalning, exempelvis Swish, kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka. De ingår då i konkursboet därifrån konkursförvaltaren fördelar eventuella tillgångar mellan fordringsägarna. Källa: Konsumentverket

 

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-