Prylspaning
21 november 10:12

Svenskt företag bakom självkopplande traileranordning

FramtidMånga hästmänniskor kopplar på släp hur lätt som helst, men för den som behöver lite hjälp på traven har en framtida kopplingsanordning utvecklats. Bil och släp kopplar själva ihop sig, utan att föraren behöver göra så mycket mer än att lyfta ett finger.

Svenskt företag bakom självkopplande traileranordning
Så här ser den nya självkopplande anordningen ut. Foto: Semcon

Det svenskgrundade teknikföretaget Semcon berättar att de i våras bad om förslag på ”produkter som saknar kvinnors perspektiv” och det ramlade in över 500 förslag. Enligt Semcon handlade flera om att koppla på släp, både hästtrailers och andra. Ett team har därefter utvecklat draganordningen Automatic Trailer Connection (ATC), som kopplar ihop bil och släp medan föraren sitter kvar i bilen.

”Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden”, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet, i ett pressmeddelande.

”Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv”,

Semcon förklarar hur ATC fungerar:
”När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt. Istället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen och försörjer den med ström. Inga mer kablar behövs. Det är som att koppla in en vanlig stickkontakt och kopplingen utförs autonomt av bilen själv.

En mekanisk låsmekanism inne i bilens uttag säkrar släpet. På bilens display ges sedan information om lastens vikt och balansering, hastighetsbegränsningar, bromsljus m.m. Släpets stödhjul fälls upp automatiskt med en elmotor, som även används för att ställa in höjden vid själva påkopplingen. Sedan är det bara att köra iväg.”

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 132 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-