Sverige
30 juni 2019 10:26
Ridsportplus

Uppmanar till bettkontroll: Bettet gick av mitt under träningen

Varnar andraBettet gick av mitt under en hoppträning. Nu vill Maria Nilsson uppmana alla som rider på Bombers-bett att kontrollera dem noga. Gummituben runt kedjan gör det svårt.
– Jag kunde aldrig föreställa mig att något sådant här kunde hända, säger hon.

Uppmanar till bettkontroll: Bettet gick av mitt under  träningen
Bombers bett var tidigare uppbyggda likt en cykelkedja och kan lätt vridas sönder. Men gummituben som kedjan ligger i gör det omöjlig att se skicket. Foto: Privat

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Det var under en vanlig hoppträning det hände. Maria Nilssons dotter red sin C-ponny och hon skulle bara göra en vanlig liten mjuk förhållning. Men inget hände. I stället satt dottern med bara tyglarna i handen.

    – Både hon och jag och ponnyn blev förbluffade när det hände, säger Maria Nilsson.

    Maria Nilsson kunde plocka ihop resterna av det som en gång varit ett Bombers Flexible Mullen Loose Ring Snaffle, ett FEI-godkänt bett. Hon kunde då konstatera att kedjan innanför den omslutande gummituben var av på två ställen.

    – Vi ska då också stryka under att vår ponny är oerhört känslig i munnen och alltid går med lätt stöd. Så orsaken till bettets kollaps berodde knappast på att det belastades hårt.

    Sprintarna av

    Maria Nilsson resonerar i stället kring att materialet i kedjan, uppbyggd ungefär som en cykelkedja, har mattats ut.
    – Kedjan är ihopsatt med sprintar och det är dessa som har gått av. Den effekten får man om kedjan vrids, vilken den naturligtvis gör med alla små tygeltag.

    – Man kan inte dra sönder en cykelkedja, men man kan vrida sönder den.

    190430frambenfjhoppwb
    ”Olycksrisken är enorm om bettet går sönder”. säger Maria Nilsson. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Arkivbild: Fredrik Jonsving

    Efter händelsen tog Maria Nilsson kontakt med tillverkaren, det sydafrikanska företaget Bombers. Eftersom det är livstidsgaranti på bettet lovade företaget att ersätta det som gått sönder.

    – Jag är inte ute efter att smutskasta Bombers, de har hanterat ärendet som man kan förvänta sig och bett om ursäkt. Men jag tycker att det är viktigt att de uppmärksammades på problemet. De meddelade också att de inte längre tillverkar dessa bett med en kärna bestående av kedja. Numera är det vajer.

    Det är ändå på sin plats att gå ut med en varning till alla som fortfarande använder kedjebetten.

    – Men det är ändå på sin plats att gå ut med en varning till alla som fortfarande använder kedjebetten. Olycksrisken är enorm om bettet går sönder. Vad kunde ha hänt om bettet kollapsat mitt under en terrängritt, vilket mycket väl hade kunnat drabbat oss?

    Kedja eller vajer

    Eftersom gummituben runt kedjan är svart är det omöjligt att inspektera kedjans kondition.

    – Därför måste man helt enkelt veta om man har Bombers-bett med kedja eller vajer, säger Maria Nilsson.

    – Jag tycker att det är säkrare att använda gummibett med vajer inuti. Jag funderar också på om det finns andra tillverkares bett av Bombers-typen som bör kollas. Efter det som hände oss har jag fått flera kommentarer av andra som drabbats, därför vill jag gå ut med en varning.

    När tillverkaren kontrollerade saken visade det sig att de hade fått dåligt material från en underleverantör för ett par år sedan. De gick ut och återkallade alla bett, bland annat via sina sociala medier.
    – Men det kan ju vara någon som har missat den informationen. För att vara på den säkra sidan har tillverkaren också bytt ut materialet inuti de här betten så att de inte ska kunna gå sönder, säger Sophie Wilhelmsson, marknadsansvarig på Equality Line som är återförsäljare av betten.

    Artikeln publicerades första gången i Ridsport nr 11/2019.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden