Viktig detaljKoll på kultrycket? När du transporterar din häst med släp är det viktigt att ha rätt kultryck för att få bra köregenskaper – bland annat för att exempelvis undvika en understyrd bil i vinterhalkan.
Viktigt att tänka på kultrycket för bra körning
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I bilens registreringsbevis finns en uppgift om vad kultrycket för bilen bör vara. Kultrycket är den vikt som släpet lägger på bilens dragkrok och ofta ligger det mellan 50 och 100 kilo. Det handlar dels om hur mycket vikt draget tål, dels om var bilens köregenskaper är som bäst.
Eftersom släpet har en egenbalans handlar det inte om lastvikten utan hur mycket vikt som väger framåt och ner på kulan.
Lastar du släpet för framtungt blir kultrycket för högt. Då trycks bakdelen på bilen ner och framdelen lättar. Du får en understyrd bil som blir svår att manövrera, särskilt om det dessutom är halt ute.
Lastar du i stället för långt bak kan du få ett lågt eller negativt kultryck, släpet lyfter bilens bakände. Även det gör att ekipaget blir svårmanövrerat.
– När det gäller hästsläp är det ovanligt med lågt eller negativt kultryck, förklarar Henrik Nord, som driver Rydsgårds Hästtransportcenter. Det vanligaste felet är att släpet lastas så det blir för högt kultryck.
Ett hästsläp är konstruerat att bära större delen av lastvikten mellan bommarna. De placeras centrerat över hjulaxlarna för att kultrycket ska bli rätt när du kör hästar. Därför har ofta ett olastat hästsläp ett högre kultryck än ett släp med en häst i. Hästens vikt balanserar upp släpet.
De största problemen uppstår när du placerar mycket vikt framför frambommen. Att köra häst utan frambom är alltså fel på många sätt – förutom att hästen inte har något att bromsa sig mot framåt kommer du att få vikten för långt fram.
Om du fyller släpet med saker, till exempel hö eller spån, ska du också vara observant. Släpet är inte byggt för att ha lika mycket vikt framför frambommen som bakom, var noga med hur du lastar.
Artikeln publicerades första gången i Ridsport 24/2018.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på