Nyheter
10 oktober 2017 21:00

Carl Hedin promotar ridsporten åt FEI

INFLUENCERVid Nations Cup-tävlingarna i Barcelona syntes svenska Carl Hedin i flödet på sociala medier.
Carl var i Barcelona som influencer åt FEI. Ridsport ringde upp för att kolla upp vad uppdraget innebar.

Carl Hedin promotar ridsporten åt FEI
På uppdrag av FEI var Carl Hedin i Barcelona för att marknadsföra ridsporten till en yngre målgrupp. Foto: Stephano Mirao

Carl Hedin är inte bara dressyrryttare utan driver även ett framgångsrikt, professionellt Instagramkonto. Tack vare det har han uppmärksammats av FEI, som anlitade honom och den australienska ridsportprofilen och modellen Matt Harnacke under finalveckan av FEI Longines Nations Cups i Barcelona. Uppdraget de hade var att vara influencers. Men vad innebär det?
– FEI har satt igång ett projekt för att marknadsföra ridsporten till en större bredd, och de siktar in sig på personer mellan 18 till 25 år, säger Carl Hedin.
– FEI har funderat på hur de ska nå ut till dem och provar nu med icketraditionella kanaler.

Passade in
Det är där uppdraget som influencer kommer in. Carl och Matt är båda två personer som har ett stort antal följare på sociala medier och som passade bra in på det som FEI sökte. De fick komma till Barcelona och förmedla sin upplevelse i bild, text och film sina respektive kanaler. De fick två dagar var – Matt arbetade onsdag och torsdag medan Carl var FEI:s ansikte under fredag och lördag.

Smickrande
Att få frågan från FEI är smickrande säger Carl, som tycker att FEI är en aktör i framkant gällande marknadsföring i sociala medier. Han tycker dessutom att det var en jättekul upplevelse.
– Att gå omkring i kavaj och få se arrangemanget från en annan sida än tävlingsryttarens var annorlunda. Vi fick träffa nyckelpersoner, vara på VIP-området, gå på presskonferenser och uppleva arrangemanget som åskådare. För mig, som är tävlingsryttare i grund och botten, var det kul att få komma bakom kulisserna och se hur det fungerar på organisationsnivå.

Ska utvärderas
Det är första gången FEI har använt sig av influencers, och nu ska projektet utvärderas genom att titta på statistik och se hur spridningen från sociala medier har fungerat. Carl själv, som har följare över hela världen, berättar att en av hans kampanjer för FEI på Instagram har fått en halv miljon visningar. Han gör gärna om det.
– Jag hoppas att jag får göra det fler gånger och är öppen för förslag, säger Carl glatt.

Carl Hedins Instagramkonto
Matt Harnackes Instagramkonto

Här skickar Carl Hedin en hälsning till sina följare innan äventyret i Barcelona:

Kan du inte se inlägget ovan? Klicka här.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 99 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden