Sportnytt
16 mars 10:22

Startavgiftsdebatten – därför är ryttareliten uppretad

Tävlingsryttare i hela Europa rasar över förslaget om chockhöjda startavgifter.
Ridsport reder ut begreppen kring ämnet som det senaste dygnet fått mängder av elitryttare att ilskna till på allvar.

Startavgiftsdebatten – därför är ryttareliten uppretad
Tidigare svenska förbundskaptenen Henk Nooren är ett av de tunga namnen som nu analyserar FEI:s utredning om chockhöjda startavgifter.

I den internationella ridsporten finns det två vitt skilda sätt att få ekonomi i tävlingar och prispengar till ryttarna.
Det amerikanska sättet går ut på att ryttarna betalar. De ska inte bara stå för alla kostnader för själva tävlandet, utan de bidrar dessutom till prispengarna.
I Europa hålls ryttarnas startavgifter på en mycket lägre nivå. I stället är det sponsorer som går in och bidrar till prispengarna.

FEI utreder nytt prissättningssystem
Nu har FEI påbörjat en utredning för att landa i en standardisering av systemet. Detta har lett till en kraftsamling från europeiskt håll.
Fyra tunga namn inom europeisk ridsport har gjort en analys av förslaget. De fyra är Theo Ploegmakers, ordförande i det holländska ridsportförbundet, Sönke Lauterbach, generalsekreterare i det tyska ridsportförbundet, Henk Nooren, tidigare svensk förbundskapten, och Marco Fuste, förbundskapten för det spanska hopplandslaget.

Tävlingskostnaderna kan fördubblas
De har jämfört vad kostnaderna skulle bli för ryttare att starta internationellt med den amerikanska modellen. De har tagit tävlingen i danska Herning nyligen som ett exempel. Där var kostnaderna 663 Euro inklusive uppstallning och tävlingsavgifter för ryttare som startar med en häst. Det nya systemet där ryttarna betalar till prispengarna skulle innebära en kostnad på mer än det dubbla, 1 356 Euro.

I tisdags träffades generalsekreterarna i de europeiska ridsportförbunden till ett möte, och ytterligare ett möte inom ramen för det Europeiska Ridsportförbundet EEF ska hållas i nästa vecka.
Frågan om tävlingsavgifterna finns sedan på agendan när Internationella Ridsportförbundet FEI samlas till Sports Forum i Lausanne med start 10 april. 

Ytterligare en het potatis
Det finns också en annan fråga som får debatten att rasa inom internationell ridsport. Den handlar om urvalet av vilka som får starta i Global Champions Tour och Global Champions League. GCT/GCL. De reglerna har väldigt lite gemensamt med dem som gäller för andra internationella tävlingar.
I vanliga internationella tävlingar bjuds 60 procent av ryttarna in på grundval av FEI:s rankinglista, 20 procent får vara hemmaryttare, och de sista 20 procenten styr arrangören över.

I slutet av förra året kom FEI och arrangören av GCT/GCL överens om att touren skulle bli en del av FEI, och därmed ge rankingpoäng till deltagarna. Men urvalet av GCT-ryttare sker enligt helt andra kriterier.
En mindre andel av ryttarna bjuds in utifrån rankinglistorna, och fler platser står till arrangörens förfogande.

Två miljoner Euro per lag
Enligt det Europeiska Ridsportförbundet EEF innebär reglerna att ryttare som kommer in via rankinglistorna inte betalar några avgifter för att delta, medan en stor andel av de övriga ryttarna måste tillhöra ett lag för att få vara med i tävlingen. Anmälningsavgiften för lag är två miljoner Euro per säsong, pengar som ska betalas av ryttarna själva eller deras sponsorer.

Enligt EEF ska dessa uppgifter finnas i ett Memorandum of Understanding, alltså en gemensam överenskommelse, mellan FEI och GCT/GCL. Dokumentet är dock konfidentiellt och har därmed inte spritts till medlemmarna i FEI.

Hingstar Online

Just nu 124 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar