Nyheter
15 oktober 2022 12:00
Ridsportplus

Efter dödsolyckan: Bettillverkare välkomnar förbudet

SäkerhetDet finska förbudet mot så kallade barrel bett har rört upp många känslor. Ridsport har pratat med flera tillverkare, bland andra Bombers, vars bett kan ha varit orsaken till dödsolyckan i Finland.

Efter dödsolyckan: Bettillverkare välkomnar förbudet
Bett av barell-typ. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Ridsport har tidigare skrivit om det finska förbudet mot barrel bett. Förbudet infördes efter att bettsorten misstänks kunna ligga bakom den olycka som skedde i Finland i slutet av september, där en ryttare avled.

    Totalt sju incidenter med barrel bett har rapporterats till den finska tillstånds- och kontrollmyndigheten Tukes, varav tre av dessa incidenter rört bett från märket Bombers. Även vid dödsolyckan i Paimio, på svenska Pemar, ska det ha rört sig om ett bett från Bombers.

    Företagets barrel bett är populära bland ryttare i alla discipliner och funktionen skulle lättast kunna förklaras som ett rakt bett med rörligheten hos ett tredelat bett.
    – Det ligger mycket tanke bakom designen av våra barell bett. Vi ville skapa ett bett som sprider trycket i hästens mun, men också tillåter rörlighet. En rörlighet som också separerar hjälperna från vänster- och respektive högertygel, berättar Claire Black, representant för Bombers.

    Hon uttrycker å företagets vägnar förståelse och respekt för det inrättade förbudet i Finland.
    – Vi tycker att det är det mest ansvarsfulla att göra, att förbjuda en utrustning under tiden utrustningen utreds.

    Slits olika

    Bombers efterlyser en branschstandard för att mäta hållbarheten på betten. De menar att det i dag inte finns någon internationell standard för att mäta hållbarheten.
    – Vi har skapat vårt eget system för att mäta hållbarheten på våra bett, eftersom det tyvärr inte finns någon branschstandard. Vid varje tillverkning så tar vi stickprov som testas med ett tryck på 300 kilo, därefter när mundelen på bettet är monterat så testar vi det igen med ett tryck på 90 kilo, förklarar Claire Black.

    Ett rakt bett slits ut långsammast. Claire Black

    Hon säger att företaget också gör ett slitagetest där de gör beräkningar på slitage på varje enskild bettsort där de också räknar ut en skala på förslitning.
    – Ett rakt bett slits ut långsammast eftersom det inte finns någon rörelse i den typen av bett. Ett tvådelat slits något snabbare och ett tredelat bett slits ytterligare lite snabbare på grund av rörelsen i bettet. Det viktiga i våra slitagetest är att vi ser var på mundelen som slitaget sker. Ett barrel bett kommer slitas på insidan på själva rullen vilket gör att kulan i bettet kommer bli mer synlig över tid vilket ger ryttaren en chans att se slitaget och därmed byta ut bettet, säger hon och tillägger att det finns många faktorer som påverkar ett betts hållbarhet.

    Bombers Varning
    Bombers visar slitage på bett. Upp till vänster är slitage på ett tvådelat bett, uppe till höger är ett tredelat. I nedre delen ses slitage på barell bett. Om bettet är slitna som på bilderna bör de kasseras.

    – Både hur man använder bettet och hur man tar hand om det påverkar såklart hållbarheten. Man kan ana vad grus eller mat i hästens mun gör med ett barell betts livslängd. Vi rekommenderar att man alltid sköljer bettet noga efter användning och åtminstone skakar av det för att få bort vattnet. Att rengöra bettet noga efter varje användning ger också ryttaren en chans att kontrollera det.

    – Vi på Bombers vill poängtera att vi verkligen skulle välkomna en branschstandard för bett och ett sätt att testa varje enskild bett ordentligt.

    Så säger andra tillverkare

    Ridsport har haft kontakt med flera andra tillverkare som tillverkar bett av barell-typ. Louise Fagersen är VD och grundare av märket Fager som tillhandahåller en mängd olika bettsorter. Även hon uttrycker förståelse för förbudet i Finland.
    –  Det som har hänt är fruktansvärt och man vill undvika att något liknande någonsin händer igen. Ett barrel bett kan vara svårt att kontrollera när det börjar bli slitet, då själv kopplingen som håller ihop delarna är gömd inuti mittdelen, säger hon och poängterar att inget bett från Fager finns med i de anmälningar som finns till den finska tillstånds- och kontrollmyndigheten.

    Det är vårt ansvar som bettillverkare att undvika skador till det yttersta. Louise Fagersen

     Louise Fagersen berättar att företaget har valt att jobba med material som är starka men att de också skickar materialet på analys, för att testa brottstyrkan.
    – Vi jobbar ständigt med att utveckla våra bett, vi har även nyligen fått in nya CNC-maskiner för att kunna säkerställa hållbarheten ytterligare. Sen granskas varje bett i en trestegsprocess hos tillverkaren och ytterligare en sista gång hos oss innan de skickas ut till kund. Vi har även sett över materialen och var olika material ska användas på bettets delar och därmed gått över till rostfritt, alternativt titan ytterst mot kopplingarna för att skapa en starkare motståndskraft än till exempel material med högre andel koppar, förklarar hon för Ridsport och lägger till:

    – Det är vårt ansvar som bettillverkare att undvika skador till det yttersta. Fager jobbar direkt mot konsument vilket gör att vi får ständiga uppdateringar om våra produkter – vilket är extremt viktigt för oss. Det ska vara en trygghet att välja Fager och även att som kund kunna ta kontakt med oss direkt om man har funderingar eller frågor som man undrar över. Där finns alltid något som kan bli ännu bättre.

    Fakta

    Louise Fagersens råd för att gå igenom utrustning:

    – Precis som man går igenom hästen innan ridning så bör även betten kollas innan det sätts in i hästens mun, säger Louise Fagersen.

    Checklista:
    – Känn igenom kopplingarna om där är några vassa kanter.
    – Om du har lösa/rörliga ringar så granska och känn runt hålen där ringen löper, har hålen blivit större, vasst?
    – Känn över bettet så där inte är några ojämnheter som inte ska vara där.
    – Sötmalmsbett som börjat rosta allt för mycket kan läggas i till exempel Coca cola en kvart för att dämpa rosten. Detta kommer tyvärr även leda till att man tar bort sötmalmen men det är att föredra om rosten tagit över. Dubbelkolla så rosten inte tagit för kraftigt på kopplingar – kassera då bettet.
    – Bett med kopparinslag/gummi/läder är mjukare, dessa är inte lika motståndskraftiga som rostfria/titanbetten och ha därför extra koll på denna typ av bett.

    Det danska märket Karlslund riding tillverkar all typ av utrustning med fokus på islandshäst. Dennis Thrysøe är en av ägarna till varumärket.
    – Vi har ingen åsikt om förbudet. Det är alltid upp till behöriga myndigheter att fatta såna beslut. Vi rekommenderar att alltid undersöka och titta över bett inför varje användning, skriver han till Ridsport.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden