FoderMarknadsföringen av fodertillskott och djurvårdsprodukter sker allt mer över sociala medier. Därför krävs mer kritiskt tänkande av dig som kund, för att du inte ska bli vilseledd eller lurad.
Falska fakta i foderreklam
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I stället för vanliga annonser väljer många företag att marknadsföra sina produkter genom influencers och inlägg på sociala medier. Gäller det företag med bas utanför EU, kan konsumentskyddet bli sämre om produkterna inte håller måttet eller rent av är skadliga. Detta kräver kritiskt tänkande hos hästägaren. Påståendena från företag baserade utanför EU kan vara helt i strid med svensk lagstiftning.
Enligt Konsumentverkets hemsida ska i regel svensk lagstiftning gälla när ett företag utanför EU riktar sig mot svenska konsumenter – om de har en webbplats på svenska eller ger möjligheten att betala i svenska kronor. Men tyvärr finns det inte någon instans som granskar de produkter som marknadsförs digitalt, varken märkningen eller det faktiska innehållet.
Läs innehållsförteckningarna
Svenska producenter och återförsäljare i Sverige har en rad regler och förordningar att rätta sig efter.
– Jag hoppas att djurägare lär sig att ifrågasätta reklamen och läsa innehållsförteckningarna – vad som finns i produkten och hur mycket av de aktiva substanserna som ingår, säger Karin Gustafsson, vice vd på Trikem AB och med i styrelsen i Branschorganisationen Svenska Djurvårdsprodukter (BSD).
– Var misstänksam om det är alltför många substanser; just nu figurerar en produkt digitalt som sägs ha 49 olika ingredienser. Kan hästen verkligen behöva allihop? Kan den ta upp dessa och hur vet man att de inte interagerar med varandra på ett negativt sätt?
Företag får inte använda ord som ”förhindrar, botar eller behandlar” och inte heller nämna namn på sjukdomar i informationen om fodertillskott.
Produkter som påstås ha medicinska effekter ska vara registrerade hos Läkemedelsverket och det ska finnas vetenskapliga bevis för effekten. Ändå finns det amerikanska företag som staplar upp medicinska påståenden kring fodertillskott i sin svenska marknadsföring.
– Jag har under de senaste åren envist hävdat att Läkemedelsverket måste prioritera den vilseledande marknadsföring som förekommer samt arbeta för att medicintekniska produkter för djur ska bli reglerade på samma sätt som på humansidan inom EU, säger Svenska Ridsportförbundets veterinär Peter Kallings, som representerar hästnäringen i Läkemedelsverkets Vetenskapliga råd för veterinärläkemedel.
– Det är inte bra varken för hästen eller hästägaren med falsk marknadsföring.
Läkemedelsverket fick rätt
En dom i förvaltningsrätten nyligen, där Läkemedelsverket fick rätt mot ett företag som marknadsfört en substans som är förbjuden i EU, kan medföra att de anmäler fler företag dit och kan utdöma vite för företag som inte följer reglerna.
Fakta
Fodermärkning
- Foder/fodertillskott ska vara registrerade och märkta enligt Jordbruksverkets regler. Dessutom kan Livsmedelsverket vara inblandat då hästen som äter fodret kan komma att ingå i livsmedelskedjan.
- Läkemedelsverket är den myndighet som godkänner läkemedel för djur. De ska vara väldokumenterade avseende kvalitet, effekt och säkerhet.
- Karenstider för tävling ska finnas på de produkter som innehåller vissa ämnen och växter.
Märkta produkter
Bransch-organisationen Svenska Djurvårdsprodukter (BSD) är en riksomfattande sammanslutning av företag inom egenvårdssektorn med fokus på häst och hund. BSD är förhandlingspart till berörda myndigheter och organisationer. De företag som är anslutna har loggan BSD på sina produkter eller i sina annonser.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 1/2023.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på