Sverige
6 mars 2022 06:20

Kampanj utmanar föreställningar om hästjobb

Kampanj"Ett riktigt hästjobb" är rubriken på en ny kampanj där Hästnäringens Nationella Stiftelse vill utmana några av de föreställningar som lever kvar inom hästnäringen. "Att förbättra trivsel och säkerhet på arbetsplatsen är en investering som lönar sig", säger Sara Westholm på HNS.

Kampanj utmanar föreställningar om hästjobb
Det har blivit allt svårare att få tag i personal inom hästnäringen. Foto: Sandra Nordin Johansson

Sneakers i stallet är inte olagligt, men det är det klokt? Frågeställningen utgör starten på kampanjen ”Ett riktigt hästjobb” som precis dragit igång i sociala medier och branschpress.

Bakom kampanjen står Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, som riktar sig till arbetsgivare inom hästnäringen. Kampanjen tar upp nödvändigheten av att lära sig mer om arbetsmiljö – och riskerna med att inte göra det.

– Vi ser idag att många arbetsgivare går på knäna för att hög personalomsättning och arbetet med att hitta ny personal dränerar deras verksamheter på tid, energi och pengar. Svårigheten att rekrytera och behålla folk har blivit ett allvarligt hot mot branschens överlevnad, säger Karolina Lagerlund, vd för HNS, på stiftelsens hemsida.

Tillsammans med andra organisationer har HNS sedan 2012 drivit ett brett arbete kring arbetsmarknadsfrågor i hästnäringen. Bakgrunden är tydliga brister som Arbetsmiljöverket funnit vid kontroller ute i verksamheten, men också det tilltagande problemet med personalrekrytering.

”En investering som lönar sig”

Med kampanjen ”Ett riktigt hästjobb” är målet att utmana några av de föreställningar som fortfarande frodas fritt inom hästnäringen. Ett viktigt budskap är att den som lägger resurser på att förbättra arbetsmiljön kommer att få igen det, även ekonomiskt.

– Många arbetsgivare verkar tro att det är krångligt och dyrt med schyssta arbetsvillkor. Men det går att göra mycket med relativt små medel, och att förbättra trivsel och säkerhet på arbetsplatsen är en investering som lönar sig. Det som verkligen är dyrt är sjukskrivningar och hög personalomsättning, säger Sara Westholm, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor på HNS.

Att få fler arbetsgivare att utbilda sig och gå de kurser som genomförs inom ramen för Hästsportens Folkhögskola i samverkan med HNS är ett konkret mål med kampanjen. Bland kurserna återfinns teman som arbetsmiljö, arbetsrätt och ledarskap, vilka innehåller konkreta tips och ger en god kunskap om lagstiftningen.

– Om hästnäringen ska bli en långsiktigt hållbar bransch behöver alla ta ansvar, att gå en kurs kan vara första steget mot att ta sig själv och sin verksamhet till en helt ny nivå, säger Karolina Lagerlund.

Kampanjen ”Ett riktigt hästjobb” bygger på arbetsmiljölagen och hårda fakta från verkligheten.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden