Sverige
18 oktober 2022 19:55
Ridsportplus

Rusning efter julkalendrar för häst och ryttare

JulkalenderAtt ta fram egna julkalendrar har blivit populärt i många branscher och det var strykande åtgång när hästsportkedjan Hööks släppte sin första kalender på tisdagen. Först ut med egen adventskalender i hästsporten var dock Svensk Ridsport som släpper årets version inom kort – med lucköppning à la årets julvärd.

Rusning efter julkalendrar för häst och ryttare
Hööks och Svensk Ridsport har fyllt 24 luckor vardera. Foto: Hööks/Svensk Ridsport

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Hästsportkedjan Hööks lanserade på tisdagmorgonen sin första adventskalender någonsin och på kort tid var kalendern slutsåld online. Att ta fram egna julkalendrar har blivit allt populärare i många branscher, vilket också har inspirerat Hööks.

    – Vi såg att behovet fanns och att många tycker det är roligt med en kalender. Det har funnits adventskalendrar i många branscher som har varit populära, och vi hade en teori om att det fanns en efterfrågan även hos våra kunder. Vi hade dock inte förväntat oss att den skulle gå åt så snabbt, på bara två timmar var den slutsåld online, säger Anna Levegård, marknadschef på Hööks, som är väldigt glad över den populära kalendern.

    Hoppet är dock inte helt ute för den som jagar ett exemplar – kalendern finns fortfarande att köpa i några få fysiska butiker, berättar Anna Levegård. Eftersom det är en limited edition-utgåva kommer det inte att produceras fler när kalendern väl är helt slut.

    Enligt reklamen är det en adventskalender som innehåller produkter till hästägaren och hästen till ett värde av 3 000 kronor. Priset är 1 299 kronor.

    990212-40-22204-mil-jul-01-q
    Hööks har gjort täckesförvaring av förpackningen. Foto: Hööks

    Skulle själv bli glad

    Vad kan man förvänta sig av kalendern?
    – Vi ville ha ett fint erbjudande till våra kunder inför jul och det är våra inköpare som har plockat ihop lite smått och gott till en hästfamilj. Det är en klassisk julkalender med både praktiska saker och några som är lite roliga. Dessutom är själva förpackningen tänkt som förvaring för täcken eller schabrak, eller vad du vill.
    – Tanken har varit att få fram bra produkter som passar många, så att det också blir lite olika. Vi vill att det ska vara en liten överraskning varje dag, så att inte allt är på samma tema utan att det finns en bredd, säger Anna Levegård.

    Någon större oro över att kunderna ska bli missnöjda känner hon inte.
    – Vi är ju Skandinaviens största hästsportaffär och känner att vi har ett förtroende från våra kunder att vi verkligen har valt ut produkterna med omsorg. Hööks är ett starkt varumärke och att kalendern är så populär är väl ett bevis på det.

    – Jag är själv hästtjej med två hästar och jag har sett produkterna som ligger i. Jag skulle bli jätteglad om jag fick kalendern, säger Anna Levegård.

    Ridsport
    Svensk Ridsport har adderat mervärde i form av en lucköppning på sociala medier. Foto: Svensk Ridsport

    Svensk Ridsport var först ut

    Först ut med adventskalender i ridsportbranschen var dock Svensk Ridsport i Kungsbacka, som efter träget arbete fick ett överväldigande gensvar och sålde slut på kort tid.
    – Det var lite pyssel med att måttanpassa lådor och hitta bra produkter som passar för alla, eller för majoriteten, och vi låg lite tajt i tid. Det tar lång tid att planera och producera något sådant här, och förra året blev det lite stökigt med leveranser på grund av pandemin. Det var på håret men det gick bra och var väldigt uppskattat, säger Anders Jacobsson, marknadsansvarig på Svensk Ridsport.

    Årets adventskalender släpps den 28 oktober och en smygtitt ligger ute på Svensk Ridsports Instagram. Fjolårets julgransgröna kalender har nu bytts ut mot en i vinrött och guld.
    – Vi har gjort en liten twist efter uppföljningen på den förra, där vi frågade om det var något som saknades och vad som önskades, berättar Anders Jacobsson.

    Vad var mest populärt?
    – Jag tror det var mixen av allting för både häst och ryttare. Det var allt från från olika medikament till keps, handskar och strumpor.

    Priset på kalendern är 2 669 kronor och värdet på produkterna uppgår till 4 200 kronor. Det finns ett visningsexemplar i butiken men kalendern kan endast beställas online. Kunden får den sedan hemlevererad, eller om man vill hämta i butiken, en bit in i november.
    – Det har varit någon trend där någon köper hem kalendern och öppnar och recenserar allt – och vi ville inte jinxa det. Men du har kalendern i god tid, säger Andreas Jacobsson.

    ”Julvärden” Natalie Töckmadji, som nyligen har blivit mamma, får i år sällskap i julhörnan av olika hästtjejer på Svensk Ridsport som berättar om sina favoriter.
    – Vi har även lucköppning varje morgon på Instagram, med julgran och myssoffa, där vi berättar om produkten och vad man gör med den, säger Andreas Jacobsson.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden