Sverige
2 oktober 20:13
Ridsportplus

Rebecka Fredriksson gör affärer av ridsportens influencers

EntreprenörRebecka Fredriksson har alltid gillat att följa ryttare i sociala medier. Först tänkte hon själv göra influencerkarriär, men valde att starta eget mediebolag med fokus på ridsporten. Nu lyfts hon fram på Företagarnas lista över 103 unga idéer från hela Sverige. "En framgångsrik influencer behöver vare sig ha tusentals följare eller supertjusiga bilder", berättar 23-åringen.

Rebecka Fredriksson gör affärer av ridsportens influencers
Rebecka Fredriksson har själv tre egna hästar och tävlar dressyr. Foto: Emelie Karlsson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Det började med att landslagsryttaren Lina Dolk var missnöjd med sin dåvarande bloggportal och lade ut en fråga om var hon skulle lägga sin blogg istället. När ingen svarade klev Rebecka Fredriksson fram med ett förslag om att lägga bloggen på hennes plattform. Det var lite på vinst och förlust och hon hade inte ens någon bloggportal vid tillfället – men snart var hon igång med både plattform och eget mediebolag med fokus på ridsport.

– På den vägen är det. Jag kom på ett koncept som jag har renodlat mot ridsporten. Min primära roll är att jobba som agent för olika ridsportprofiler, och just nu jobbar jag heltid med profiler som Lina Dolk, systrarna Elfstrand och Iza och Hedda Wallin. Det är profiler jag tror på, som står för något bra, säger Rebecka Fredriksson, som drog igång Mediahouse by RF 2018.

Nischen är alltså att hjälpa företag att marknadsföra sig inom ridsporten samt mot ridprofiler som tjänar pengar på sina sociala kanaler. Och nu uppmärksammas den 23-åriga entreprenören på Företagarnas årliga lista över 103 unga idéer från norr till söder.
– Det känns jätteroligt. Ibland känns det som att man bara står och stampar fastän man jobbar så otroligt hårt. Att de då har hittat mitt företag och visar att det är något de tror på, det betyder väldigt mycket, säger Rebecka Fredriksson.

Viktigt att få rätt betalt

Som agent sköter hon alla samarbetsförfrågningar, hon förhandlar och skissar på upplägg tillsammans med annonsörerna samt bokar in när en kampanj ska gå ut i profilernas sociala kanaler. Så kallad influencer marketing växer så det knakar, men utmaningen är att få betalt.

– Många ryttare blir så himla glada över att få några produkter i ersättning, även om man ibland har lagt ner en hel dag på att filma ett inlägg. Jag har haft som policy sedan starten att det handlar om ett jobb, och då ska man få ersättning för det. Både jag och mina profiler är stenhårda med det.

Om man vågar lämna ridsportbubblan så finns det många företag som är intresserade av målgruppen.

Influencer marketing är inte helt nytt, men det är ändå en grön marknad, förklarar Rebecka Fredriksson.
– Det är många som vill ha hjälp, och som inte kan så mycket om influencer marketing. Men när man visar på faktiska resultat och kompetens är det väldigt många som är öppna för det.

Dessutom är det alltfler företag utanför ridsporten som ser potentialen i branschen.
– Om man vågar lämna ridsportbubblan finns det många företag som är intresserade av målgruppen. Även ryttare har ett liv utanför stallet, de behöver något att äta och dricka, och de kanske använder smink eller hudvård. Här ställer man dock ganska höga krav på att innehållet ska vara bra producerat.

Lina Dolk
Lina Dolk blev startskottet. Foto: Elin Billeson

Snygga bilder räcker inte

Ridsporten ligger några steg efter branscher som exempelvis träning och skönhet när det kommer till proffsigheten i sociala medier. Här kan ridsporten tjäna på att låta sig inspireras av hög kvalitet, snygga flöden och genomtänkta inslag när det gäller innehållet, menar Rebecka Fredriksson.
– Det är fortfarande lite för mycket klipp och klistra inom ridsporten, vilket ger en felaktig bild av branschen.

Ibland ser jag konton med fina bilder, men inget mer. Det ger inte så mycket och är svårt att sälja.

Bara ett snyggt flöde gör dock ingen influencer, säger Rebecka Fredriksson, som får tiotalet förfrågningar i månaden från potentiella influencers.
– Jag pratar med ganska många och jag brukar säga att man ska se sig själv som ett varumärke. Gärna med en egen nisch. Grundläggande är också att man har god hästhållning och verkar vettig och sund. Det behöver inte vara jättetjusiga bilder, det viktigaste är att det är inspirerande och att innehållet är kvalitativt. Ibland ser jag konton med fina bilder, men inget mer. Det ger inte så mycket och är svårt att sälja.

En influencer behöver inte heller ha enorma följarskaror för att vara intressant för annonsörer. Rebecka Fredriksson ska precis lansera en ung ryttare som är i början av sin influencerkarriär, dressyrryttaren Cornelia Johansson, som i skrivande stund har strax över 9 000 följare på Instagram.
– Du kan ha 8 000 eller 15 000 följare, men vara väldigt engagerande. Det kan ge mycket för ett företag som vill gå in och synas. Cornelia är så himla rolig också, och det behövs lite mer humor tycker jag.

Dressyrryttaren Felicia Bermar Vistedt är också ”ny i stallet”.
– Hon är med i Plantskolan och är väldigt duktig på att skapa rörligt material på Instagram.

Det är femte året i rad som Tidningen Företagarna utser de 103 mest lovande idéerna från företagare under 30 år. Här kan du se hela listan.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden