Hästägartips, Ridsport Play
18 november 08:42
Ridsportplus

Ridsport Play: Bli mer liksidig och öka prestationen

AssymetriVi pratar ofta om att hästar är oliksidiga – men det är vi människor också. En som kan skriva under på det är sjukgymnasten Birthe Vogelius, som analyserat närmare tusen ryttare på sin mottagning.

Ridsport Play: Bli mer liksidig och öka prestationen
Sjukgymnasten Birthe Vogelius har specialiserat sig på ryttare. Vill du ha lite extra stretch kan du ta hjälp av en stallkompis, det funkar bra på övning 1 och 2 i texten, tipsar Birthe. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Att ryttare är oliksidiga kan ha en lång rad orsaker. Det kan handla om arv, arbetssätt men även om trauma.
– Jag kan träffa ryttare som ramlat av för 20 år sedan och tyckt att det hände väl ingenting, men stelheten syns. Det blir små resttillstånd av alla trauman ryttare råkar ut för, säger sjukgymnasten Birthe Vogelius som specialiserat sig på ryttare.

Hon berättar att brutna nyckelben skapar försämrad tygelinverkan, vilket ger en roterad ryttare som inte kommer ner på sittbenet på den sidan.
– Det gör att hästens bog lättare skjuter ut på den sidan, och det är väldigt vanligt.

Högerhänta blir starkare i höger sida

Dante_weltino_kclimg_7921
En ryttare som inte arbetar med sin oliksidighet kan stöta på problem i olika rörelser och moment i ridningen. Foto: Kim C Lundin

Kompressioner från avfallningar leder till stelhet, vilket kan adderas till en oliksidighet. Dessutom finns höger- och vänsterhänthet som en faktor. Den som är högerhänt blir starkare i höger sida.

Men är det då så noga med liksidigheten hos ryttaren? Ja, svarar Birthe Vogelius.
– Det finns nog ingen sport där det krävs så mycket liksidighet som ridning, ja kanske balett och slalom. Men i simhopp och gymnastik kommer utövaren inte att störas så av en dominant sida.

En stor oliksidighet kommer att påverka prestationen i skarpt läge.
– Min upplevelse är att det påverkar till exempel i en omhoppningskurva, där ryttaren inte balanserar upp sig och hindret som kommer eventuellt petas ner. Även öppna och sluta påverkas, hästen får kompensera för vår oliksidighet och det blir sämre resultat.

Det är bara liksidiga ryttare som kan utveckla den riktigt finstämda tekniken, enligt Birthe Vogelius.
– Ett exempel på en ryttare som fysiskt jobbat med sig själv och har en teknik som är outstanding är Peder Fredricson, och det ser vi ju på resultaten och uthålligheten i ekipaget.

Fakta

5 tecken på att du är oliksidig

  1. Du är snabbare och har bättre koordination i ena varvet.
  2. Du har svårt att komma ner på sittbenet i ena varvet.
  3. Det är svårt att böja igenom hästen till ena sidan.
  4. Du håller armar och eller händer på olika vis.
  5. Dina skänklar ligger olika.

Så påverkas din kroppsbyggnad

  • En ryttare med lång överkropp får långa hävarmar, vilket gör att oliksidighet påverkar hästen mer.
  • Ryttare med långa ben och stel höft har större påverkan om hen är oliksidig än en satt ryttare med korta överskänklar.
  • Tunga ryttare bör vara extra noga med sin liksidighet.

Forskningen som visade fel

För ett antal år sedan kom forskning som visade att äldre ryttare var mer oliksidiga, liksom ryttare på hög nivå. Slutsatsen forskarna drog var att ridning gör människor oliksidiga.
– Men de hade ingen kontrollgrupp med människor som inte red. Det är ålder som gör oss mer oliksidiga, inte ridning. Ryttare blir inte mer oliksidiga än andra, jag skulle säga mindre, de jobbar så mycket med att hålla i gång rörlighet i rygg och höfter. Ryttare är den grupp som kommer snabbast tillbaka till jobbet efter skada – det har jag sett efter 40 år som sjukgymnast, säger Birthe Vogelius.

Enkelt att upptäcka

Den som är mycket oliksidig kommer att uppleva en rad problem som ryttare. Exempel är att det är svårt att slappna av eller att ryttaren tappar den ena stigbygen, eller får sämre kontakt med den. Ett annat exempel är att det är svårt att böja igenom hästen i ena varvet.
– Det är enkelt att upptäcka. Be någon titta på din sits; hur ligger dina över- och underskänklar på de olika sidorna, hur håller du dina överarmar, lägger du ner ena handen? Det är bra att börja där, väldigt enkelt, säger Birthe Vogelius.

Vinsten blir jättehög för både häst, ryttare och sannolikt även för försäkringsbolagen.

Om det är svårt att korrigera ryttaren i sadeln är balansen inte fullgod, och det är bra att göra avsuttna övningar.
– Så att du blir lika lång i höftböjarna och så att axelns position blir rätt. Det är enkelt och tidsbesparande att göra övningar i några minuter, i stället för att känna frustration när du inte kommer igenom med din inverkan. Vinsten blir jättehög för både häst, ryttare och sannolikt även för försäkringsbolagen.

Birthe Vogelius har snart analyserat tusen unika ryttare, och hon berättar att responsen efter ryttaranalysen varit god.
– Ryttarna säger att de blivit mer kroppsmedvetna och att hästarna blivit mer avspända och frustar och är lugna. Jag tror att följsamheten hos ryttare påverkar hästarna.

Den som behöver arbeta mer med sin oliksidighet än att göra övningarna här bredvid, bör söka efter en fysioterapeut med OMT-utbildning (Ortopedisk Manuell Terapi), tipsar Birthe Vogelius.
– Den terapeuten har effektiva tekniker för att minska oliksidigheter och bromsa en utveckling för den som har en stel höft. Det gäller att analysera var rörelsehindret finns och det är vad OMT-utbildningen är till för.

Fakta

Birthe Vogelius

Oliksidigryttare_16
Birthe Vogelius Foto: Sandra Nordin Johansson
  • Ålder: 61 år.
  • Gör: Arbetar som fysioterapeut.
  • Bor: Kvicksund.
  • Familj: Man, 2 vuxna barn, 4 vuxna bonusbarn med barnbarn.
  • Fritid: Häst förstås.
  • Mina hästar: Bruno och Hella, två individer helt skilda i attityd och tycke  – men de är bästa vänner.
  • Oväntad talang: Matlagning på en spik.

Fakta

Birthes träningstips:

Oliksidigryttare_12
Stretcha höftböjaren Foto: Sandra Nordin Johansson

1. Stretcha höftböjaren

Varför? En kort höftböjare på höger sida gör att ryttaren hamnar på höger sida. Ryttarens  rörelsefrihet att flytta överskänklen, exempelvis vid fattningar, blir okänslig och dålig. Den här övningen hjälper dig att komma ner i sadeln.

Hur? Se bilden. Det går att använda till exempel en bänk eller en läktare. Var noggrann med att den främre foten är i linje med din axel. Töj i 30 sekunder per sida.

Oliksidigryttare_2
Töjning av bröstmuskulaturen Foto: Sandra Nordin Johansson

2. Töjning av bröstmuskulaturen

Varför? Om du är kort i ena sidans bröstmuskulatur kommer den axeln vara lite framåtdragen. Tygeltaget blir ineffektivt och du tippar fram i sadeln; tygeltaget får en destabiliserande effekt. Ett effektivt tygeltag när ryttaren har en vältöjd bröstmuskulatrur och axlarna är på plats får motsatt effekt – tygeltaget blir stabiliserande och kraften kommer från baksidan av bålen.

Hur? Använd gärna en rulle eller något annat under ryggen som höjer upp dig från golvet. Placera dig med rygg och huvud på upphöjningen. Slappna av med armarna uppåtsträckta i olika lägen, då töjer du din bröstmuskulatur. Ta gärna hjälp.

Oliksidigryttare_5

3. Uppmjukning av bröstryggen

Varför? Med ålder och många timmar i sadeln komprimeras bröstryggen mycket. Många äldre ryttare får problem och vissa kan nästan få en kutig rygg. Dessa ryttare får en studsig och mindre följsam sits när de sitter ned i sadeln.

Hur? Placera en rulle eller något annat som höjer dig från marken tvärs under din rygg. Börja i mitten av bröstkorgen och luta dig försiktigt bakåt. Håll in hakan hela tiden. Upprepa övningen tre till fyra gånger på olika nivåer i bröstryggen.

Fakta

Forskning visar: Avsutten träning hjälper

För att bli en liksidig ryttare krävs avsutten träning. Det konstaterar Maria Terese Engell i sin doktorsavhandling vid SLU.

Maria_terese_engell
Maria Terese Engell Foto: Sandra Nordin Johansson

I studien deltog ryttare som tävlar Grand Prix och medelsvår dressyr. Deras sits, position och balans registrerades både på en balansstol och till häst.

Resultatet visade att det fanns en tydlig oliksidighet hos majoriteten av ryttarna.

”Eftersom det är ett mål att vara liksidig som ryttare kan det antas att ryttarna i studien inte hade förmågan att kontrollera eller vara medvetna om hur huvud, bröst och bäcken rörde sig i förhållande till varandra när de satt, gick eller red”, skriver SLU på sin hemsida.
– I studierna, både på balansstol och i en jämförelse mellan ryttarens position på vänster och höger volt under ridning, använde de större rörelser i bröstet och betydligt mindre i bäckenet. För att en ryttare ska kunna utföra exakta rörelser med sätet, utan att mista balansen, behöver huvud och bröst centreras samt överdrivna rörelser undvikas, säger Maria Terese Engell i en artikel på SLU:s hemsida.

Det talar för att avsutten träning, bland annat på balansstol, skulle kunna leda till bättre koordination och bättre kommunikation mellan häst och ryttare, enligt avhandlingen.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 17/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden