Avelsnyheter
19 september 2022 16:10
Ridsportplus

Så gör du för att lyckas med fölaffären

EkonomiFölet ska säljas. Men hur gör du, var finns köparna? Går det överhuvudtaget att sälja föl? Ja, det gör det – och vägarna till affär är flera.

Så gör du för att lyckas med fölaffären
Se till att fölet är välhanterat, så är det lättare att visa det för en kund, och presentera det alltid i bästa skick. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Helena Stjärnholm i Boden föder upp hopphästar, Yvonne Sterntorp, i andra ändan av landet, i Vallåkra, Skåne, inriktar sig på dressyrhästar. Båda har sålt föl i många år.
    – Folk vet ju vem man är och hör av sig själva, säger Yvonne Sterntorp.

    Helena Stjärnholm håller med.
    – Det är positivt när folk redan har avkommor ur min stostam och är nöjda. Det händer att jag då tar kontakt med dem och berättar vad jag har och då kan det bli ny affär.

    Geografin kan vara ett bekymmer

    Helena-stjarnholm-18-2
    Helena Stjärnholm

    För Helena Stjärnholm finns ett, inte helt ovanligt, bekymmer när hon ska sälja: geografin.
    – Det är ju svårt och lite långt till Boden för folk att komma och titta, konstaterar hon.

    Lösningen på det problemet är den allom rådande försäljningsmetoden, oavsett var du bor: filmer.
    – Att visa fram fölet på allra bästa sätt, i allra bästa skick, är helt nödvändigt, säger Yvonne Sterntorp.
    – Fölen måste synas och vara snyggt i ordning.

    Helena Stjärnholm går tidigt ut med kameran.
    – Jag filmar från tidig ålder och väldigt mycket ute i hagen. På så sätt kan man följa fölens utveckling och det kan bli många riktigt bra filmer.
    – För mig är det besvärligt att åka iväg till ridhus för att filma. Det är ju trots allt en viss risk att åka med sto och föl, och kanske inte så bra om stoet dessutom är dräktigt igen, säger hon.
    – Bra filmer är ett utmärkt sätt att presentera sin ”vara”.

    ”Fler borde visa sina föl på selektionen”

    Kingelstad-3-(1)
    Yvonne Sterntorp

    Helena Stjärnholm har sålt flera av sina föl på sajten HästNet. Yvonne Sterntorp har ofta valt SWB:s Elitfölauktion.
    – Visst är det en hel del jobb med fölen om de ska presenteras där. Men det är värt det och jag tycker fler borde visa sina föl på selektionen. Kanske är en del rädda för att inte få betalt men jag tycker det fungerar väldigt bra.

    Både är etablerade uppfödare, vilket gör det något enklare för dem att sälja föl. Då kan det vara värre för den lilla uppfödaren, han/hon som kanske bara har ett eller ett par ston och har föl då och då. Då har SWB och sajten Hästlycka precis sjösatt en digital fölmarknad för SWB-föl.
    – Vi har ju redan en profilsida för SWB-hästar på vår sajt, säger Alexander Lorentz på Hästlycka och fortsätter:
    – I samarbete med SWB har vi nu utökat med en fölavdelning på SWB-sajten. Vi vill på så sätt ge alla uppfödare en plattform. Alla SWB-föl finns samlade på ett ställe, vilket gör att köparna slipper leta bland alla hästar om de är ute efter just föl, säger han.

    Tillträde till fölmarknaden är en betaltjänst för uppfödarna.
    – När du blivit medlem i detta uppfödarregister kommer du med på fölmarknaden och där kan du fylla i dina uppgifter. Vi skapar då en profilsida för uppfödaren. Många har varken tid eller kunskap att göra en egen hemsida, så nu hjälper vi till med det, säger Alexander Lorentz.

    Nöjd med lanseringen

    Ellinor Andersson, kommunikation- och marknadsansvarig på SWB, är mycket nöjd med lanseringen av fölmarknaden.
    – Vi hade 160 anmälda till selekteringen inför Elitfölauktionen. För de som inte blev uttagna är fölmarknaden på vår hemsida ett utmärkt tillfälle att på ett trovärdigt sätt presentera sig och sin uppfödning, säger hon.

    Fakta

    Fem tips för att sälja föl

    •  Hantera fölet så det går att visa.
    • Gör i ordning fölet, presentera det i bästa skick.
    • Filma, ofta och mycket. Spekulanter vill se hur fölet rör sig.
    • Utnyttja kontakter, sätt i gång djungeltelegrafen.
    • Marknadsför fölet på salusajter och i sociala medier.

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 15/2022.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden