Hästägartips
10 mars 19:47
Ridsportplus

Så tränar du hästen hållbar

RehabiliteringHur tränar vi för att förebygga skador och stärka hästens svagheter? Dressyrtränaren och ryttaren Sophie Lindström tipsar om sina favoritövningar för att stärka hästens rygg, bakknän och kotor.

Så tränar du hästen hållbar
Sophie Lindström tipsar om sina favoritövningar Foto: Natalie Lindholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Som dressyrtränare, uppfödare av sina egna tävlingshästar och hästälskare ut i fingerspetsarna brinner Sophie Lindström för ämnet hållbarhet. Hon tycker sig ganska ofta se hästar som är orytmiska, sneda eller svaga någonstans. Saker som oftast går att åtgärda med rätt träning.
– Att förebygga skador är enormt viktigt. I dag tror jag tyvärr många hästar döms ut för fort. När de skadat sig vill man helt enkelt inte ge dem tiden de behöver för att bli ridhästar igen.

Men hur vet vi om svagheten är något som går att träna bort eller om hästen faktiskt behöver behandlas av veterinär?

Port1
Sophie Lindström är dressyrtränare och domare med meriter i svår klass. Har utbildat flera hästar till svår klass dressyr. Tävlat både hoppning och fälttävlan. Foto: Natalie Lindholm

Som regel tycker Sophie Lindström att hästens humör får styra. En häst som känns glad och motiverad när den rids mår troligtvis bra av att jobba. Med det sagt är hon noga med att påpeka att hästar som inte känns helt okej alltid ska kollas av veterinär innan de sätts i träning.
– Rätt träning anpassad efter hästens fysik kan stärka även den svagaste häst. Det gäller dock att ha koll på vilka styrkor och svagheter din häst faktiskt har innan du börjar träna den. Den som har koll från början kan också lättare undvika skador framöver.

De här övningarna är så klart till för att stärka hela hästen men fokuserar lite extra på rygg, bakknän och kotor.

Träna ryggen

Övning 1. Vaggan
– Ryggning är en jättebra övning för ryggen. Här är det viktigt att hästen är avspänd och i en bra, ändamålsenlig form. Många hästar förknippar ryggning med obehag och om vi drar hästen bakåt med sänkt rygg och höjd nacke blir det också obehagligt.

Målet med övningen är att rygga fyra steg och gå fram fyra steg, flera gånger men börja med ett steg i taget.

Starta mitt på långsidan. Hur du använder hjälperna i ryggningen är individuellt från häst till häst. Jag börjar med att göra halt, sedan flyttar jag skänklarna en aning bakåt samtidigt som jag tar en försiktig halvhalt. Bli inte för stark i handen. För att kunna rygga bra måste hästen lyfta ryggen, underlätta genom att lätta lite ur sadeln.

Har hästen svårt att rygga kan du med fördel flytta en sida i taget, vänster tygel vänster skänkel, höger tygel höger skänkel.

Ge efter i handen när du går fram så hästen kan söka sig framåt nedåt.

Övning 2. Samla och stretcha
– När vi fokuserar på ryggen är det viktigt att låta hästen stretcha ut ofta. När hästen stretchar korrekt så hittar den nämligen automatiskt en bättre ryggverksamhet. Jag varierar gärna mina svårare övningar med stretchning i varje pass.

Börja på kvartslinjen i samlad trav. Ungefär mitt på långsidan gör du en halt, innan du direkt kommer fram i mellantrav. Här gäller det att hästen har bakbenen under sig redan när du kommer in i halten. Du vill åt känslan av att hästen verkligen lyfter sig ur halten.

För att öka svårighetsgraden, och om du har lite svårt att få med bakbenen i halten, kan du prova rygga ett par steg. Men tänk på att det är krävande för hästen att komma fram i mellantrav från ryggning.

Trava till kortsidan och lägg där en stor volt i arbetstrav. Rid lätt på den öppna delen och låt hästen stretcha ut överlinjen ordentligt. Fortsätt in på nästa kvartslinje i samlad trav och upprepa övningen.

Sitt rakt över hästen, ha hästen mellan skänklarna och var jämn i handen. Fokus ligger på att du kan rida linjen precis rakt och där du vill ha den. Nöj dig efter ett par gånger och låt sedan hästen vila innan du fortsätter. Övningen är tyngre än den kanske ser ut.

2samla-och-stretcha
Samla och strecha

Träna veka kotor

Klattra
Klättra Foto: Natalie Lindholm

Övning 1.  Klättra
– I dag finns det en hel del diskussioner kring veka kotor. Vi tenderar att avla fram dressyrhästar med enorma gångarter och massor av schvung. Tyvärr kommer ibland en del av den där härliga gungningen från just veka kotor. Det innebär inte bara slitningar i kotan utan påverkar också gaffelbanden och andra delar av benet, säger Sophie Lindström.
– Om hästen har veka kotor finns det inte jättemycket vi kan göra åt det. En riktigt bra skoning är så klart ett måste. I övrigt är det väldigt viktigt att se till så vi rider på rätt underlag, inte för djupt och gärna ute i naturen där underlaget varieras naturligt. Alla hästar mår bra av att jobba på varierat underlag, men för hästar som har veka kotor är det extra viktigt. Här har jag tagit fram ett par övningar du med fördel kan träna utanför ridbanan.

Klättring och halter i nedförsbacke är bra både för ben och rygg. När du klättrar ska hästen gärna sänka nacken och ha en avspänd form över ryggen.

I halten handlar det om att hästen ska stanna i balans. Du kanske måste sitta tillbaka lite extra och hålla om, så att hästen inte faller i framvikt när den ska stanna.

Slutasluta
Skänkelvikning till diagonal sluta Foto: Natalie Lindholm

Övning 2. Skänkelvikning till diagonal sluta
– Det här är en styrkeövning som även lösgör. Du får jobba med lösgörande sidvärtsrörelser och samling. Den är perfekt att rida ute på en väg, men se till att du har ett jämnt och bra underlag.

Börja med att rida in några steg i en skänkelvikning – hästen ska vara rak i bålen och halsen, men ställd i nacken.

När hästen klivit några bra steg åt sidan går du in i slutan genom att lägga om skänkeln, flytta fram innerskänkeln en aning och byta riktning. Känns det svårt att gå direkt in i sluta kan du först rida ett par steg i öppna. Där ligger du nämligen helt rätt i hjälperna. Var noga med att hästens framdel leder i både skänkelvikning och sluta. Avsluta med att rida rakt fram några steg innan du börjar om med övningen från början.

Fördelen med att rida den här övningen ute är att du lättare får bjudning i hästen. Det svåra är att du blir begränsad i sidled, så du har inte många meter på dig att komma in i övningen innan du når nästa vägkant.

Oppnasluta
Träna bakknän Foto: Natalie Lindholm

Träna bakknän

Övning. Trappan
– I trappan växlar du mellan att rida öppna och diagonal sluta. Det är en ren styrketräning för bakbenen och den tröttar ut fort, så rid inte övningen för många gånger och glöm inte att vila mellan varven. Börja gärna i skritt så du hinner känna att du verkligen har koll på öppnan innan du går in i slutan.

Trappan
Trappan

Det viktiga här är inte hur många gånger du växlar mellan öppna och sluta utan att du rider övningen bra. I början blir det kanske bara en av varje och det är okej.

I öppnan ska hästen forma sig kring innerskänkeln som ligger i normalläge. Ytterskänkeln ska helst ligga lite länge bak. Då är det nämligen lättare att se till så att hästen inte kliver ut med bakbenet, det ska ju ligga under hästen.

Båda skänklarna driver hästen framåt. Innerhanden ställer och ytterhanden reglerar ställningen. Sitt mitt över hästen och var noga med att hästen inte blir för böjd. Böjningen ska ligga i bålen.

I slutan rider du egentligen precis likadant som i öppnan, men när du går från öppna till sluta måste du byta riktning. Det innebär att du kanske får ta lite extra i innertygeln för att leda in hästen på linjen och lägga på lite mer ytterskänkel.

När du rider ut ur övningen är det jättebra att lägga in lite lättridning i trav och låta hästen stretcha kroppen. Det här är en jobbig övning så det är perfekt att låta hästen slappna av lite efteråt. Så småningom kan du göra övningen i alla gångarter och då går det utmärkt att låta hästen stretcha även i galoppen – ställ dig lite upp i sadeln och låt hästen rulla på mjukt framåt ett par varv.

Fakta

Glöm inte!

  • All träning är ett långsiktigt arbete som handlar både om att hästen ska förstå vad den ska göra och att kroppen ska hänga med och orka arbeta.
  • Låt träningen ta tid. Om du vill förebygga skador ska du vara väldigt noga med att skritta fram ordentligt före varje pass och att ge hästen pauser under passet. Får du problem, våga pausa och börja om hellre än att nöta tills både häst och ryttare är trötta.
  • Glöm inte heller att  planera in viloperioder för din häst.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 2/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden