LuradeKöp inte en hästlastbil utan att kolla upp den ordentligt. Den dyrköpta läxan har ett antal kunder lärt sig efter att ha köpt B-körkortslastbilar som de sedan inte får köra hästar i.
Säljare lurades: Flera köpte hästlastbilar som inte gick att använda
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Minst tre köpare har blivit lurade vid köp av B-körkortslastbilar från samma säljare.
− Vi såg en annons på bilen som fanns i Frankrike, och fick registreringshandlingar där det stod att den skulle lasta 900 kilo, berättar en av köparna.
De köpte bilen osedd för 389 000 kronor, och när bilen väl skulle registreringsbesiktigas i Sverige blev lastvikten satt till 400 kilo. Därmed försvann möjligheten att köra två hästar eller ens en fullstor.
Köparen har drivit fallet i tingsrätten, och eftersom säljaren inte hörde av sig till rätten slutade det i en tredskodom där köpet skulle gå tillbaka. Den domen har säljaren nu överklagat.
– Vi känner också till en köpare som betalade 380 000 kronor och hon har inte ens fått en bil.
Kan inte försäkra den
En annan köpare blev ännu värre lurad.
− Vi trodde att vi köpte en lastbil som vägde 3,5 ton, och skulle kunna lasta 990 kilo, men när vi fick hem den vägde den 4,9 ton tom, berättar köparen.
− Tjänstevikten överstiger den tillåtna totalvikten, och axeltrycket är dessutom högre än tillåtet. Vi har inga registreringshandlingar på bilen, så vi kan inte ens försäkra den, säger köparen som betalade 510 000 för sin lastbil.
− Det blir väl skroten för den, säger köparen, som också fått rätt i en tredskodom i tingsrätten, som även den är överklagad.
Ridsport har sökt säljaren av hästlastbilarna, men inte lyckats nå honom.
Oseriösa på marknaden
Andreas Forsström på FA-Trailer är en av Sveriges större återförsäljare av hästtransporter och hästlastbilar, och han konstaterar att det finns oseriösa personer på marknaden.
Så fort det finns pengar att tjäna kan det locka lurendrejare.
− Så fort det finns pengar att tjäna kan det locka lurendrejare. Om du funderar på att köpa något som är betydligt billigare än andra motsvarande lastbilar är det bra att fråga sig varför.
− Vi pratar här om lastbilar som först använts till något helt annat och sedan byggs om för att bli hästlastbilar. Då används så lätta material som möjligt, vilket kan bli farligt om olyckan är framme. Vikten är avgörande om bygget ska bli stabilt.
Vikten ändras
Köparna har fått uppgifter om tjänstevikt och lastvikt före ombyggnaden, och när skåpet för hästarna väl är på blir vikterna något helt annat.
− Ska du ha välbyggda, fungerande hästlastbilar blir det problem med vikten. Behöver du köra flera hästar, satsa hellre på en liten lastbil med släp efter, säger Anders Forsström.
En av de lurade köparna vet hur han ska göra nästa gång.
− Då ska jag väga och besiktiga innan jag köper, säger han.
Artikeln publicerades första gången i Ridsport nr 6/2019.
Viktigt att tänka efter före: En B-kortslastbil kostar många gånger mer i inköp än en trailer, men har å andra sidan många fördelar. Det kan dock vara snårigt i lastbilsdjungeln. Här får du som går i köptankar tips på vad som är bra att tänka på före köp. Länk till PLUS-artikel.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på