God återväxtMed en smalare men vassare spets går svensk sportkörning mot nya framgångar. Året har inletts bra med fina insatser av svenska kuskar i flera stora tävlingar. "Vi skulle bara behöva lite fler svårklasstävlingar i Sverige", säger landslagsledaren Annika Borg.
Svensk sportkörning på väg framåt
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Sedan hösten 2018 sitter Annika Borg vid rodret för svensk sportkörning, och hon har lagt om kursen en del jämfört med tidigare.
− Vi har nu tydligare kriterier för att komma in i landslagen, så där har vi färre ekipage nu, vilket innebär att det blir högre kvalitet på våra träningar och ekipagen kommer bättre förberedda till tävling, berättar Annika Borg för Ridsport.
− Vårt största problem nu är att det är så få svårklasstävlingar i Sverige, fortsätter hon.
Åstorp, Flyinge och Villvattnet i Västerbotten är just nu de enda arrangörerna av svår klass. Ribban i Malmö har varit skådeplats för ett par stora körtävlingar, men Malmö stads krav på att allt skulle återställas efter tävlingen innebär att det blev för dyrt att arrangera.
− Det krävs också mer för svårklasstävlingar, såsom tre domare, så det blir dyrare för arrangören. Vi försöker gå in från förbundets körkommitté och ge stöd så att det ska bli lite lättare att arrangera även svår klass.
Tävlingar på lägre nivå finns det däremot tillräckligt av, enligt Annika Borg. På Svenska Ridsportförbundets sida finns en karta med 29 anläggningar där det finns förutsättningar för tävlingar i sportkörning, varav merparten är i syd- och mellansverige.
Ser god återväxt bland unga kuskar
Annika Borg hade hand om ungdomarna innan hon tog över som landslagsledare, och hon tycker att återväxten är god.
− Vi har mycket ungdomar, men när vi nu ska skicka representanter till EM krävs det en hel del av dem som får åka. Vi har bara något färdigt ekipage i children-klassen, som också är en svår kategori eftersom de är där så kort tid, bara två år.
För att locka fler att satsa på körningen arrangeras körläger med jämna mellanrum.
− Under pandemin genomförde vi en digital mönstring, och nu har vi ett körläger i Skåne nu i helgen, och sedan ett i Stockholm före midsommar.
Senast i mitten av juli är det dags att välja ut de unga kuskar som får åka till EM för Young driver, junior och children i Ungern i augusti.
− Målet är att ta lagmedalj. De unga kuskarna bildar lag med två children, två juniorer och två young riders, och till lagresultatet räknas det bästa resultatet i varje kategori och moment, så förutsättningarna är lite annorlunda jämfört med dressyr och hoppning.
Tre svenskar högt på världsrankningen
De unga kuskarna har också lite att se upp till. Tre svenska kuskar ligger högt på FEI-rankningen för sportkörning.
Marika Strömberg från Södra Gotlands Rid- och körklubb är ny på rankningslistan för ponny par, där hon gick in på plats 29. Linnea Kristiansen från Jönköping, tävlande för Jönköpings Fältrittklubb, tog ett rejält kliv uppåt efter en andraplats i Kronenberg i april tillsammans med Lady Lexington. Hon klättrade från plats 60 till plats 25 för enbet häst.
Och Johan Herner är sjätte bästa kusk i världen när det gäller enbet ponny.
− Det känns väldigt bra, och jag har faktiskt varit ännu högre. När jag körde storhäst låg jag trea ett tag, men det var några år sedan.
Johan Herner tävlar welshhingsten Störtebekers Big Cracker (f -04, e Best Boy – Linde Hoeve’s Sebastiaan) åt ägaren, och senaste meriten var en andraplats vid de internationella tävlingarna i Åstorp i början av maj.
Hoppas behålla rankingplatsen
− Målet för i år är att behålla min rankingplats, men det är inte helt lätt, för nu går vi in i en period utan ponnytävlingar på nära håll. Det är lättare att tävla storhäst, för det är en hel del tävlingar i östra Europa, men tävlingar med ponnyklasser arrangeras främst i Frankrike, Holland och Belgien.
Johan Herner håller med Annika Borg om att svensk sportkörning är på frammarsch.
− Efter några år där vi inte haft några större framgångar, känns det som att vi är på väg uppåt. Och själv är jag på väg med flera unghästar. Den som kommit längst är Fedde le Grand, som är uppe på medelsvår nivå nu.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på