Nära deadlineFortfarande är bara var femte häst och var femte anläggning införd i det nya registret. Dessutom befarar Jordbruksverket att alla inte känner till det nya kravet på registrering som gäller den som kör häst över en landsgräns, även hobbyhästar. "Jag är rädd att många kan ha missat detta", säger David Slottner på Jordbruksverket.
Nya EU-regeln som många kan ha missat
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
De som transporterar hästar mellan länder, även som privatpersoner, behöver från den 1 oktober vara registrerade som transportörer hos Jordbruksverket. Det gäller exempelvis svenska hästar som körs till hästklinik i Danmark, eller för utbildning i ett annat land.
− Det här är alltså inte samma sak som det transporttillstånd som krävs för den som kör hästar yrkesmässigt, utan gäller även den som kör hobbyhästar, säger David Slottner på Jordbruksverkets djurvälfärdsenhet.
− Vi har fått in en del registreringar, men frågan är om det är tillräckligt många. Jag är rädd att många kan ha missat detta, säger han.
Ingen registrering betyder att resan inte kan genomföras.
− Registreringen är kostnadsfri, men utan registrering av transportören kan den officiella veterinären inte utfärda hälsointyg.
För hästar som ska på tävling i något av våra grannländer gäller dock ett förenklat regelverk, på samma sätt som tidigare.
Många delar i nya djurhälsolagen
Den ökade kontrollen av vem som kör hästar över gränserna är en del i EU:s nya djurhälsolag, Animal Health Law, som också innebär att alla hästanläggningar ska föras in i Jordbruksverkets register.
Därefter ska hästarna som finns på anläggningen registreras.
Med några dagar kvar till deadline hade 54 270 hästar fått en hemadress, vilket är mindre än en femtedel av alla hästar som beräknas finnas i Sverige. På måndagskvällen fanns 14 622 anläggningar med hästar registrerade, vilket är var femte hästanläggning.
− Enligt Jordbruksverkets skattningar finns det 70 000 hästanläggningar, säger David Slottner.
Ansökningar fastnar i kön
Detta kan bero på att många ansökningar väntar på handläggning, och David Slottner varnar för att skriva något i meddelanderutan i samband med registreringen, om det inte är absolut nödvändigt.
− Ibland är det nödvändigt, som när flera bedriver verksamhet på samma fastighet, men ett meddelande innebär att ärendet måste handläggas manuellt, och där är det en kötid på upp till fyra veckor just nu.
En stallägare som Ridsport varit i kontakt med berättar att hon har två olika fastighetsbeteckningar för platsen där gårdens hästar finns, och att det bara gick att fylla i den ena. Ärendet fastnade och hon fick ingen återkoppling.
− Men sedan gick jag själv in och kollade, och då var anläggningen registrerad.
− Dels kan det bero på när anläggningen registrerades, eftersom funktionen med automatisk återkoppling inte fanns från början. Det kan också bero på att något blivit fel i den mejladress som meddelandet ska skickas till, förklarar David Slottner.
Jag tycker de gjort en ’one size fits all’ som inte passar de flesta vanliga småstallar i alla fall
Stallägare
En annan stallägare tycker att instruktionerna var vaga.
− Det var oklart hur jag skulle registrera mitt arrendebete som ligger en bit bort. Då lade jag till kompletterande frågor fast de rekommenderade att jag inte skulle göra det, eftersom det tar längre tid.
− Jag tycker de gjort en ”one size fits all” som inte passar de flesta vanliga småstallar i alla fall. Jag förstår inte varför man inte antingen delar upp det i exempelvis små hobbyanläggningar/egna gårdar om max fem hästar som en typ av registrering och större kommersiella anläggningar som en annan. Blir det för krångligt minskar sannolikheten att man gör rätt, även för dem som försöker göra rätt för sig.
− Det känns som det borde räcka att registrera anläggningen som en adress samt vilka hästar som är där, säger den stallägaren.
Systemet behöver kunna hantera allt
− Det är i grunden samma formulär för alla arter och storlekar på anläggningar, vilket i sin tur beror på att systemet behöver kunna hantera alla anläggningar. Det finns också anläggningar med flera arter och systemet behöver kunna hantera det också. Det skulle bli komplicerat om man först ska välja vilket formulär som ska användas, är David Slottners svar.
Fortfarande finns hästar som inte går att hitta i den centrala hästdatabasen, för att läggas över på anläggningen.
− I en del fall krånglar det med hästarnas identitetsnummer, de så kallade UELN-numren, och det är en sak för organisationer som hanterar hästpass att lösa.
− Det finns också hästar som inte är registrerade i den centrala hästdatabasen, eller som är registrerade hos icke aktiva stambokförande föreningar.
− För dessa hästar krävs en tilläggsregistrering hos en aktiv organisation, säger David Slottner.
Skarpt läge närmar sig
Den 1 oktober är den tidpunkt då allt skulle vara klart med registrering. Jordbruksverket uppger på sin hemsida att det räcker att registreringen är inskickad senast den 1 oktober för att man ska uppfylla kraven på registrering.
Men för den som ska flytta hästar mellan länder under oktober är det snart skarpt läge.
− Den 15 oktober ska de nya hälsointygen ska börja utfärdas. Från den dagen gäller att en hästs resa måste påbörjas från en anläggning som är registrerad, och att även anläggningen som hästen ska till har ett anläggningsnummer, säger David Slottner.
Läs mer om de nya reglerna hos Jordbruksverket
För hästar som är registrerade i Sverige, är införd i huvudavsnittet i en stambok eller har ett internationellt tävlingspass (FEI‑pass) och ska tävla i Danmark, Finland eller Norge behöver hästen inte ha ett hälsointyg eller utlåtande om hälsotillstånd när den reser mellan dessa länder, under förutsättning att det handlar om resor som är begränsade i antal dagar.
Läs mer om det på Jordbruksverkets hemsida.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på