TrygghetsfrågorNu tar Svenska Ridsportförbundet, SvRF, ytterligare ett steg i sitt trygghetsarbete. "Alla kan göra något för att bryta tystnaden på stallbacken," säger projektledaren.
Att höra det som inte sägs – SvRF lanserar ny kampanj
Kampanjen ”Hör det som inte sägs” handlar om att bryta tystnadskulturer genom att bland annat få fler vuxna att se, lyssna och agera när någonting inte är som det ska i stallet.
Vi vill lyfta ungas röster till ytan och öka medvetenheten bland vuxna att det som syns utåt är inte alltid det som känns på insidan. Catrine Hermansen.
Det kan handla om mobbning, utanförskap, trakasserier och övergrepp – inte bara i stallet utan även på andra platser som hemma eller på nätet.
Det berättas om kampanjen på SvRF:s webbplats, där det också delas konkreta tips för den som vill agera i de här frågorna. Det handlar om att skapa en samtalskultur, göra det som har hänt begripligt och framförallt att agera.
Öka medvetenheten
– Vi vill lyfta ungas röster till ytan och öka medvetenheten bland vuxna att det som syns utåt är inte alltid det som känns på insidan. Under flera år med Trygga ledare har vi mött och utbildat tusentals barn, unga och ledare i trygghetsfrågor men tyvärr också fått signaler om att vuxenvärlden ofta sviker och tittar åt andra hållet i svåra situationer. Det är fruktansvärt att höra, säger Catrine Hermansen, projektledare för satsningen Trygga ledare inom Svenska Ridsportförbundet på förbundets webbplats där också en film lanseras.
–Alla kan göra något för att bryta tystnaden på stallbacken. Men ungas trygghet är alltid vuxnas ansvar, fortsätter Catrine Hermansen.
Mer om kampanjen på SvRF:s webbplats
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på