Grand PrixI Sweden Grand Prix stod ännu en bil på spel och klassen var även slutstriden om meeting-bilen. En till Sverige och en till Brasilien blev facit.
GP-bilen till Marlon Zanotelli och meeting-bilen till svenska guldhjälten
Många var sugna på söndagens första segerbil och det blev en spännande match inför fullsatta Friendsläktare. Den fyrstjärniga Grand Prix-banan på 1,55, byggd av Peter Lundström, såg först ut att vara en svår nöt att knäcka.
Evelina Tovek och Dalila de la Pomme var först ut att passera mål felfritt och strax efter droppade sällskap till omhoppningen in i rask takt, innan felen började trilla in igen.
Till sist var det ett lagom antal i form av fem ryttare som fick göra upp om segern. Det var upplagt för en svensk seger med tre blågula till omhoppning, men så blev det inte den här gången.
Sista tog segern
När de tre första ryttarna Evelina Tovek, Bertram Allen och Petronella Andersson hade gjort sitt i omhoppningen var fortfarande ingen dubbelt felfri. Inte heller Peder Fredricson höll nollan och därmed var Petronella med Eclatant i ledning när Marlon Zanotelli gick ut i omhoppningen med Sirene de la Motte.
En säker nolla med max tre fel för tiden skulle räcka till seger – och visst fixade han det. Ett tidsfel med Sirene de la Motte, GP-seger och en ny bil för Marlon att köra hem till frun Angelica Augustsson Zanotelli.
– Det har varit en underbar helg med den här publiken. Jag vill gärna säga ”tack så mycket”, säger Marlon och möts av publikens jubel när han säger den sista frasen på finfin svenska.
Petronella tvåa
Bästa svensk blev Petronella Andersson med Eclatant på en andraplats värd drygt 140 000 kronor (läs en sprillans ny intervju med Petronella här). Hon följdes i resultatlistan av Peder Fredricson på Hansson WL, Evelina Tovek med Dalila de la Pomme och Bertram Allen med GK Casper.
Bil till Peder
Peder Fredricson ledde meetingpris-jakten före klassens start och när han gick vidare till omhoppning var saken klar – precis som förra året tog han hem bilen för best in show.
Grand Prix-klassens omhoppningsekipage:
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på