SpermatransporterFraktkostnaden för hingstsperma inom landet är en het fråga i avelsvärlden just nu. Den nya lösningen med privat transport av sperma både hyllas och sågas.
– Det fungerar super, säger Lövstas Florian Darcourt som är en av de positiva.
Delade meningar om privat transport av sperma

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Efter PostNords beslut att inte garantera expressleverans inom ett dygn till vissa delar av landet, främst Norrland, tecknade hingsthållarföreningen för travhästar ett avtal med Mats Hästtransporter AB. Hingsthållare och mottagarstationer för alla övriga raser har erbjudits att vara med på avtalet.
– Vi kände att det inte längre var hållbart att förlita sig på PostNord, och bestämde oss för att hitta en egen lösning, säger Carina Caster på Björkhaga stuteri, som sitter i hingsthållarföreningens styrelse.
Tillsammans med företaget Mats Hästtransporter AB har de nu byggt upp ett system som fungerar för alla som har anslutit sig, oavsett var de finns i landet. De levererar måndag, onsdag, fredag, hela säsongen, oavsett helger.
– Alla chaufförer har bakgrund i hästbranschen och förstår vilket ansvar de har, säger Carina Caster. Dessutom har Mats Augustsson själv arbetat på Posten och förstår hur varutransporter fungerar.
”Slitsamt system”
Cecilia Nyberg på Nygårdens stuteri är nöjd med lösningen. Hon berättar hur de alltsedan de började med hingststation på 90-talet har sett försämringar i transportlösningarna.
– I början gick det mesta med tåg, och jag kunde få sperma till stationen i Skövde flera gånger om dagen. Sedan började tågförsändelserna bli sämre och glesare. Vi gick över till post, men där har det också blivit gradvisa försämringar.

För några år sedan skapades ”fredagsslingan” för att se till att stationerna inte stod utan sperma över hela helgen.
– Det har fungerat men har varit ett slitsamt system. Vi har fått stå och seminera sena fredagskvällar efter att ha suttit vid en uppsamlingsplats och väntat på sperma. Vi slutade faktiskt att ha hingst stationerad hos oss eftersom det blev så slitsamt med transportlösningarna. Bättre och snabbare transporter kommer att ge oss som arbetar professionellt bättre arbetsvillkor och stoägarna högre dräktighet.
”En monopolsituation”
Alla är dock inte odelat positiva. Lena Nyström som driver seminstation på Hässleberga gård vänder sig framför allt mot kravet att förbinda sig att bara använda sig av Mats Hästtransporter AB.
– Jag tycker inte att det är affärsmässigt riktigt att kräva ensamrätt på transporterna. Det blir en monopolsituation som inte är förenlig med konkurrenslagstiftningen.
– Dessutom har de ett faktureringssystem som blir besvärligt. De vill ha betalt tio dagar efter varje transport, och har höga straffavgifter. De flesta seminstationer fakturerar med en samlingsfaktura i slutet av säsongen. Mitt under säsong har vi fullt upp med att sköta verksamheten.
Florian Darcourt, Lövsta, har dock bara lovord för den nya transporttjänsten:
– Det fungerar super. I fjol skickade jag fryssemin med TNT, det tog 48 timmar innan det var framme. I år hämtade Mats och de var framme åtta timmar senare.
Så mycket
kostar det
Tidigare priser
PostNord: Vardagar ca 350 kr.”Slingan”: ca 800 kr + kostnad för hämtning på uppsamlingsplats eller post.
Mats Hästtransporter AB
Med bil: 650 kr oavsett dag.
Med flyg: 800 kr oavsett dag (leverans till dörren).
Importsperma
Exempel Lövsta stuteri: Tar mellan 90 och 150 euro per skick för sina utlandsstationerade hingstar.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på