Sverige
8 december 2020 09:28
Ridsportplus

”Det är ändå bättre att tester görs av någon oberoende”

ÖllövskonDen svenska gummiskon skulle konkurrera med den traditionella järnskon, men fick mycket kritik. Vad hände sedan med Öllövskon?
Vi talar med Lars Roepstorff, professor på SLU, om vad som hände med Öllövskon.

”Det är ändå bättre att tester görs av någon oberoende”
Öllövskorna brottas med sitt rykte i Sverige, men flera toppryttare tävlar med dem. Foto: Erik Raabe/Öllövskon

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

I början av 90-talet kom en svensk gummisko med en kärna av järn, som skulle fungera stötdämpande. Men det fanns flera barnsjukdomar i början, och skon försvann nästintill från marknaden i Sverige. Nu har Lars Roepstorff, professor vid SLU, gjort tester på en ny variant av Öllövskon.

Hur har du har testat?
– Jag använde samma utrustning som när jag testar underlag, en mekanisk hov som vi dels skodde med vanlig järnsko, dels med Öllövskon. Jag är forskare och kommer att gardera mig, jag har inte mätt på häst men jag vet att maskinen efterliknar en häst. Det ger tydliga indikationer på att skon kan ha effekt på belastningen som hästen utsätts för.

Lars-roepstorff-tranarkonvent7-160206-rt-(1)
Lars Roepstorff är professor vid Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi på SLU. Han forskar om biomekanik hos häst. Foto: Roland Thunholm

Vad förväntade ni er att hitta under studien?
– Det var inte osannolikt att skon skulle ge effekt på hårt underlag som asfalt och grus, och det såg vi också under experimenten. Dessutom gav skon lite bättre grepp vilket kan vara positivt för en järnsko har ganska dåligt grepp på
framför allt asfalt.

Var det något som överraskade?
– Ja, jag trodde inte att skon skulle ha någon effekt när hoven belastades med full effekt på gräs eller fibersand. Men den påverkade faktiskt mätningarna även under de omständigheterna. Jag har haft diskussioner med ingenjörer och det finns en fysisk förklaring som har att göra med hur benet och kroppen samsvänger med underlaget, lite enkelt sagt.

Ollov
Öllövskon

Är det företaget bakom skon som har betalat för studien?
– Det är en relevant fråga och ja, i det här fallet är det uppdragsforskning. Vi erbjuder oss att göra produkttester, men det skrivs avtal som säger att jag som forskare har rätt att publicera oavsett vad resultatet blir.
– Det tycker jag är en bra lösning, en seriös inställning. Stiftelser och andra som bekostar annan forskning betalar inte för att testa en produkt — det måste företagen betala själva, men det är ändå bättre att tester görs av någon oberoende än att företagen testar själva.

Hur blir det med glidfasen när skon används?
– Glidfasen var en av de saker som vi tittade på för 20-25 år sedan och gummi eller plast kan man designa. Det gäller att hitta ett material som tillåter en viss glidning men inte blir för halkigt, och det får inte bli för mycket grepp. I det här
fallet blir greppet bättre på asfalt än vad det blir med en järnsko, vilket är positivt.

Blir det mer forskning i ämnet?
– Ja, nu ska vi göra fler ännu mer djuplodande experiment och samarbeta med folk i USA som har rätt utrustning. Det är kul med kommersiella intressenter som vill få ännu mer torrt på fötterna.

”Den var inte nog testad”

Img_4664
Beate-Sofie Fredriksson

Öllövskon säljs mest på export, eftersom efterfrågan i Sverige varit låg. Men vad är anledningen? Vi frågar Beate-Sofie Fredriksson på Öllöv.
– Det beror på att den första variant som kom av skon för cirka 25 år sedan och som släpptes i Sverige, var en ofärdig och dålig produkt. Den hade fel glidfas och var inte nog testad. Det minns många i Sverige väl och det finns tyvärr en tro att alla Öllövskor eller kanske rent av gummiskor har fel glidfas eller på något sätt skulle vara negativa, säger Beate-Sofie Fredriksson.

För 20 år sedan gjordes en större studie vid SLU.
– Sedan dess har det funnits en Öllövsko med rätt glidfas och utan problem, men misstänksamheten finns kvar i Sverige.

Det har hänt att hästägare ända upp på landslagsnivå velat testa skon, men att inte hovslagaren velat slå på den.
– De hör argument från hovslagare som oftast inte stämmer och så blir det inte någon test av skorna.

En av anledningarna till att skon är populär i till exempel Danmark och Norge är att hovslagare och hästägare inte är lika skeptiska, säger Beate-Sofie Fredriksson.
– Kanske är de öppna för att prova nytt, rent generellt. Dessutom red en dressyrryttare i det danska landslaget med Öllöv vid VM i Tryon helt i början av lanseringen av den nya modellen Öllöv SoftStep, och många blev nyfikna i Danmark.

Fakta

Fler gummiskor på marknaden

Duplo
Duplo

För några år sedan kom en ringsko i gummi av märket Duplo, tillverkad i Tyskland, till Sverige.
– Den är otroligt populär. Det fantastiska med den är att den har blivit populär på alla typer av hästar. Travet vill ha en lätt sko utan en massa broddhål men en hopphäst vill ha en sko som klarar belastningen och med fyra broddhål. Skon finns i olika varianter, säger Ralf Sappelt, vd på Team Alutorp som är återförsäljare av hästskor.

I början trodde inte företaget på den nya gummiskon.
– Vi tog inte ens in den, men det visade sig att vi hade fel, säger Ralf Sappelt.

Det som skiljer Duplo från Öllöv är att Duplo är en ringsko medan Öllöv är en öppen sko.
– Det finns olika skolor där om vad man vill ha, och det beror även på vad hästen ska användas till.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 20/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden