Lyckade hästannonserEn skarp bild, helst rörlig, säger mer än förväntade floskler. Håll dig till fakta, sätt en lockande rubrik och chansen ökar att du får din häst såld – till rätt pris. Ridsport guidar dig till hur du skriver den bästa hästannonsen - Alexander Lorentz som driver annonssajten Hästlycka förklarar principerna.
Hästannonsering: Rörliga bilder säljer bäst
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Det kryllar av hästannonser på nätet. Så hur gör man för att nå igenom bruset? Ridsport frågade Alexander Lorentz på Hästlycka, en annonssajt för såväl hästar som tjänster och produkter. Hans första kommentar är:
– Som vid all försäljning gäller det att vara tydlig och attraktiv.
Med det menar han att sätta en bra rubrik, skriva en utförlig, faktabaserad text och framför allt – se till att ha bra bilder. Allra helst rörliga.
– Bilden ska var skarp med bra upplösning. Man ska se hur hela hästen ser ut. Gå inte för nära, det ska vara ett bra perspektiv, säger Alexander Lorentz.
Det allra bästa är att lägga till en film. Då ökar chansen att folk tittar, är hans erfarenhet.
– Med en bra film ser du direkt om du vill komma och provrida – och det är ju dit man vill komma.
Var transparent i allt
Vad gäller texten poängterar han att hålla sig till fakta, vara transparent i allt och inte skriva en roman.
– Var tydlig och ärlig. Har hästen till exempel haft en skada – nämn det, allt för att slippa tråkigheter senare. Är du inte transparent studsar det tillbaka förr eller senare.
– Håll dig till fakta och skriv inte för långt, då finns en risk att ingen läser. Ingen har tid i dag.
En bra rubrik är också avgörande för att fånga ögat. Undvik generella klassiker som ”Häst till salu”, vilket förvånansvärt många drämmer till med enligt Alexander Lorentz. Han har dock några goda exempel också:
– Var specifik, nämn prestationer och återigen – skriv inte för långt.
– Jag minns någon som skrivit ”Falsterbo-finalist 2019”, då skiljer man sig från mängden, det är alltid bra.
Försök skriva fyndiga rubriker
En annan fyndighet som drog blickar till sig – och säkert kittlade ett och annat smilband – var en rubrik i stil med ”Söker du nästa Jappeloup är detta inte hästen för dig”.
Vad ska man då undvika? Motsatsen till allt uppräknat, som dåliga bilder och långa texter, men också ett för högt pris.
– Säljer du en häst för 200 000 kronor måste den leva upp till det, det ställs högre krav i annonsen. Och framför allt riktigt bra bilder. Säljer du för 150 000 och uppåt bör du ha en film. Film är alltid att föredra, oavsett prisklass.
Hästlycka lägger ner mycket tid på att kolla upp annonsörerna för att undvika bluffannonser. Det ska finnas en person bakom, ett riktigt telefonnummer.
Kolla upp allting som köpare
Som köpare, vad ska man akta sig för i en annons, för att minska risken för att bli lurad?
– Det handlar om sunt förnuft, igen. Om något låter för bra för att vara sant är det ofta det. Kolla upp allting. Om någon inte hittar sina besiktningspapper ska man till exempel dra öronen åt sig. Var inte naiv.
Bland de annonser som Hästlycka rensar bort före publicering finns påfallande många med rubriker som innehåller ”hannoveranervalack”. När de har kollat upp säljaren saknas ofta en person bakom telefonnumret.
– Vår erfarenhet är att de här försöker komma åt någon form av förskottsbetalning, säger Alexander Lorentz.
Fakta
Så får du annonsen att synas – Alexander Lorentz fem bästa råd för att göra annonsen bättre:
- Film
Det absolut bästa för att få uppmärksamhet är rörliga bilder. Säljer du en häst över cirka 150 000 kronor är det nästan ett måste. - Foton
Skarpa, tydliga bilder där man ser hela hästen. Alltför många tar bara ”close up”. - Text
Var ärlig och transparent i beskrivningen – och skriv inte för långt. Basera på fakta, var konkret och punkta gärna upp. - Rubrik
Var specifik, gärna prestationsbaserad och fyndig. Försök sticka ut. - Priset
Sätt ett rimligt, marknadsmässigt pris, inget drömpris.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 1/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på