Hästägartips
2 december 11:32
Ridsportplus

Hästen – den nya terapeuten

SjälsligtHästen är inte bara bra som fysioterapeut utan kan även hela oss psykiskt. Kaja Michelson arbetar med hästunderstödd kommunikationsträning, allt från utbrändhet till teambildning. Tävlingsryttaren som lär sig andas med sin häst har mycket att vinna, säger hon.

Hästen – den nya terapeuten
Kaja Michelson använder ofta en väst för att hjälpa klienterna att sätta ord på de känslor och behov som hänger ihop med vissa situationer; hästen fungerar som en slags levande filttavla. Foto: Yvonne Perkins

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du tre möjligheter:

Prenumerera på Ridsport

Hästunderstödd behandling har blivit ett begrepp.

Kaja Michelson är utbildad instruktör i natural horsemanship och centrerad ridning och arbetar med hästunderstödd kommunikation och ledarskapsutveckling på Häståkeriet i Stockholm.

Varför är hästen bra som terapeut?
– Rent fysiskt har den högre kroppstemperatur och andas långsammare än vad vi gör, det gör oss lugnare. Den är också totalt i nuet. Bara att vara med hästen ger en medveten närvaro.

Har du något exempel?
– När jag arbetade i USA med barn genom socialtjänsten var hästen nyckeln till att få dem att känna tillit. Den finns där med sin värme och sitt stora hjärta och dömer oss inte. För hästen berättade barnen allt.

Fakta

Hästen som terapihjälpmedel

Hästunderstödda insatser används inom terapi och specialpedagogik.

Hästsportens folkhögskola har en tilläggsutbildning på Ridskolan Strömsholm i samverkan med SvRF.

Hur kan hästen hjälpa vid utbrändhet?
– Många stressade andas väldigt snabbt och högt upp i bröstkorgen, vilket triggar det sympatiska nervsystemet och sliter på kroppen. Genom att vara med hästen börjar vi automatiskt andas långsammare och känner oss lugnare. Det gäller då förstås att inte vara i något prestationstänk, utan bara vara närvarande med hästen när man borstar och pysslar.

Du lär ut kommunikation och ledarskap genom hästar. Hur går det till?
– Natural horsemanship är den metod jag arbetar med. Vi har oftast hästarna lösa i en rundcorall och arbetar med att få en kommunikation och relation där hästen väljer att komma till oss och följa oss. Hästar är flyktdjur och vi är rovdjur, vilket är en intressant kombination som gör att vi kan lära oss mycket av hästen. Betesdjur är genetiskt programmerade att hålla koll på rovdjur och de kommer därför att instinktivt hålla koll på oss.

– När vi blir stressade och börjar andas snabbt, spänna kroppen och fokusera blicken, skickar vi ut samma signaler till hästen som när ett rovdjur gör sig redo för att jaga. Kommer du in i corallen med en hård och prestationsinriktad energi kan hästen välja att fly eller ignorera dig. Kommer du in helt utan energi kan hästen välja att inte flytta sig alls. Vi är ofta inte medvetna om vilka signaler vi skickar ut genom vårt kroppsspråk eller vår andning, men hästen kan vi inte lura.

Många ryttare blir spända och presterar sämre på tävling. Kan de ta sin häst till hjälp?
– Absolut. Börja arbetet i god tid hemma för att skapa ett lugn och ro-ankare genom hästen. Det handlar om att skapa minnen i kroppen av att vara lugn och avspänd, genom andningsträning.

Hur går det till?
– Ställ dig bredvid hästen med vänster hand på bogspetsen och höger hand på manken, så nära att din egen mage snuddar vid bogen när du andas ut. Sedan identifierar du hästens andetag och andas 26 långa, djupa andetag, så djupa att du puttar till hästen med din mage när du andas in. Det gäller att ge det tid – att andas 26 långa andetag tar nog runt fem minuter. Det parasympatiska nervsystemet som ger lugn och ro kickar in när du andas långsamt, runt åtta andetag per minut. Övar du in det några gånger hemma kan du gå tillbaka till känslan av lugn i kroppen när du är på tävling.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 21/2019.

Fakta

Hästens andning

Hästen andas mellan 8 och 15 andetag per minut, oftast i det lägre spannet när den är lugn.

Människor andas normalt mellan 10 och 16 andetag per minut.

När vi andas långsammare, från 8 andetag och lägre per minut, stimuleras det parasympatiska systemet som får oss att känna lugn och ger återhämtning.

När vi andas långsamt och djupt minskar produktionen av stresshormoner och blodtrycket sjunker.

Vid stress blir andningen ytlig och vi andas snabbare, mellan 15 och 25 andetag per minut.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-