Sverige
21 december 2020 10:21
Ridsportplus

”Hur gjorde ni?”: Många frågor till ridklubb efter lyckad ombyggnad

StorsatsningNedgångna stallar, q-märkta byggnader som man inte får hantera hur som helst, och en avbruten storsatsning på en ridanläggning. Trelleborgs Ryttarförening hade många utmaningar att ta sig an, men har på mindre än två år sett en ny ridanläggning växa fram.

”Hur gjorde ni?”: Många frågor till ridklubb efter lyckad ombyggnad
Thea Eriksson och ponnyn Minna i det renoverade stallet. Foto: Johan Eriksson.

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

För några år sedan hade Trelleborgs kommun planer på att bygga en gemensam ridanläggning för flera av kommunens klubbar, men de planerna föll, och det innebar att behoven att göra något hos Trelleborgs Ryttarförening blev akuta, säger ordförande Dick Söderling.

− Vi hade en sliten anläggning med eftersatt underhåll. Elen var inte säker, arbetsmiljön påverkades, brandskyddet var inte bra, säger Dick och berättar om mögliga byggnader, om höga driftkostnader och proppar som fick bytas så fort det föll lite regn, och om en gödselcontainer med planka där många har trampat snett genom åren.

Firar 50 år 2021

Fakta om Trelleborgs Ryttarförening

Namn:Trelleborgs Ryttarförening
Bildades: 1971
Anläggning: Brosjödal gård
Ridskola: Utarrenderad till Jonas Holmberg, 150 uppsittningar i veckan
På anläggningen: Två ridhus, nybyggt stall med 36 platser, paddock, gräsbana 88×112 meter, cafeteria, personalutrymmen och hagar.
Föreningens vision: Att bedriva en verksamhet som ger så många som möjligt oavsett kön, ålder, ursprung och övriga förutsättningar en möjlighet att få utöva och utveckla sitt intresse för hästar och ridsport.

Expandera

− I mars 2019 hade vi en första syn av anläggningen tillsammans med kommunen, och de sa:  ”Så här kan ni inte ha det”. Vi påpekade att det borde finnas öronmärkta pengar kvar efter att storsatsningen på gemensam ridanläggning inte blev av, och med hjälp av de pengarna började ombyggnaden planeras.

Trelleborg Stall 1
Den gamla inredningen i stallet är utriven. Foto: Dick Söderling

Trelleborgs kommun och Trelleborgs RF är båda ägare av anläggningen. Kommunen äger största delen av fastigheten medan föreningen äger tomträtten och det nya ridhuset.
− Flera av byggnaderna är från 1900-talets början, och ett par av dem är q-märkta, vilket innebär att de får ändras på insidan men inte utsidan, så det har varit en delikat uppgift att planera ombyggnaden, säger Dick Söderling, som själv arbetar med fastighetsfrågor i vardagen.

I planeringsarbetet inför ombyggnaden deltog föreningen och kommunen, länsstyrelsen, Jordbruksverket samt de konsulter som arbetat med Klagshamns nya ridanläggning i Malmö.

Vi frågade några hovslagare hur en önskeplats för hovslagare skulle se ut

Ett och ett halvt år och 25 miljoner senare är ombyggnaden i det närmaste klar.
Ett nytt stall kunde invigas i september, ett stall med helt annan miljö för både hästar och människor, en sadelkammare som inte längre behöver värmas med värmefläktar som den gamla, och en hovslagarplats som är så ergonomisk som möjligt, med gummimatta och god arbetsbelysning.
− Vi frågade några hovslagare hur en önskeplats för hovslagare skulle se ut, och byggde utifrån det, säger Dick Söderling.

Trelleborg Stall 4
Ny stallinredning har kommit på plats. Foto: Dick Söderling

På anläggningen finns också nya omklädningsrum, en ny cafeteria med kök och nya personalutrymmen, och en gödselcontainer med grindar och fallskydd i stället för en planka. Det som återstår att göra är renovering av sarg och läktare i ridhusen, samt ett nytt bevattningssystem där.

Överraskningar på vägen

Dick Söderling säger att arbetet inte har löpt friktionsfritt hela vägen.
− När du arbetar med gamla byggnader dyker det alltid upp överraskningar. Entreprenören upptäckte exempelvis att golvet på höloftet ovanför stallet inte hade tillräcklig bärighet, så då fick det bli en ny foderlada bredvid i stället.
− Sedan lade de tillfälliga toaletterna av vid ett tillfälle, men jag har upplevt en kämpaglöd och stor förståelse från alla under byggprocessen.

Information och dialog

Dick Söderlings tips för en lyckad ombyggnad

  • Ha en tät och öppen dialog med kommun och myndigheter
  • Lyft fram utgångspunkterna: Hästarnas välbefinnande och ridskolemiljön, för elever och personal
  • Ta hjälp av dem som ska använda faciliteterna, som hovslagare angående hovslagarplatsen
  • Informera medlemmar och elever kontinuerligt under processen
  • Se till ekonomin – nya byggnader med smarta och energieffektiva lösningar har betydligt lägre driftskostnader än gamla byggnader med ineffektiva el- och värmesystem och ständiga reparationsbehov
Expandera

Sänkta driftskostnader

Ombyggnaden har kostat närmare 25 miljoner, och kommer att leda till ordentligt sänkta driftskostnader tack vare smartare energilösningar och ny armatur. Dessutom kommer underhållsbehovet att vara mycket litet under lång tid framöver.

Trelleborgs kommun har varit byggherre och huvudentreprenör har Treano bygg varit, och såväl kommunen som entreprenören och föreningen har redan blivit kontaktade av andra som vill höra om det lyckade arbetet, och göra studiebesök på anläggningen.

Ridelever Trelleborg
Ridlektionerna blir helt annorlunda med den nya belysningen i ridhuset. Foto: Dick Söderling

− Vi läser ofta om kommuner som inte är intresserade av att satsa på ridanläggningar, och jag vill verkligen ge en eloge till Trelleborgs kommun, som varit lyhörda och lösningsfokuserade, säger Dick Söderling.

Dick Söderling
Dick Söderling, ordförande i Trelleborgs RF.

− Nu börjar också företag höra av sig till föreningen och prata om sponsring, så flera av de mål som vi satt i styrelsen börjar vi uppnå, säger Dick Söderling.

Tillbaka till glansdagarna

Trelleborgs Ryttarförening var en ansedd tävlingsplats i början av 2000-talet, bland annat tack vare den stora gräsbanan. Nu har den tagit till heders igen och planen var att Trelleborg skulle bli ett av stoppen på Agrias grästour, men vårens tävlingsförbud förhindrade det.
− Vi hade andra tävlingar på banan i somras, och nästa år är vi med på touren.
− Vi vill tillbaka till klubbens glansdagar tävlingsmässigt. Det ska vara en speciell upplevelse att tävla hos oss, och ett sätt vi vill nå det på, är att vi bygger ett kommunikationssystem som gör att vi kan kommunicera snabbt med alla ryttare via en webbtjänst.

− Vi har också börjat diskutera med kommunen om möjligheten att anlägga en terrängbana, säger ordförande Dick Söderling.

Ridbana Trelleborg
Utebanan har gjorts om och fått ny belysning. Foto: Dick Söderling

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 107 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Endast 1:- första månaden
Därefter ordinarie pris 69:-