Bättre ridbarhet del 2Den här övningen passar alla eftersom det går att öka svårighetsgraden. Den ger balanserade och ridbara hästar som följer vändande hjälper, tipsar dressyrtränaren Nina Bengtsson. Dags för del två av tre i träningsserien om ridbarhet.
Klassisk övning ger bättre ridbarhet
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Ofta tränar vi mycket på att få hästarna undan innerskänkeln, genom framdelsvändningar och sidvärts.
– Här tar vi en kontroll på om är hästen är ärligt framme att ta ytterskänkeln och om ryttaren kan påverka med ytterhjälperna, säger B-tränaren och Grand Prix-ryttaren Nina Bengtsson.
Övningen, som rids på en fyrkant, kan ridas i alla tre gångarterna. Att göra den i galopp kräver mer av hästen eftersom det blir som delar av piruetter i hörnen. Att rida fyrkanten ger balans och en ridbar häst som blir följsam för vändande hjälper.
– Tänk: balansera, sväng och vänd, tipsar Nina Bengtsson.
1. Börja i skritt
Rid på en fyrkant som är lagom stor för hästens utbildningsgrad. Vänd hästen över dess inre bakben i hörnen, så att det blir en del av en bakdelsvändning. Ha lite extra tryck på inre sittbenet. Innertygeln är vändande och det gäller även det inre sittbenet och ytterskänkeln. Yttertygeln reglerar samling och att inte hästen blir förböjd.
– Enligt ridläran ska man inte vända för ytterskänkeln men jag tycker att man ska tänka att den är vändande. Annars blir ytterskänkeln lätt mothållande, så att hästen kläms på plats. Om inte hästen tar ytterskänkeln blir det lätt att den går emot och trycker tillbaka — så lär hästen ”dansa” undan för båda skänklarna lika bra , säger Nina Bengtsson.
2. Dags att byta gångart
För att snäppa up svårigheten en aning är det nu dags att byta gångart från skritt till trav. Gör även nu en del av en bakdelsvändning i hörnen av fyrkanten. Var noga med att hästen inte tappar energi i hörnen — det är lätt hänt eftersom det är tyngre för hästen att gå genom svängar.
– Det är som att det blir vingligare att cykla långsamt, vi behöver rörelseenergi för att hålla balansen. Vi ser aldrig en konståkare som gör hopp från stillastående, de skapar energi och ger sig sedan in i hoppet. Att bevara energi i vändningar är ett sätt att underlätta för hästen, säger Nina Bengtsson.
3. Början till galoppiruett
Nu är det dags för galoppen för de hästar som är mer utbildade. I hörnen blir det en kvarts galoppiruett, några språng bara. Den som rider galopp på det här viset får med sig samling på köpet.
– Och då är det ännu mer balanserande, det skapar balans att lägga vikt på bakbenen och att hästen är mer i jämvikt över sina bakben.
Vanliga misstag när ryttare rider övningen är att energin blir för låg hos hästen, och att ryttare tänker att hästen måste sätta sig mycket i galoppen.
– Galoppsprången ska vara rena så att det inte blir jämfota och hästen spänner sig. Läs din häst. Om den spänner sig, rid ur övningen och kom tillbaka men samla då inte fullt så mycket. Det kan också vara bra att lägga hästen lite lägre i formen så att överlinjen blir mer avspänd, då är det lättare för den att slappna av, säger Nina Bengtsson.
– Det här är väldigt bra för hästen, samlande och stärkande. Men anpassa samlingen efter hur stark hästen är. Du kan vända lite utan att det blir piruettgalopp – det avgörs av hur mycket du samlar innan.
– Det är vanligt att ryttare blir ”piruettfixerade”, säger Nina Bengtsson.
– Ibland vill ryttaren ha så mycket samling som möjligt på så liten yta som möjligt men egentligen handlar det mer om på vilket sätt hästen samlar sig. Det går faktiskt att ha galoppen mer lättfotad och hästen ganska låg i formen och ändå träna den att vinkla sitt bäcken och bära vikt på sina bakben.
Fakta
Nina Bengtsson
Nina Bengtsson är B-tränare i dressyr och har utbildat ett tiotal hästar upp till GP och har tagit flera medaljer på SM och NM.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på