HovarDet är inte många av hovslagaren Roger Träffs kunder som skor hästarna med ”gympaskor”.
– Jag skulle gärna se att fler använde dem. Hoven blir mer flexibel, säger han.
Mer än järn att välja på
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Förr jobbade hovslagaren Roger Träff ibland med skor i andra material än järn. Eponaskorna skulle både limmas och spikas.
– Lim passar dock dåligt i vårt klimat, säger Roger Träff.
För fem år sedan var han vid en fabrik i Tyskland där de tillverkade en skomodell i gummi som spikas fast. Skon följde med hem till smedjan i Linköping, och är nu en av Roger Träffs favoritskor.
Fakta
Roger Träff
Hovslagare med gesällbrev och driver familjeföretaget Träffs Hovslageri AB i Linköping med sin son Kalle Träff, också han hovslagare, och frun Lotta Träff som sköter administrationen.
Men sko av gummi i stället för järn – vad innebär det för hästen?
– Jag upplever att hästarna går bättre med ”gympaskorna”. Det blir mer stötdämpning och hoven blir mer flexibel, säger Roger Träff.
Det finns en mängd olika modeller i olika utförande och olika material. En sko som Roger Träff visar har samma form som en vanlig sko, men är gjord av ett mjukt material, komposit, i stället för av järn.
– Men den höll bara i två veckor på min häst.
En annan skomodell är den som följde med hem från Tyskland, gjord i ganska hårt gummi och uppbyggd under hoven för att stimulera strålen.
– Och de här kanterna förhindrar att grus eller snö kommer in. Plattan ska imitera hovbenet, så idealet är om skon hamnar där hovbenet sitter.
Det finns också skor med hel undersida, tänkta för ömfotade hästar. Ytterligare en modell har ”full roll” och passar för hästar som ska gå fort i svängar eftersom hoven kan rulla över åt alla håll.
Vill se fler använda gympaskor
Att skorna är flexibla innebär att hoven kan röra sig mer likt hur den gör hos en barfotahäst. Av Roger Träffs 50 kunder per vecka är det kanske två som använder gympaskorna. Ofta har de börjat på grund av någon skada.
– Jag skulle gärna se att fler använde de här skorna. Varför inte fler frågar efter dem? Ja, det kanske är lite konservativt, järnskor har ju funnits sedan Gustav Vasa. Särskilt äldre hästar gillar gympaskorna.
Det bör inte vara priset som avskräcker. En sko av Roger Träffs favoritmodell kostar 220 kronor, och kan ofta läggas om två gånger. En häst har till och med haft samma skor vid fyra omläggningar.
Men är folk då rädda för att mekaniken ska bli annorlunda, så att hoven inte glider så mycket?
– När hästen är barfota glider inte hoven heller så långt. Min teori är att de här skorna tvärtom är bra för hästar som till och med halkar på asfalt.
Egentligen är det bästa för hästen att gå barfota med tanke på minimerad skaderisk.
– Men för den som ska rida på grusväg funkar inte det, säger Roger Träff.
Vissa hästägare väljer att ha hästen utan skor och använda barfotaboots, som tas på och av.
– I dag finns jättefina boots, men det kräver sin hästägare för att ta på och av dem, ofta är det tidskrävande.
Fakta
Gympaskor för hästar
Exempel på märken är Duplo, Öllöv Soft-step och CarbFlex.
- Duplo är en tysk ringsko som kom till Sverige för några år sedan.
- Öllöv är en svensk öppen sko gjord av gummi med en kärna av metall. När den lanserades för 25 år sedan hade den fel glidfas. Forskaren Lars Roepstorff har testat skon och säger att greppet nu är rätt – till och med mer funktionellt än järn på asfalt.
- CarbFlex är en svensk sko gjord i komposit med kol-fiber och mycket lätt. Främst tänkt för travet.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 8/2022.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på