Reportage
7 november 2017 07:00
Ridsportplus

Peter Härnstam: ”Ridsporten har sålt sig för billigt”

FolksportDet första året för det nystartade bolaget Dressage Power är snart till ända. Blev 2017 ett år med mer nytänk, uppmärksamhet och pris­pengar till dressyren?

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du tre möjligheter:

Prenumerera på Ridsport

– Vi är väldigt nöjda med året. Vår ambition var att genomföra en Grand Prix Tour, men vår partner Live Arena ville göra något för ungdomarna också och därmed blev det äv en Young Rider Trophy. Båda är här för att stanna. Vi har ett avtal på fyra år, så vi planerar för minst tre år till, säger Peter Härnstam, grundare och ägare av Dressage Power tillsammans med Kristian von Krusenstierna.

2018 kommer det att vara fem kval i stället för tre i GP Tour. Vilka tävlingsplatser det blir är inte klart ännu, men ambitionen är en bra geografisk spridning.

– Vi vill se våra bästa ryttare i touren. Kanske kan några av dem som är stationerade utomlands också komma hem och delta, säger Peter Härnstam.

Hur har det gått att hitta sponsorer?
– Vi försöker hitta nya partners för sporten, partners som ser oss med nya ögon och som har ett intresse för vår sport och våra utövare. Vi behöver de som är villiga att gå in med större belopp, så vi kan göra bra tävlingar i Sverige med spännande och lockande arrange­mang.

– Höga prispengar lockar ryttarna och då även publiken. Det är också mycket viktigt att klubbarna och arrangörerna kan tjäna pengar på sina tävlingar. Vi har i ridsporten tyvärr en tradition av att ha sålt oss för billigt, många klubbar och arrangörer har inte tänkt professionellt.

Hade det varit övervägande killar i sporten hade det inte sett ut så här

Tror du att det är en genusfråga? Att det beror på att ridsporten främst ses som en tjejsport?
– Helt klart tror jag det beror det på att det är en tjejsport. Tjejer tar inte för sig på samma sätt, hade det varit övervägande killar i sporten hade det inte sett ut så här. Det är ett av skälen till att vi väljer att vända oss till partners som inte tidigare varit i ridsporten. De som normalt sponsrar idrotter som hockey och fotboll är vana vid att betala mer för att få synas.

Dressyr
Paulinda Friberg och Di Lapponia T kammade hem 100 000 under 2017 -års upplaga av Dressage power. Foto: Roland Thunholm

Hur går arbetet med att göra ­dressyren folklig?
– Vi har en egen tv-kanal som sänder varje tävling. Vi kommer även att ha fasta program framöver. Genom att hitta partners som inte varit i sporten tidigare når vi också nya människor att bjuda in till tävlingarna och som får intresse för vår fantastiska sport.

– På tävlingen är det därmed viktigt att göra det lilla extra, med bra speaker, bra musik, höga prispengar, omkring-arrangemang och annat som kan locka. Att bara stå i ett kallt ridhus och knappt veta vad som pågår är inte roligt för någon. Vi vill att besökaren ska få med sig något hem, och vilja komma tillbaka.

Ni vill också jobba för ett mer hållbart häst-Sverige med fokus på miljön, hur uppnår ni det?
– Vi arrangerar frukostmöten med information om exempelvis solpaneler. Det är viktigt att alla inom ridsporten tänker till och till exempel använder sig av närproducerat foder, funderar över den dagliga driften hemma och samåker till tävlingar.

– Vi tänker hållbart när vi gör våra upphandlingar, försöker få klubbarna vi samarbetar med att också tänka hållbart och på miljön.

Vad händer 2018 i Dressage Power?
– Förutom att tävlingarna Future Stars, GP Tour och YR Trophy fortsätter 2018 så planeras för en stor barn- och ungdomssatsning som vänder sig till bredden.

 

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-