Hoppning
17 november 2021 19:57
Ridsportplus

Tiden ger fler fel i internationell hoppning

FEI:s årsmöteI sista stund kom ett motförslag till hoppkommitténs förslag att varje överskriden sekund ska ge ett tidsfel i internationell hoppning. Först efter en omröstning sattes det nya regelverket.

Tiden ger fler fel i internationell hoppning
En ryttare som kan rida snabbt och inte bör få något problem med den nya regeln är Ben Maher, här på Explosion W, Foto: FEI/Christophe Taniére

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Tiden blir en allt viktigare faktor för att skilja ekipagen åt i internationell hoppning, och därför ska det också kosta om man inte klarar maxtiden. Så resonerade FEI:s hoppkommitté under revisionen av hoppningens regelverket.

    Förslaget som låg var att varje sekund som maxtiden överskrids ska ge ett tidsfel i alla lägen, inte bara i omhoppningar som i dag. I övrigt är det ett tidsfel per var fjärde påbörjad sekund över maxtiden.

    Hoppkommittén har motiverat sitt förslag med att alla ryttare ska motiveras att hålla tempo, och att med dagens regelverk kan en ryttare överskrida maxtiden med åtta sekunder och ändå bara få två tidsfel.

    Förslag om en kompromiss

    Men under tisdagens regeldiskussioner dök ett motförslag upp, om att gå en medelväg och ge ett tidsfel per två sekunders överskridande av maxtiden i grundomgångar och bedömning två faser.

    Först efter en omröstning stod det klart att hoppkommitténs förslag hade flest anhängare, 65 röster, mot det nya förslagets 35 röster. Därmed blir det ett fel per sekund över maxtiden i alla internationella hoppningar med bedömning A från 1 januari.

    Banskissen måste inte vara komplett

    Andra nyheter i hoppningens internationella regelverk är att banskissen måste vara ute senast 30 minuter före klassens start men att maxtiden kan få läggas in senare.

    Det blir också en del justeringar i hinderhöjder på olika nivåer, liksom reglering av hur djupa hinderskållorna ska vara beroende på bommens placering i hindret. Skållan för bakbommen på en oxer måste exempelvis vara maximalt 18 millimeter djup.

    Om en ryttare ramlar av före start blir denne inte utesluten, men ska inte tillåtas starta i den aktuella omgången. Om ryttaren startar ännu en häst i samma omgång måste ryttaren undersökas innan tillåtelse ges för start.

    Inga regler om hjälm på ärevarv

    En sak  som inte kommer att ändras är reglerna för att bära hjälm under prisutdelning och ärevarv. Sverige har haft frågan på agendan sedan Geir Gulliksen ramlade av efter sin seger i världscupomgången i Göteborg 2019.

    Men något förslag om fastspänd hjälm finns inte med i förslaget, vare sig från Sverige eller annat håll.
    − Vi har försökt driva frågan och provat på olika sätt, men det är ingen idé att ta upp frågan när vi vet att vi inte får gensvar, säger Annika Tjernström, SvRF:s generalsekreterare och ett av de svenska ombuden på FEI:s årsmöte.

    − Vi har inte tappat bort frågan men som det är just nu finns ingen grogrund för att driva den, säger hon också.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden