MästerskapNär nordisk-baltiska mästerskapen i dressyr inleddes på Strömsholm var det Sverige och Danmark som dominerade lagtävlingarna. De två nationerna tog samtliga guld och silver i de fem lagklasserna som avgjordes under måndagen.
Sverige och Danmark delade på laggulden på Strömsholm

Hej, kul att du vill läsa artikeln!
För svensk del inleddes mästerskapet med ett lagguld. I ponny kategori I red Wilma Holmgren/Neverland WE, Ella Jerlin/Piri Piri, Samantha Arnbäck/Mister Prime Time och Elin Stenberg/Hilkens Dancing Gold hem segern i FEI:s lagtävlansprogram för ponny med drygt sju procents marginal till Danmark.
Därefter var det Danmarks tur att kliva högst upp på pallen. I ponny kategori II, där bara Sverige och Danmark kom till start med lag, blev det danskt guld. Sverige tog silver, över tolv procentenheter bakom.
I junior- och seniorklasserna var avstånden betydligt mindre. Danmark vann juniorernas lagtävling, som reds i FEI:s Lagtävlansprogram för juniorer, med knappt två procentenheter före Sverige. Seniorklassen, en Grand Prix, avgjordes med ytterst liten fördel för danskarna – endast 0,239 procentenheter. Norge tog brons i båda klasserna.
Sverige avslutade dagen med seger i U25-lagtävlingen, som reds i Intermediaire II. Mimi Letzén/Floppy Disc, Ellen Lindén Urnes/Delmonte 7, Maja Hermansson/Diva Pilekaer och Mary-Sophie Hald Bondergaard/St. Louis vann före Danmark, medan Norge blev trea.
Under tisdagen fortsätter mästerskapet med lagtävlingarna för children, young riders och pararyttare.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.












Följ Ridsport på