Sverige
20 januari 10:36
Ridsportplus

Bilister och ryttare förstår inte varandra

Ny rapportHur hästar upplevs och bemöts i trafik, vare sig de leds, rids eller körs är hett debattämne i flera länder. Norska forskare har i ett flerårigt projekt undersökt hur hästekipage upplever och upplevs i trafiken och här kan du läsa vad de kommit fram till.

Bilister och ryttare förstår inte varandra
Att rida längs med trafikerade vägar kräver både eftertanke och riskanalys. Foto: Istock

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Nästan hälften av de 1 733 ryttare och kuskar som deltog i deras enkätundersökning svarade att de kände sig otrygga i trafiken. Bland annat för att bilisterna inte alls förstod dem när de med händerna visade att bilföraren borde sakta av, stanna eller hålla bättre avstånd.

”Det verkar som om de handtecken som ryttare känner till och använder sig av, är helt okända utanför hästvärlden” står det i rapporten Hest i traffik som presenterades i höstas.

Negativ inställning

Känslan av osäkerhet i trafiken ledde till att många red eller ledde sin häst på cykel- och gångbanor för att det kändes mer tryggt än ute i körbanan, trots att det inte är tillåtet. Många uppfattade det som att medtrafikanterna hade en negativ inställning till hästekipage.

Att bilarna inte saktar in för ett hästekipage var en vanlig iakttagelse, liksom att bilisterna körde om för snävt. En intressant sak som framkom vid mätning av hur mycket en bilist saktar farten, är att om ett barn går längs vägkanten saktar bilisten in mer än om barnet rider där. Bilföraren verkar uppfatta ekipaget som säkrare i och med att en häst/ponny finns med, trots att det är tvärtom.

Bilisterna å sin sida påpekade att hästekipage ofta har för lite reflexer och syns dåligt. Sedan verkade ryttarna/kuskarna överlag ha dålig kunskap om trafikregler, det finns ingen regelrätt utbildning för detta trots att hela 85 procent av deltagarna i undersökningen hade ridit/kört ensamma i trafik före 16 års ålder.

Åldergräns för att få rida i trafik

Häst i trafik är ett ämne som måste lyftas till trafiksäkerhetsforskare, bilskolor och beslutsfattare, menar forskarna i sin slutrapport. De kom fram till flera konkreta förslag, som att det borde införas en åldersgräns för att få vistas med häst i trafiken och att undervisning om trafikregler ska införas; det borde till en lagändring kring handhållen mobiltelefon för kuskar och ryttare och att det under vissa förutsättningar ska vara tillåtet att rida på gång- och cykelbanor.

De menade också att det borde genomföras kampanjer för att ge bilister ökad förståelse för att hästar kan reagera på ett oförväntat sätt.

Denna forskning gjordes möjlig genom Stiftelsen Hästforskning, som finansierar hästforskning i Sverige och Norge.

Källa: Hest i trafikk, Eva Brustad Dalland

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 95 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

79:- i månaden