Dressyr
3 januari 2015 13:03
Ridsportplus

Carl Hester har intagit Flyinge

Efter två års förberedelser stod han äntligen i manegen. Carl Hester tog sig an svenska unghästtalanger och etablerade ryttare på samma sätt som Charlotte Dujardin får sin träningsdos, rättframt, tydligt och med en känsla för detaljerna. Här är del 1 av två texter om clinicen.

Carl Hester har intagit Flyinge
Carl Hester och Jeanna Högberg med Dan Brown i bakgrunden. Foto: Lottapictures.com

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Avgående Flyinge-chefen Marianne Lilja Wittbom hälsade välkommen till 2500 besökare -alla med höga förväntningar. Det har ringt dygnet runt de senaste veckorna, suget efter biljetter har varit enormt.

Carl Hester börjar med en hälsning från Valegro.
– Han har ju precis satt nya världsrekord och är hemma och äter från en guldspann. Han har fått hagtid precis som vanligt, jag rider honom de kommande tre veckorna sedan startar Charlotte honom i Amsterdam för hans andra världscup.

Bo Jenå startar som moderator och konferencier med frågan om hur Carl hittar sina unga talanger.
– Jag vill se dem naturligt, 2,5-åringar innebär minsta möjliga risk så det är mest intressant. Ingen ska jaga dem med långpisk och prasselpapper, alla hästar kan se spektakulära ut under sådana förhållanden.

Grupp 1
5-åriga London och 4-åriga Rizzoli kommer in med sina ryttare Mia von Essen och Mattias Jansson.

– Vi tränar för att göra GP-hästar, inte för att vinna unghästklasser.

Carl ber Mia göra galopp- och travövergångar med London som inleder lite spänt inför publiken.
– Det är upprepningen som gör att en ung häst lär sig, så ge samma hjälp om igen, använd rösten för att det ska bli mjukt med en aktiv rygg så småningom.

Hester gillar Londons galopp som är konstant med bakbenen under sig även när han är spänd.
– På den här hade jag jobbat mycket i galopp eftersom han är mer i naturlig uppförsbacke där, se hur han slappnar av när svansen börjar röra sig mer.

Rizzoli hade svårt med publiken initialt, den rörde sig mycket och det oroade stoet som är efter Totilas.
– Hon är kort i ryggen och behöver därför stretching framåt, hon har fin balans och är lätt framåt, men behöver ridas med målet att bli lättare i kontakten. Det är enklare att få en häst lättare i kontakten än att få den att acceptera och ta kontakten som i Londons fall.

– Jag är gammalmodig, jag vill ha en rejäl stretching, neråt framåt, allt för att få igång rörelse i ryggen. Se hur hon slappnar av nu och rör sig fint genom kroppen, som dressyrryttare måste du förstå en hel del om grundläggande rörelsemekanik .

Båda hästarna får en skrittpaus och sedan börjar Carl med London igen.
– Mia kan använda spöet så att han får hjälp med aktiviteten och kontakten i bettet. Spöet är bara till för inlärning och han behöver hjälp med en lite framåt sits för att orka behålla ryggverksamheten. Stretchningen är viktig för den mentala avslappning liksom den fysiska, se hur fint han stretchar framåt neråt. Den unga hästen måste inse att det är så här man både börjar och slutar sitt arbetspass.

Grupp 2
De två fuxarna ersätts av två nya fuxar SpongeBob och Scara Boena ridna av Emilie Nyreröd och Cecilia Kristoffersen.

Carl noterar genast de fantastiska bakbenen på SpongeBob men poängterar hur viktigt det är att hjälpa sådana hästar att behålla uppförsbacken i gångarterna.
– Emilie rider honom otroligt fint och visar hur elastisk han är genom en fin skänkelvikning. Unga hästar ska inte gå och knipa utan korsa benen och släppa efter.
– Han behöver precis som de andra två unga hästarna göra många övergångarr, halva övergångar det vill säga små korta steg blandat med lite längre. Tänk på att du alltid måste möta hästen med din hand i övergången, tar du handen emot dig blir halsen kort och ryggen lång.

SpongeBob är inte helt rak och Carl låter Emelie arbeta på kvartslinjen för att få bakbenen att spåra och inte tilta huvudet lite till vänster.
– Han känns säkert jättebra men kan stretcha lite mer och lite längre, så blir det ännu bättre.

Scara Boena är enligt Carl mycket elegant men behöver få bättre kontakt.
– Korta dina tyglar en decimeter och rid skuldran in på volten i trav för att förbättra kontakten. Nu blir kontakten lite av och på i början men variera tempot och rid med en framåt hand. Hon måste ta kontakten själv, du ska inte ta ner henne utan hon komma fram till bettet. Här hjälper det att rida framåt, fortsätt jobba i galopp och se till att få upp framdelen.

Scara Boena protesterar genom några levader och Carl kommenterar omedelbart.
– Nu förstår jag varför du ville ha henne lite låg. Så slutar vi begära när vi får en protest? Naturligtvis inte, barn får inte slippa skolan för att de inte vill. I stället jobbar vi vidare, begär och belönar men först när vi fått resultat.

Cecilia får jobba på en volt med övergångar och tempoväxling i galopp.
– Bara håll ut och jobba på, säger Carl, hon måste bli modigare och bli kvar på sin post även om inte Cecilia håller kvar henne.
– Nu blir det bättre efter galoppen, prova traven men våga inte ta tillbaka handen. Se så fint stoet går nu, jag älskar dig Scara Boena, tyckte om dig innan men nu älskar jag. Hon kan verkligen gå när när hon tar kontakten. Stretcha henne och rid lätt.

– Vi sitter inte ner i traven på 4- och 5-åringar för vi tävlar inte i unghästklasser, på det sättet sparar vi deras ryggar en del. Med siktet inställt bara på GP så behöver vi inte sitta ner på dem, menar Carl.

SpongeBob får jobba med trav och skrittövergångar där Emilie blir ombedd att sträcka fram handen för att försöka få övergången snabbare.

– Vi tränare pratar så mycket om hjälpgivning men vad gör ryttarna emellan att de ger sina hjälper? Om du är en bra ryttare så gör du ingenting emellan dina hjälper utan bara hänger där.
– Hörn är så viktiga, det är starten på alla rörelser. Vänder din häst själv eller rider du genom hörnet? En bra övning är att rida in i hörnet och göra halt för att sedan vända till höger mot väggen med hjälp av din skänkel. Din häst kommer att lyssna på dig mer och vänta på din instruktion.

– SpongeBob slutar på bästa sätt, se hur han bara stövlar runt (flopping about) men det är precis så avslappnat varje pass ska avslutas.

– Vi jobbar bara våra hästar på banan fyra dagar i veckan sen är det vattenskrittmaskin och uteritter.

Grupp 3
Så var det nyblivna 6-åringen Revolution och 7-årige Dan Brown ridna av Anna Svanberg och Jeanna Högberg

– Unga hästar får börja på övningar på ett enklare sätt, utan krav på rätt nivå av samling. Dan Brown galopperar till exempel bättre när han samlar sig och kommer tillbaka, han har en naturlig förmåga för det.

Carl ber Jeanna göra mindre och få ännu mer samling genom att komma tillbaka med skänkeln utan att klämma, lätta i handen och komma framåt lite med överlivet.
– Rid galopp med sitsen och skritt med handen, se hur han tar vikten på bakbenen hur bra som helst här i de små stegen.

– Du kan träna en häst att göra rena byten men 9:orna kommer med mer uttryck i bytena. Det är enklare för en häst med liten galopp att göra byten i början, den galoppen är enklare att hantera.

Carl menar att det är viktigt att stanna kvar i rörelsen och jobba vidare även om det inte fungerar, ryttaren måste bli vid in åsikt. Han är inte nöjd med Jeannas övergång och får henne att rida galopp-skritt flera gånger och menar att det ger bra aktivitet, lätthet och uppförsbacke.
– Du måste ha fronten uppe i övergången, han ska komma upp i skritten inte ner.

När Anna börjar trava med Revolution så säger Carl till publiken:
– Ni vet vad jag kommer att säga, få upp huvudet! Anna ska fokusera på att få upp hans första fläta i nacken, den ska upp allt annat är sekundärt.

Anna rider skuldran in på kvartslinjen och Carl berömmer den fina mekaniken hos Revolution i sidsvärtsrörelsen. En övning är att rida skuldran in läng kvartslinjen till mitten, rida mot mitten rakt, sedan ny skuldran in längs medellinjen.

Sedan går de över till att rida öppna och här blir skillnaden i hästens två sidor tydlig.
– Titta så fin silhuetten är på honom nu när formen är bättre, han är avslappnad och en naturlig rörelsemaskin, en verklig talang. Hjälp honom genom att rida lätt i ökningarna så att han får plats att röra sig.

Dan Brown får jobba på sina byten och Carl berömmer Jeannas tajming i bytesarbetet.
– Om du är en ryttare med tajmingproblem så måste du lära dig att räkna för att hjälpa hästen så mycket som möjligt. Ge hästen så stor möjlighet som det bara går att göra en bra benväxling.

– För att lära en häst att byta behöver du samling, tajming och kraft uppåt. Dan Brown kommer att göra verkligt fina bytesserier i framtiden, det syns redan.

Jeanna får kommentarer om att hålla sitt knä böjt och skänkeln tillbaka. Carl retas med henne och säger att hon ska prata med Cecilia om att känna sig obekväm med nya vanor.
– Titta vilken fin aktion han får nu när han slappnat av och fått upp huvudet, en riktigt fin bild att avsluta med stretching i galopp.

– Det viktigaste är att alla rider sina hästar i rätt balans innan man väljer att förändra genom att rida djup låg eller hög lång. De ska vara självbäriga, med kontakt och i egen balans.

– Förvänd galopp är mest användbart för lydnadsträning annars är det inte min favoritövning.
Carl gillade båda hästarna och såg naturlig GP-kvalité i dem båda två. Samtidigt menade han att vi alla måste jobba med vad vi har för häst och inte pressa över deras förmåga.

Grupp 4
Efter en viss försening blev det dags för grupp 4 som var beridareleven från Flyinge Carolina Grünerwald med Hera och Martina Wikström med Santiago.

– På min gravsten kommer det att stå Korta tyglarna, skojar Carl, och ber Carolina att korta tyglarna och aktivera Hera.

– Jag masserar hästens mun med bettet, men inte genom att röra huvudet från sida till sida. Den här hästen har lärt sig att luta sig på bettet så Carolina måste ha korta tyglar men rörliga fingrar. Innan vi börjar med piruetter så måste du ha henne mer uppe och framåt, annars går det inte.

Carolina får rida öppna längs diagonalen och sedan göra en halv arbetspiruett i hörnet och får order om att vända på framdelen i stället för att trycka runt bakdelen i vändningen. Rörelsen hjälper hästen att samla och sitta mer på bakbenen. I princip vänder Carl på hela hennes arbete och begär mer prefektion i varje moment.

– Vad är det vi gör hemma? Vi gör kanske 50 halter på ett pass som alla ska vara kvadratiska, jämna och i balans. Allt ligger i förfiningen och prefektionen. Du slutar ALDRIG med en dålig övning, du slutar ALDRIG utan att hästen klarat av att stretcha och slappna av.

– Jag gillar inte serpentiner för de är för förutsägbara för hästarna, inte så användbara utan lite som förvänd galopp. I stället gör vi serpentiner i galopp där vi byter ibland och fortsätter i förvänd galopp ibland. Sen är det bra att rida förvänd och byta åt fel håll, titta inte efter medellinjen och räkna galoppsprången istället för att sikta på medellinjen, byt till exempel efter tre språng in från vändningen.

Martina får direktiv om att tänka uppförsbacke i alla galoppsprång då hon har problem med avsaktningar som samtliga blir i nerförsbacke. Santiago gör bra byten till höger men inte vänster där han är lite stelare. Hon får rida höger galopp på volt i skänkelvikning med lite höjd innerhand för att sedan följa spåret med Santiago utåtställd. På diagonalen rider Martina skuldran in för att underlätta bytet. Martina får rida höger galopp i vänster varv och skuldran in med nacken uppe tills hästen är avspänd och bättre liksidig.

Hera får trava och göra skuldran in, en volt och sedan öppna. Carl räknar utan silkesvantar upp allt som måste förbättras för högre poäng.
– Carolina måste rida med med mer kraft framåt, kortare tyglar och låta hästen jobba för henne.

Med hans detaljinstruktioner förbättras hela övningen till riktigt bra kvalité.
– Om du låter dina händer komma framåt så får du den hästen i uppförsbacke men du måste jobba i varje steg.
Carolina får instruktion om att jobba ned axlarna lite utåt från rörelseriktningen för att hjälpa Hera, tillfälligt flytta händerna utanför mankammaen från rörelseriktningen.
– Din häst får absolut inte luta sig på bettet i stretchningen, han måste ha helt lös tygel och gå för egen maskin..

– En häst med Santiagos exteriör är det lätt att lura sig på eftersom han gärna blir kort av egen kraft, han gömmer sig bakom bettet för det är enklare med hans konstruktion. Rid långsammare, gör skuldran in på kvartslinjen, rid honom uppåt, rid lätt så hästen slappnar av. Allt sidvärtsarbete kan göras vid lättridning. Men du måste passa så att han inte flyr in bakom lodplanet,

– Santiago är en jätteintressant häst, han har rätt energi, visst är det irriterande i början, men de behöver den här energin för tredagars meeting. När han gömmer sig bakom bettet är han het, han gömmer sig av osäkerhet. Martina måste konstant jobba på det, hon känner sig säkrare när han går bakom hand men det är en falsk säkerhet. Passa dina händer annars hugger jag av dem, skojar Carl.

Martina får inte heller sluta förrän Carl är nöjd, hon får trava och stretcha neråt med ständig bevakning på att händerna inte går bakåt.
– Du ska inte rida honom med nosen i bröstet, punkt , för då kommer du ingenstans.

Cirka 25 minuter försenade blev det lunchpaus för alla hugade.

Läs om andra  halvan av dagen här

Foto: Lottapictures.com

Lista på ekipage

GRUPP 1
Mattias Jansson
Rizzoli (F.2)(SWB) född 2011 e. Totilas u. Lamizana (F.2)(SWB) – Lemon (SWB) 769 – Stanford (SWB) 687 uppfödare och ägare: Mattias Jansson
Fick höga 51,5 på treårstest varav 10 poäng på trav. Andraplacerad i finalen i 3-årschampionatet 2014.

Mia von Essen
London (SWB) född 2010 e. Skovens Rafael 95298 u. Lily – Londonderry 95093 – Pik Senior uppfödare och ägare: Orana AB
Vinnare av Breeders Trophy för 4-åriga dressyrhästar 2014.

GRUPP 2
Emelie Nyreröd
SpongeBob född 2010 e. Sir Donnerhall II 1234 u. Wolke – Weltmeyer 95029 – Ludendorff uppfödd i Tyskland ägare: Susanne och Emelie Nyreröd
Tredjeplacerad i finalen i 4-årschampiontet 2014.

Cecilia Kristoffersen
Scara Boena född 2009 e. Scolari u. Boena – Bergamon – Regazzoni 95055
uppfödd i Tyskland ägare: Skillinge Dressyrstall AB och Mosslunda dressyrstall. Placerad i 5-årsfinalen i Scandinavian Open och vinnare av 5-årschampionatet 2014.

GRUPP 3
Anna Svanberg
Revolution (SWB) född 2009 e. Skovens Rafael 95298 u. Fiore – Fürst Heinrich – Sion
Uppfödare: Lena Nyström ägare: Mats Fredén
Vinnare av Breeders Trophy som både 4- och 5-åring! Vinnare av Scandinavian Open samt finalplacerad i unghäst-VM i Verden 2014.

Jeanna Högberg
Dan Brown född 2008 e. Dancier u. Helena – Hohenstein 95091 – Grenadier
Uppfödd i Tyskland ägare: Skillinge Dressyrstall AB
Finalplacerad i 4-årschampionatet. Fjärdeplacerad i 6-årsfinalen i Scandinavian Open och vinnare av 6-års- championatet 2014.

GRUPP 4
Carolina Grünerwald
Hera (50)(SWB) född 2007 e. Hermes (SWB) 1086 u. Demona (50)(SWB) – D-Day 935 – Napoleon (SWB) 625
uppfödare: Bollerups Lantbruksinstitut ägare: Flyinge AB
Placerad MA. Deltagit i 7-årschampionatet i Falsterbo och Avelschampionatet 2014. 

Martina Wikström
Santiago (SWB) född 2007 e. Topaasch 1090 u. Esmeralda (SWB) – Rubinrot 1033 – Warsteiner (SWB) 946 uppfödare: Magnus Ringmark och Stefan Jansson ägare: Martina Wikström
Tredjeplacerad i Breeders Trophy både som 5- och 6-åring. Deltog i unghäst-VM som 6-åring. Tredjeplace- rad i 7-årschampinatet under Avelschampionatet 2014. 

 

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden