Hästägartips
29 september 14:54
Ridsportplus

Eldrivna dragbilar – ett dyrt alternativ

Miljö & hållbarhetFör den som kör kortare sträckor finns det bra dragbilar att hitta bland elbilarna. Men den som kuskar landet runt kommer att få det besvärligare. Ett alternativ för långköraren kan vara en laddhybrid.

Eldrivna dragbilar – ett dyrt alternativ
Allt fler elbilar orkar dra en hästtransport men begränsningen är räckvidden, alltså hur lång körsträcka du kan köra på en laddning. Foto: Hedda Gjerpen/iStockphoto

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Många funderar över hur det ska gå till att bli mer miljövänlig, inte minst i sitt liv med hästar. Kanske kan en elbil ersätta den gamla dragbilen? I vissa fall, blir svaret från Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen.
– Den som bara kör transporten korta sträckor till och från stallet kommer inte att stöta på några problem. Men det går inte att rekommendera en elbil till den som kör land och rike runt med häst. Ett eventuellt undantag kan vara Tesla Model X, som har hyfsad räckvidd även med släp och framför allt tillgång till Teslas laddnätverk som är bäst på marknaden just nu, säger Fredrik Sandberg.

Ungefär hälften av den angivna räckvidden bör föraren räkna med om det är hästsläp bakom bilen. I Sverige bidrar också låga temperaturer, snö och regn till ökad förbrukning. Orsaken till rejält minskad räckvidd med släp är att transportens höjd ökar luftmotståndet, vilket kortar sträckan som bilen kan köra på en laddning.
– Ökad förbrukning med släp händer med en bensinbil också, men där är räckvidden inte samma fråga, förklarar Fredrik Sandberg.

Kan behöva backas upp mot laddstationen

Fredrik2
Fredrik Sandberg är chefredaktör på tidningen Elbilen. Sedan tidningen startades 2013 har han kört elbil både i jobbet och privat.

Ett annat problem relaterat till räckvidd är laddstationerna. Vissa är utformade så att det går att köra igenom dem, men många kräver att bilen backas upp – något som gör att släpet måste hakas av.
– Den som ska köra långt med elbil och släp kommer att få längre restid med laddningarna, och hästarna ska ju må bra också. Det är framför allt av den anledningen som jag inte vill rekommendera elbil i de fallen. Att ta tid på sig på husvagns-semestern är någonting annat.

Själva ”draget” är inga problem med elbilar.
– De är väldigt starka. Vi har till och med kört tractor pulling med en elbil och den placerade sig på topplistan. Det är också väldigt skönt att åka elbil, det är inga övergångar mellan växlarna och det måste ju vara bra för hästarna.

En fördel med fyrhjulsdrivna elbilar är att det finns två motorer, en fram och en bak, och fyrhjulsdriften samordnas via bilens dator.
– Motorerna synkar med varandra för att hitta rätt dragläge med hjälp av datorn. Slirar du på ett hjul sätts det mer kraft på det andra. Elbilar är fantastiska att köra med släp och vid halt underlag, du får en helt annan kontroll, säger Fredrik Sandberg.

Många elbilar har lägre dragvikt

Många elbilsmodeller har dragvikt på 300 till 750 kilo, vilket avför dem från listan över potentiella dragbilar.
– Tidigare var det bara jättedyra bilar som kunde dra tyngre lass, men nu har det kommit nya modeller, bland annat från från Hyundai och Kia, som kan dra 1 600 kilo.

Priserna för de bilarna börjar runt 540 000 kronor, och sedan dras en miljöbilspremie på 70 000 av.

De är väldigt starka. Vi har till och med kört tractor pulling med en elbil och den placerade sig på topplistan.

I Fredrik Sandbergs värld är laddhybrider på lite sikt på väg bort när det gäller ”vanliga” bilister.
– Det är en övergångsteknik och när elbilarna är billigare och bättre kommer få att vilja ha en laddhybrid. Eller, de rena elbilarna är redan billigare och bättre, men i extremfall som när du ska dra en tung transport kan laddhybrid vara ett bra alternativ, resonerar han.

En laddhybrid kör fem till tio mil på el och sedan går den över till bensin eller diesel. Föraren behöver alltså inte oroa sig över att bli stående med släpet på motorvägen.

Ett annat sätt att tänka är att behålla den gamla dragbilen just för att kunna dra.
– Om du till exempel har en gammal dieselhäck och köper en elbil som du kör med till vardags, säger Fredrik Sandberg.

Är vätgas ett alternativ?

Fredrik Sandberg är skeptisk. Han tror inte att vätgas har någon chans jämfört med el.
– Det är väldigt långt borta att det ska bli någon marknad, om det ens blir någon. De flesta biltillverkare tror inte på vätgas, med några undantag, exempelvis Toyota.

Vätgas är en ganska dyr och komplicerad teknik och de måste tankas till skillnad från elbilar. Det kostar pengar att tanka jämfört med att ladda elbilen hemma för en spottstyver – och i dag finns bara tre tankstationer för vätgas i Sverige för de få modeller som finns på marknaden.
– Men vem vet, blir de rejält mycket billigare så kommer nog tankstationerna. De har definitivt fördelar, som att man tankar 50–60 mil på fem minuter. Men jag skulle inte vänta, säger han.

Fakta

7 elbilsmodeller som kan dra hästsläp – versionerna med stora batterier

A1910772_large
Audi E-tron 55

Audi E-tron 55

  • Fyrhjulsdriven, dragvikt 1 800 kilo, 800 000-900 000 kronor, räckvidd 435 km (utan släp)
Hyundai-ioniq-5-0621-exterior-02
Audi E-tron 55

Hyundai Ioniq 5

  • Bakhjulsdriven/fyrhjulsdriven, dragvikt 1 600 kilo, 535 000 kronor, räckvidd 460–480 km (utan släp)
Kia_ev6_sv_29
Kia EV6

Kia EV6

  • Bakhjulsdriven/fyrhjulsdriven, dragvikt 1 600 kilo, 635 000 kronor, räckvidd 528 km (utan släp)
637257_20210801_polestar_2_single_motor
Polestar 2

Polestar 2

  • Framhjulsdrift/fyrhjulsdrift, dragvikt 1 500 kilo, 539 000 kronor, räckvidd 542 km (utan släp)
271705_volvo_xc40_recharge_p8_awd_in_sage_green
Volvo XC 40 Recharge P8

Volvo XC 40 Recharge P8

  • Fyrhjulsdriven, dragvikt 1 500 kilo, 700 000 kronor, räckvidd 418 km (utan släp)
0x0-modelx_06
Tesla Model X

Tesla Model X

  • Fyrhjulsdriven, dragvikt 2 250 kilo, 1 200 000 kronor, räckvidd 580 km (utan släp)
0x0-model_y_03
Tesla Model Y

Tesla Model Y

  • Fyrhjulsdriven, dragvikt 1 600 kilo, 729 000 kronor, räckvidd 507 km (utan släp)

*Priserna är cirkapriser för bilarna i grundmodell och miljöbilspremien på 70 000 kronor är inte avdragen. Räckvidden är angiven när bilen körs utan släp, och kan halveras med släp. Räckvidden påverkas också av kyla.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 15/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden