Företagarnas nya kläder del 1 av 4Onlineshopping och sociala medier har öppnat för en ny generation företagare. Nu ritas kartan över detaljhandeln i ridsportvärlden om. Utan textila kunskaper men med ett oerhört driv fann Madelene Törnblom sin plats i hästbranschen.
– Jag är precis där jag vill vara, säger hon.
”Instagram har varit helt avgörande för vår framgång”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Shoppingvanorna hos svenskarna har förändras. Från att de flesta köpt sina ridkläder på plats i butik till att allt fler beställer varor över nätet. Ett par nya ridbyxor är ett knapptryck bort, en pall med kraftfoder likaså.
En rapport från Postnord, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visar att 70 procent av svenskarna e-handlade någon gång varje månad under första kvartalet 2020. Dessutom står e-handeln för 55 procent av tillväxten i sällanvaruhandeln.
2021 förväntas e-handeln i Sverige omsätta 100 miljarder kronor.
Coronapandemin har förändrat shoppingbeteendet
Coronapandemin har påskyndat förändringen av shoppingbeteendet hos oss svenskar.
Madelene Törnblom beskriver sig själv som ”besatt av hästar”. Hon växte upp i det lilla samhället Vendel strax utanför Uppsala och redan som liten visste hon vad hon ville.
– Jag började rida när jag var 3,5 år. Man fick egentligen inte börja rida så tidigt på den ridskolan, men jag tjatade så till slut gav de upp och jag fick börja.
Hästintresset växte och planer fanns på att fortsätta med en karriär inom ridsporten.
– Min ambition var ju så klart att bli så bra som möjligt. Men till slut fick jag inse att det var väldigt svårt och att jag var långtifrån den nivån jag ville vara på. Eftersom jag är besatt av hästar fick jag tänka om: ”Vad kan jag göra inom häst som inte innebär att jag måste rida på hög nivå?”.
Inridning blev startkapitalet
Ett rangligt 3-årigt sto från Tyskland skulle komma att bli det kapital Madelene Törnblom behövde för att hitta sin väg inom hästbranschen.
– När jag hade ridit in och utbildat henne så sålde jag henne med vinst. Då började tankarna ”vad ska jag göra med pengarna?”
Valet föll på att börja utveckla ridkläder. Hon hade upplevt, precis som många andra, att det är svårt att hitta sköna och välsittande ridbyxor.
– Ridkläder är så mycket ”fashion” men det är ju egentligen sport vi håller på med. Då borde kläderna vara därefter. Jag ville få in mer funktion, bättre material och skönare kläder.
– Jag tycker dessutom att priset är viktigt. Jag tycker det känns orimligt att köpa ett par ridbyxor för 2 500 kronor – ramlar man av en gång är ridbyxorna trasiga.
Med entreprenörsandan i blodet – Madelene Törnbloms familj är nämligen fylld av entreprenörer och företagare – började hon söka reda på kunskapen hon behövde för att skapa sin egen kläd-kollektion.
– Jag visste ingenting om hur man gör, men all information finns ju på nätet. Det blev tusentals timmar på google.
Hundra ridbyxor i första leveransen
I slutet av 2017 startade hon sitt företag och under våren 2018 kom den första leveransen av ridbyxor, inspirerade av de träningskläder du ser på gymmet.
– När vi fick hem de första hundra ridbyxorna kommer jag ihåg att jag tänkte ”hur ska vi lyckas sälja de här?”.
Fakta
Madelene om…
… namnet Maya Delorez:
– Tidigt bestämde jag mig för ett tjejnamn, jag ville det skulle vara unikt, det skulle inte kunna gå att förväxla med något annat. Sent en kväll hemma i soffan, googlade jag på ovanliga tjejnamn och hittade det – Maya Delorez, MD. Jag visste direkt när jag såg det — det är det här jag har letat efter.
… corona:
– Vi har lagt om alla våra fysiska möten till digitala och vidtagit nödvändiga åtgärder. Vår e-handel rullar på som vanligt i dagsläget men vi följer utvecklingen.
Reaktionerna var blandade när hon i mars året efter började berätta för vänner och bekanta att hon skulle släppa en ridkollektion.
– Man är lite skör precis när man ska hoppa. Jag ville inte prata med andra om det innan, jag var delvis rädd att bli påverkad av andras åsikter och smak. Sedan när jag väl berättade det någon månad innan släppet, fick jag mest positiva reaktioner, men många undrade, ”hur ska det ens gå till?”
Inför släppet under senvåren 2018 jobbade Madelene Törnblom hårt för att ro ihop lanseringen.
– Jag hade inga pengar kvar till marknadsföring, alla pengar hade gått till produktionen av produkterna. Jag byggde hemsidan själv, jag tvingade mina kompisar att vara modeller och fotade dem mot en vit vägg.
I stället satsade företaget hårt på Instagram och jobbade med influencers.
– Instagram har varit helt avgörande för Maya Delorez framgång. Där har vi direktkontakt med våra kunder och får direkt feedback på vad som är bra och mindre bra med våra produkter.
Har inga återförsäljare
Madelene Törnblom har valt att enbart sälja sina produkter via e-handel och på olika mässor. Hon har dessutom valt att inte ha några återförsäljare.
– Jag vill äga hela processen själv. Det betyder att är det något fel på någon vara får jag feedbacken direkt och den går inte genom någon återförsäljare. Det är otroligt viktigt för mig men också för varumärket.
Fakta
Madelene Törnblom
Bor: Utanför Uppsala.
Familj: Sambo och två hästar.
Intressen: HÄSTAR, god mat och träning. ”Ryttare är idrottare”.
Oväntad kunskap: Jag är grym på att komma ihåg häststammar!
Äter helst: Sushi.
Inspireras av: Företagen Na-kd och Gymshark.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 11/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på