Företagarnas nya kläder del 2 av 4Med noll kronor i marknadsföringsbudget lyckades Johanna Ingelsson sätta sitt företag på världskartan.
– Småföretagare får en annan makt i dag tack
vare sociala medier, säger hon.
Företagaren: ”Med stor påhittighet kan man gå om stora aktörer”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Företagets idé grundar sig i Johanna Ingelsson brinnande engagemang kring miljö och hållbarhet.
– Ett av våra viktigaste mål är att hela vår produktion ska vara ekologisk, säger hon.
I dagsläget är det få hästmänniskor i Sverige som inte känner till Equestrian Stockholm. På vägen till företagets framgång har sociala medier spelat en viktig roll.
– I dagsläget är vi det snabbaste växande ridvarumärket på Instagram. Instagram är den viktigaste kanalen för oss att kunna kommunicera med våra kunder. Tack vare vår nära relation är de delaktiga i att utforma nya kollektioner och produkter, säger Johanna Ingelsson.
– Genom våra kanaler har vi kunnat gå globalt från dag ett och har kunder från hela världen.
Alltid tänkt utanför landets gränser
Företaget är inne på sitt femte år, har 130 återförsäljare och finns i 26 länder.
– Vi har alltid tänkt utanför Sveriges gränser och säljer mer utomlands än i Sverige. Vi expanderar starkast på den amerikanska och tyska marknaden där varumärket Sverige är väldigt starkt.
– Jag tror att småföretagare får en helt annan makt i dag tack vare sociala medier. Med stor påhittighet kan man gå om stora aktörer utan problem.
Fakta
Johanna om Equestrian Stockholms miljöarbete:
– Jag är nyfiken och intresserad av att hitta funktionella och miljövänliga lösningar. Jag vill att kläderna ska hålla länge, samtidigt som vi nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt.
– Ett exempel: vi använder restprodukter av kaffebönor i våra textilier. Kaffet gör att dofter hålls borta och plaggen känns fräschare längre. Det gör att de inte behövs tvättas lika ofta och därmed slits kläderna inte lika fort.
2018 blev Johanna Ingelsson utsedd till Årets unga entreprenör av Founders -Alliance.
– Det känns roligt att få ge lite ”likes” till ridsporten. Att genom företagandet visa hur stor ridsporten är och att att man kan göra ”business” i sporten.
I dagsläget jobbar femton personer på Equestrian Stockholm och företaget har nyligen flyttat till större lokaler.
Johanna Ingelsson poängterar vikten av att bygga ett starkt team.
– Den första jag anställde var Jasmina Sivac, vår designer. På ES har vi medarbetare med olika erfarenhet och kompetens från olika branscher.
Johannas tips för nyföretagare
- Sätt mål, både stora mål och delmål. De stora målen gör att du har en riktning, delmålen gör att du tar dig dit.
- Dra nytta av de kanaler som är gratis, till exempel Facebook och Instagram.
- Nätverka! Kanske känner du någon som precis börjat jobba som fotograf, hjälp och stötta varandra.
Johanna Ingelsson tipsar om att rannsaka sig själv och fundera på vad du är bra på — och vad du är mindre bra på. Utifrån det kan du komplettera företaget med den personal som krävs.
– Att driva företag är ingen one-man-show. Det spelar ingen roll hur mycket passion eller driv du har, utan ett bra team kan du inte driva ett bra företag.
Fakta
Johanna Ingelsson
Bor: I Stockholm.
Familj: Fästmannen Harald, katten Sassa och hunden Tiger.
Gör: Vd på Equestrian Stockholm.
Intressen: Ridning, hunden Tiger, umgås med vänner och familj.
Äter helst: Vegetariskt.
Kvinnliga förebilder: Greta Thunberg , Beyoncé och Helena Helmersson (vd på H&M).
Gör om fem år: ”Driver med mitt grymma team världens främsta ridsportvarumärke Equestrian Stockholm och har startat en Equestrian Academy som stöttar unga tjejer i deras satsning inom ridsporten.”
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 11/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på