DjurskyddRidsport rapporterade igår om Sabina Svärds upplevelse när hon skulle hämta hem en importerad islandshäst som kom med flyg från Island, där hon chockades över hur hästarna transporterades. Jordbruksverkets veterinär Annica Wallén Norell menar att det är väldigt sällan som det förekommer skadade hästar eller olyckor vid transporterna från just Island.
Jordbruksverkets veterinär: ”Det är väldigt ovanligt med transportskador”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Jordbruksverket är den myndighet som är ansvarig för regelverket kring transporter av hästar, men när det gäller hästar som transporteras med flyg finns det internationella regler. Väl på plats i Sverige är det särskilt utbildade gränskontrollveterinärer, anställda av distriktsveterinärena, som utför gränskontrollerna på flygplatsen. Från Island kommer det fyra-fem plan per år med ett 60-tal hästar varje gång.
– Svensk djurskyddslag gäller när gränskontrollveterinären har utfört besiktningen och godkänt hästen för införsel i EU. Då gäller vår lagstiftning. När planet är i luften gäller internationell lagstiftning, IATA (International Air Transportation Association), med bestämmelser som flygbolagen ska följa, berättar veterinär Annica Wallén Norell.
Vi kan alltså inte påverka så mycket när det gäller djurens välfärd på just flyget?
– Jo absolut, om det är ett problem. Hästar är hästar och om de står tillsammans, även om det inte är trångt, så kan det alltid hända olyckor.
Sättet man transporterar islandshästarna på, med flera hästar lösa i samma container utan mellanväggar – så länge det inte är hingstar det handlar om, dessa hålls åtskilda i containern – skiljer sig stort från hur till exempel halvblod och andra stora hästar lastas i flyg.
I det aktuella fallet berättar Sabina Svärd att det stod fem islandshästar i en container som vanligtvis rymmer tre hästar. Men Annica Wallén Norell har inte fått höra att detta skulle vara något problem.
Är så här man fraktar islandshästar?
– Jag kan inte IATA-reglerna och kan inte svara på om just de här hästarna stod för tätt, de kanske inte ska stå för glest heller. De kanske behöver den tryggheten och stödet, man brukar försöka hålla ihop grupperna även i stallet efter de har lastats av flyget. Men det är klart att de inte får stå för tätt, det får inte vara så trångt att de inte kan röra sig, menar hon.
Ni upplever inte att det här är ett återkommande problem när det gäller transporter av islandshästar?
– Det jag har fått veta av de som jobbar på flygplatsen som tar emot de här hästarna, är att det brukar vara väldigt proffsigt skött, och att det har varit så i många år. Om hästarna är trötta eller skadade så tas de om hand på ett bra sätt. Men normalt sett så fungerar det här bra.
Hur ofta förekommer det skador?
– Det är väldigt ovanligt med allvarligare skador under transporten, det har inte varit många fall under åren. Veterinären som gör besiktningen vid gränskontrollen rapporterar och noterar allt, som skrubbsår och liknande, men det är väldigt sällan vi hör om några allvarligare skador.
I filmklippet nedan, upplagt av Securitas som ansvarar för den totala driften av Norrköping flygplats, kan man se hur det fungerar när närmare 70 islandshästar anländer med flyg. Klippet har inget samband med de aktuella händelserna i artiklarna ovan.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på