VärldscupenRedan innan starten av söndagens världscup var ryttare och experter bekymrade över banan som väntade ekipagen. Det visade sig sedan bli en utmaning för tuff för de flesta hästar, och de svenska ryttarna var kritiska efter klassen - även banbyggaren konstaterade att det inte blev helt bra.
Kolla klippen: ”Banbyggaren borde fått gult kort”

SVT:s expertkommentator Lotta Björe tog upp problemet med de mastiga oxrarna – där flera var maxade i både längd och höjd och dessutom placerade på knepiga distanser – redan innan klassen drog igång. När sedan maxtiden visade sig vara tajt mätt blev utmaningen än större.
Hästarna hade svårt att räcka över oxrarna och det blev flera rejäla rivningar.
– Det är för svårt och framförallt är det inte rättvist när oxrarna blir så att hästarna får sådana fel som vi har sett dem få här idag. Jag gillar inte när hästarna är på bakbommarna. Avstånden var dessutom sådana att trots att ryttarna försökte rida bra så blev det inte bra, sa Lotta Björe under sändningen.
Peder Fredricson gav sin analys efter en ritt som stannade på 25 fel.
– Jag tycker väl kanske inte att det här var banbyggarnas bästa dag. Det var två saker som jag tycker de inte riktigt fick till. Det ena var att tiden är för kort, man kan inte rida i en bra rytm – i en världscup ska man kunna rida på ett bra sätt, tänka framåt men man ska inte behöva jaga runt.
– Och sedan var det trekombinationen, när det är en sådan öppen distans in så skulle det vara okej om det var en tvåkombination med dubbelräcke, men inte med en oxer ut på ett galoppsprång, det blir inte riktigt så som vi vill ha det, sa Peder i intervjun med SVT.
Henrik von Eckermann utgick efter att en rivning på första hindret, då han inte ansåg det vara någon idé att fortsätta. Världsettan var allt annat än nöjd med banan.
– Fanns det gula kort för banbyggare så skulle hon ha ett idag. Det största misstaget är trekombinationen, hästarna får ta i otroligt mycket, summerade han utmaningen.
Banbyggaren om banan
Bakom söndagens världscupbana stod tyska Christa Jung, med hjälp av Louis Konickx, Nederländerna.
– Det var en tuff bana, vi hade planerat att bygga en tuff bana eftersom vi hade många toppryttare och topphästar på plats. Men det visade sig bli väldigt svårt för vissa ryttare, eller hästar. Att bara tre ryttare var felfria på hinder och tid visar att tiden var för kort, med en generösare maxtid hade fler varit felfria. Det blev så många slarvfel på grund av tempot, konstaterar Louis Konickx i en intervju med SVT, och säger att de har lärt sig mycket idag.
Här kan du se SVT:s intervju med assisterande banbyggare (två klipp)
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på