90-åringVem minns inte de otympliga jutetäckena, som var poppis under många år? Det är en av alla varor som funnit i Hööks sortiment under företagets långa historia - i år firar man 90 år. Vi ringde upp Joachim Höök, som idag är VD på bolaget som hans farfar startade.
Startade som sadelmakeri – Hööks firar 90 år
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
1931 startade Oscar Waern ett sadelmakeri i småländska Eksjö, där svenska armén var hans största uppdragsgivare. Hans son, Bengt Höök, tog över verksamheten 1976 och idag drivs Hööks av Bengts son Joachim Höök. I år firar företaget 90 år, och kan blicka tillbaka på en tid där hästägandet utvecklats enormt – detsamma gäller utbudet av varor.
I Hööks arkiv finns produkter som många skulle rynka på näsan åt idag – vem minns till exempel jutetäcket, ett väldigt stelt och otympligt täcke som var på modet under flera år.
1979 kom den första Hööks-katalogen – då som 16 handskrivna sidor i svartvitt – som haft många fyrbenta stjärnor på bilderna. Katalogen hade högt läsvärde förr i tiden och det finns en del tvåbenta kändisar som också har fått posera i Hööks varor, 1991 prydde till exempel Peder Fredricson omslaget.
Ridsport ringde upp Joachim Höök, VD för Hööks, inför det stundande jubileet.
Hööks är verkligen en familjeaffär för er?
– Ja, det är fantastiskt att kunna se tillbaka på historien, på den otroliga utvecklingen – från ett sadelmakeri till dagens 56 butiker i Norden och e-handeln. Det är en häftig utveckling, helt klart.
Hur startade din resa i bolaget?
– Jag har varit VD i bolaget i elva år nu, men jag har jobbat där i hela mitt vuxna liv. Men jag jobbade även i företaget som barn, det var en familjeangelägenhet – vi var på marknader och tävlingar och sålde våra grejer.
Vad är du mest stolt över?
– Det är väl den utveckling vi har haft och att vi faktiskt har varit med och bidragit till branschens utveckling, med att tillgängliggöra bra varor för utövarna. Idag har vi cirka 400 anställda, där vi är som en stor familj mer eller mindre, det är jag nog mest stolt över.
Finns det något du ångrar?
– Det finns det kanske, det är klart att man ser en del saker som man gjort och haft till försäljning som ser konstiga ut idag, men det var det bästa som fanns till buds då. Men nej, det är nog inget särskilt jag ångrar.
Hur tittar ni framåt nu, vad är nästa steg?
– Vi fortsätter expandera, tanken är att öppna fler butiker. Och så jobbar vi hårt med att fortsätta utveckla vår e-handel, som växer kraftigt. Det är en spännande resa framåt nu.
Hur har coronaåret varit för er?
– Företaget har faktiskt haft ett jättebra 2020, det har nog varit som för många andra fritidssysselsättningar – ridsporten har gynnats lite av att man har kunnat vara mer med sina hästar, och även hundar. Vi har haft en bra tillväxt även under 2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på