Sverige
14 september 2022 20:11
Ridsportplus

Unika säkerhetsstigbyglar pitchas i Draknästet

InnovationDraknästet är tv-programmet där hoppfulla entreprenörer från hela Sverige presenterar sin affärsidé och söker pengar inför en grupp investerare. Näst på tur är killarna bakom den unika säkerhetsstigbygeln Ophena – redan i natt kan du se avsnittet på SVT Play. Ridsport fick ett snack med Anton Fast om resan från examensarbete till YSL-samarbete och hur det var att stå inför drakarna.

Unika säkerhetsstigbyglar pitchas i Draknästet
Simon Geldner och Anton Fast är innovatörerna bakom Ophena. Foto: Tamas Harkany/ITV

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Draknästet har precis gjort comeback i rutan och bland årets affärsidéer finns allt från hudvård som skyddar mot luftföroreningar – till magnetiska säkerhetsstigbyglar. I morgon torsdag pitchar Anton Fast och Simon Geldner sin innovation Ophena inför ”drakarna” i SVT1 – länk hittar du längst ner.

    De tidigare Chalmersstudenterna har tagit sina magnetiska säkerhetsstigbyglar från examensarbete till att nu säljas online över hela världen. Världsryttare har visat intresse för stigbyglarna och i somras hörde självaste modehuset Yves Saint Laurent av sig för att göra en ”limited edition” tillsammans med Ophena i samband med GCT-tävlingarna i Paris.
    – Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv, säger Anton Fast om hur det kändes att stå inför drakarna.

    Fick prata ostört med drakarna

    Han trodde att det skulle vara väldigt regisserat, med flera omtagningar, men tv-inspelningen som gjordes i våras kändes avslappnad. Anton och Simon hade en timme på sig, där Anton först presenterade pitchen på svenska under ett par minuter. Sedan var frågestunden på engelska då Simon är från Tyskland.
    – Drakarna vet inte vilka bolag som kommer in, vilket gör det väldigt intressant. Det är en imponerande produktion där allt sköts i kulisserna, och allt är väldigt fritt. Diskussionen med drakarna är helt ostörd och det man får se i tv-rutan är väldigt genuint, berättar Anton.

    Han hade tittat en del på tidigare avsnitt av Draknästet och även den brittiska förlagan Dragon’s Den för att vara lite förberedd. Efter att drakarna fått stigbygeln förklarad för sig i detalj, handlade frågorna mycket om visionen med Ophena, affärsstrategier och kundtänk.
    – Vi har valt att bara sälja genom vår egen e-handel, och de ville veta anledningen till det beslutet. Skälet är att vi vill försäkra oss om att kunderna alltid är nöjda, så att de inte köper stigbyglarna och sedan inte använder dem. Eller att de har problem och inte får hjälp. Vi vill att kunderna alltid ska kunna vända sig direkt till oss, förklarar Anton.

    Ridsport har tidigare skrivit om Ophena i ett större reportage i flera delar om säkerhet och säkerhetsstigbyglar – alla delar hittar du här.

    Hade de svenska guldframgångarna gjort intryck?
    – Det känns som att ridsporten verkligen har fått ett uppsving och det var även drakarna medvetna om. Många tittar på vad de svenska toppryttarna gör, inte minst Peder och hans tankar och teorier. Sverige arrangerar också många stora ridsportevent som lockar världsryttare. Dessutom är vi ett föregångsland när det gäller innovationer och säkerhetstänk, och vill man förändra saker inom ridsporten har Sverige väldigt god potential för det.

    4
    Stigbygeln som gjordes i samarbete med YSL. Foto: YSL
    1
    Ridsporten är het, även i modevärlden. Foto: YSL
    3
    Ophena har en unik lösning, där ena sidan är öppen för maximal säkerhet. Foto: YSL
    2021-03-14 Ophena S Pro Grip Black Main Orig
    Limited edition-utgåvan. Foto: YSL

    YSL – en cliffhanger

    Specialstigbygeln som gjordes inför GCT-tävlingarna i Paris var en mattsvart stigbygel med Ophenas ”diamantformade” grepp. Den unika stigbygeln togs fram av Ophena och Saint Laurents kreativa chef Anthony Vaccarello. Den väldigt begränsade utgåvan har endast sålts via Saint Laurent-butikerna i Paris och på Rodeo Drive i Los Angeles och online via ysl.com.

    Anton och Simon tappade nästan hakan när förfrågan om att göra ett samarbete kom in – via Ophenas kundsupportsida. Modehuset är alltid på jakt efter spännande samarbeten inom olika branscher, och den här gången föll valet på ridsporten.
    – Ibland måste man ha lite tur, men det var väldigt roligt. Det var också väldigt mycket jobb, de har ju sitt rykte att tänka på. Det var många Zoom-möten och prover med olika ytskikt i olika färger som skickades fram och tillbaka, men till slut var alla nöjda. De är otroligt duktiga på design och har en person som godkänner allting till punkt och pricka. Till slut var stigbygeln perfekt, säger Anton.

    – I efterhand har vi fått höra att samarbetet verkligen uppskattades av deras kunder. Mycket för att det är en väldigt innovativ produkt i förhållande till vad YSL gör i vanliga fall.

    Eftersom tv-inspelningarna gjordes i våras, och samarbetet inte släpptes förrän i juni, kunde Anton och Simon knappt säga något alls om vad som var på gång.
    – Vi fick inte berätta så mycket för drakarna, eftersom vi hade ett sekretessavtal med YSL. Det enda vi fick säga var att vi hade ett samarbete på gång med ett världskänt designföretag. Det fick bli vår cliffhanger, säger Anton.

    Årets drakar är Izettle-grundaren Jacob de Geer, Backing Minds Sara Wimmercranz som bland annat grundat Footway, serieentreprenören Shervin Razani, Collector-grundaren Lena Apler och den tidigare fotbollsdomaren och investeraren Jonas Eriksson.

    Vad sökte ni riskkapital för?
    – Tanken är att expandera vidare från stigbygeln och lansera fler produkter. Det finns många tankar och idéer – och till att börja med är förhoppningen att lansera innovativa funktionsplagg för ryttare redan till våren. Med stort fokus på innovativa återvunna material.

    Vad sa drakarna då – fick ni några napp?
    – Det fanns absolut ett intresse, de uppskattade både produkten och affärskonceptet, säger Anton med ett leende.

    Imorgon torsdag klockan 20.00 i SVT1 pitchar Anton Fast och Simon Geldner alltså sina magnetiska stigbyglar i Draknästet. Är du riktigt nyfiken kan du titta redan i natt när avsnittet släpps på SVT Play klockan 02.00.

    Titta via den här länken (avsnitt 2).

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 99 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden