Träningstips
15 november 14:33
Ridsportplus

Veterinären och forskaren: ”Bättre hållning i sadeln kräver bättre hållning i vardagen”

Sitt fintRyttaren tar med sin kroppshållning upp på hästen. Den som sitter ihopsjunken på kontorsstolen lär göra det i sadeln också. Ridsport har pratat sits och balans med veterinären och forskaren som också har en bakgrund som balettdansös.

Veterinären och forskaren: ”Bättre hållning i sadeln kräver bättre hållning i vardagen”
Veterinären och forskaren Maria Terese Engell instruerar Charlotte Hamilton, en av deltagarna på den kurs som Skånes Ridsportförbund arrangerade i somras. Foto: Ingrid Andersson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du tre möjligheter:

Är du redan prenumerant, men har inga inloggningsuppgifter?

Skaffa inloggningsuppgifter

Prenumerera på Ridsport

Temat balanserad sits har på sistone uppmärksammats vid en rad kurser för licensierade tränare i Sverige. Det är norska veterinären och forskaren Maria Terese Engell som knyter samman sina veterinärmedicinska kunskaper om hästens kropp med sina erfarenheter som dressyrryttare och tidigare balettdansare.

I mitten av augusti anordnades en kurs för Maria Terese Engell på Saxtorps veterinärklinik i samarbete med Skånes Ridsportförbund. Maria Terese är knuten till SLU i Uppsala som doktorand och hon forskar kring hur ryttarens sits och balans påverkar hästens rörelsemönster.  I det arbetet har hon börjat med att först definiera en god sits och därefter olika avvikelser från det.

A-tränaren och dressyrryttaren Pernilla André-Hokfelt, Västra Hoby, var en av kursdeltagarna. Så här tyckte hon:
– Det var en mycket bra kurs, Maria Terese Engell kan knyta samman så bred kunskap genom att hon själv är ryttare och veterinär. Hon menar att sättet som vi går och står på marken, tar vi med oss upp på hästryggen också.
– Hon tittade på alla deltagare avsuttna. Hon delade då upp kroppen i fem delar, fötter, ben, bäcken, bröst och huvud, som hon studerar hållningen nerifrån och upp på.

Det gäller att sitta rakt på flera sätt

– Sedan detta med att sitta rakt över hästen – vi fick upp ögonen för att där finns det flera dimensioner. Att sitta rakt upp och ner i balans är det optimala, men
det gäller att sitta rakt på flera sätt: framifrån, från sidan och att inte heller luta sig åt något håll, säger Pernilla André-Hokfelt.

Maria Terese Engell är uppvuxen med balett och vikten av god hållning. Hennes far Håvard Engell är specialist på kroppskontroll och motorisk inlärning och har ett förflutet som balettinstruktör och kroppsanalytiker för toppidrottare på Olympic Sport Center i Norge.
– Bättre hållning i sadeln kräver bättre hållning i vardagen, det är inget som kommer av sig själv utan behöver tränas fram, var en av de punkter som Maria Terese framhöll.

– Kroppen behåller den hållning den är van vid, sitter man hopsjunken i kontorsstolen gör man det i sadeln också, säger   hon.

Balansen är en annan hållpunkt, hur det står till med den kan man kontrollera genom att gå med förbundna ögon.

Högst troligt att du på hästryggen kommer att dra i tyglarna för att återfå balansen

Maria Terese Engell använde en tydliggörande jämförelse:
– Om du går balansgång och börjar tappa din balans – kastar du då ut armarna? Då är det högst troligt att du på hästryggen kommer att dra i tyglarna för att återfå balansen.

Charlotte Hamilton deltog i kursen för Maria Terese Engell. Hon är även C-tränare och domare i dressyr. Hon understryker vikten av ryttares kroppsmedvetenhet:

– Det var många tankeväckande saker som Engell framhöll, som att ryttare måste börja tänka på sig själv som idrottare. Vi måste bli mer kroppsmedvetna och detta börjar redan med fötterna: hur vi går och står, säger hon.

– Det var intressant att höra henne berätta att hon i arbetet som veterinär ibland kunde se orsaken till hästens problem redan när en ryttare leder in sin halta häst: ryttaren är lika sned i kroppen som hästen. Hela ekipaget påverkas av sitsen.

Att träna på

13 tips för en bättre sits

  1. Underskänkeln ska ligga lätt intill hästen och det ska vara ett tydligt tramp i stigbygeln. En del kanske har svårt att få ner hälen ordentligt, testa då att stå med fotbladet på ett trappsteg och tänj ner hälen. Ett par gånger om dagen räcker för att öka rörligheten.
    Undvik överdrivet knäslut, då riskerar skänkeln att bli statisk. Sjunk ner och känn att sittbenen verkligen är i sadeln. 
  2. Man ska kunna dra en lodrät linje från axel genom höft till hälen, då sitter du rätt. Står du i lätt sits ska linjen gå mellan axel, knä och tå.
  3. Armarna ska ligga ledigt intill kroppen och händerna ska vara burna. Kan man dra en rät linje från armbågen genom handen till bettet  sitter du rätt. När du håller i tygeln kan du tänka att du har ett ägg i handen – alltså, kontakten med hästens mun ska vara lätt men stadig.
  4. Ett bra sätt att fila ytterligare på balansen är att bli longerad och då också få rätt instruktioner. Målet är att få en balanserad, följsam och ledig sits. 
  5. Börja i skritt och passa på att släppa stigbyglarna och känn att du verkligen kommer ner i sadeln, med skänklarna i rätt position, mjukt intill sidorna på sadeln. Utan stigbyglar är det också lättare att känna så att man verkligen sitter rakt över hästen.
  6. I trav kan du både rida lätt och sitta ner. Det viktiga är att du inte håller dig fast i tyglarna. Blicken rakt fram och huvudet upp. Här kan du variera övningarna med att hålla armarna rakt ut och sätta händerna i sidorna för att få in den rätta balansen.
  7. I galopp kan du variera nedsittning med lätt sits. Rid fortsatt helt utan tyglar, sätt händerna i sidan  igen eller håll armarna rakt ut. Försök se om du kan dra en linje från tån genom knäet till höften, då är din lätta sits rätt.
  8. Glöm inte huvudet! En felaktig huvudställning påverkas av stel bröstrygg eller korta bröstmuskler. Ryttare som lägger huvudet snett kompenserar en sned sits. Sitter du snett till höger lägger du huvudet till vänster. Genom enkla övningar kan du bli en följsammare ryttare. 
  9. Håll huvudet rakt och låt blicken följa en horisontal linje, som kanten på ridbanans sarg. Då får musklerna tydlig information för att hålla kroppen upprätt, liksidig och i balans. När du ska korrigera någonting i din sits kan det alltså löna sig att börja uppifrån.
  10. Stretcha och töj dina bröstmuskler på framsidan av kroppen. Mjuka upp din bröstrygg, till exempel genom pilates eller övningar på mobiliseringsrulle.
  11.  När du står i lätt sits i trav och tittar framåt mellan hästens öron måste du räta upp dig för att kunna hålla balansen.
  12.  Mjuka upp nacken genom att röra ditt huvud i takt när du värmer upp i lättridning. Vrid till höger – rakt – vänster – rakt – uppåt – nedåt osv.
  13. Om du rider med håret i hästsvans kan du kontrollera att den pendlar från sida till sida när du sitter ner i trav. Då sitter du korrekt, rak och avspänd. Om hästsvansen  studsar och slår upp och ned är du instabil eller stel.

Källa: Tipsen är hämtade från tidigare artiklar av Christel Behrmann och Camilla Assarsson.

Expandera
Hingstar Online

Just nu 131 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar