I höstas stod det klart att försäkringsbolaget Agria går från att vara huvudsponsor för Svenska Ridsportförbundet till att vara förbundssponsor. Förändringen innebär mer satsning på bredden och mindre på eliten. Men redan nu flaggar Agria för att ytterligare sponsorsatsningar är på gång.
Agria fortsätter satsa på ridsporten
– Vi kommer att vara en viktig spelare inom svensk ridsport där vi har våra kunder. Vi har en del nyheter på g, säger Stefan Fur, chef på affärsområde häst hos Agria.
– Vi följer utvecklingen där vi ser att ridskolorna tappar utövare och att aveln minskar. Stjärnorna som Malin och Roffe är jätteviktiga men också ridskolorna.
Ytterligare ett område där Agria ser att insatser kan komma är inom ponnysporten där antalet tävlingsstarter har minskat.
Agria sponsrar hästsporten på många olika vis, bland annat är man huvudsponsor för Svenska Islandshästförbundet. Man har avtal sedan flera år med Flyinge och nyligen skrevs kontrakt med Strömsholm och förhandlingar pågår med den tredje riksanläggningen Wången.
Ridsportförbundets två andra stora sponsorer, ATG och Volkswagen, planerar inte några ytterligare sponsorsatsningar 2013 förutom det som redan är presenterat.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på