Till svarsKritiken kring Falsterbo Horse Shows nya samarbetsparter avfärdas av ordförande Jana Wannius som ser samarbetet som en del av sportens naturliga utveckling, där nya aktörer bidrar till både ökat intresse och större prispengar.
Avfärdar kritiken: ”Vi ser inte på det som sportwashing”

Hej, kul att du vill läsa artikeln!
Falsterbo Horse Show gick nyligen ut med att de ingått ett nytt partnerskap med Al Shira’aa Stables. Något som mött kritik, framför allt på sociala medier. En av de största anklagelserna handlar om att den nya huvudsponsorn vill använda eventet för sportwashing – ett begrepp som används när företag eller organisationer går in i sporter för att förbättra sitt offentliga rykte, ofta för att dölja negativa sidor eller kontroversiella affärsmetoder.
”Del av sportens utveckling”
Jana Wannius, ordförande för Falsterbo Horse Show, avfärdar kritiken och och förklarar att de inte ser sitt samarbete på det sättet.
– Var och en får ha sin egen åsikt om hur idrottsvärlden fungerar, men faktum är att nästan alla sporter har företag som engagerar sig på ett eller annat sätt. Tävlingar och sponsorskap är en del av sportens utveckling, och så har det alltid varit. Nu är det ett stuteri som är sponsor, den här kvinnan (H.H. Sheikha Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan, reds anm) har stort engagemang för hästsport, hon vill komma in och stötta dessa tävlingar med lång tradition – Falsterbo, Hickstead Derby och Hamburg Derby. Vi har hundratals år av tradition bakom oss och vi ser inte på det som sportwashing.
Reaktionerna menar Jana Wannius är väntade.
– Initialt när det sker förändringar blir det alltid ett stort engagemang, och det kan jag förstå. Falsterbo är sedan länge tillbaka en grundpelare och viktig i svensk ridsport. Jag tror inte att det här samarbetet på sikt kommer påverka varumärket, det kommer vi att visa också genom att tävlingarna kommer att fortsätta på exakt samma sätt. Vi kommer ha den här bredden som vi har nu, som nästan är unik vill jag påstå, säger Jana Wannius som betonar att hans grundvärdering alltid legat vid att sätta sporten och den vanliga publiken i centrum.
– Jag tror dessutom en sak till. Jag tror att det här är bra för svensk ridsport och svenska uppfödare, kontaktytorna blir fler.
Även om Jana Wannius betonar att alla avtal är tydligt reglerade och transparens är viktigt med alla Falsterbos 50-tal samarbetspartners, kvarstår frågan om vilka incitament som egentligen driver de nya samarbetena. Samtidigt ökar prispengarna tack vare de nya partnerskapen – något som enligt Jana är positivt för sporten. Förändringar och nya intressenter är en naturlig del av sportens globala tillväxt, menar Jana.
– Överallt växer sporten och det innebär att det kommer uppkomma sådana här situationer där folk har olika uppfattningar. Jag är jätteglad, jag har aldrig haft så stort intresse från partners och sponsorer att komma in i Falsterbo som i år. Vi behöver naturligtvis pengar, attraktiva prispengar och det är väl, tycker jag, fantastiskt bra. De här tävlingsryttarna lägger ner hela sina liv, när det går bra är prispengarna verkligen välförtjänta.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på