DiskussionFalsterbo Horse Shows nya sponsoravtal med ett företag från Förenade Arabemiraten har utlöst en kritikstorm. Forskaren Anna Vidén lyfter i en intervju problematiken kring landets styre – och vad det innebär för tävlingens trovärdighet.
Forskaren om kritiserat sponsoravtal och namnbyte

Hej, kul att du vill läsa artikeln!
Falsterbo Horse Show har mötts av stor kritik den senaste veckan, på grund av sin nya sponsor som medför att den populära tävlingen byter namn. Bakom den nya titelsponsorn, Al Shira’aa Stables, står HH Sheikha Fatima bint Hazza bin Zayed Al Nahyan, som är en del av Abu Dhabis kungafamilj. Sheikha Fatima svarade under tisdagen på Ridsports frågor i en skriftlig intervju som du kan läsa här.
Anklagas för sportwashing
Kritiken som Al Shira´aa Falsterbo Horse Show, som tävlingen numera heter, har tagit emot har framförallt handlat om bristande mänskliga rättigheter, speciellt för kvinnor men även för gästarbetare, som finns i det land där Sheikha Fatimas farbror har den ekonomiska och politiska makten i Förenade Arabemiratens huvudstad. Tävlingsarrangören anklagas därmed för sportwashing, ett begrepp som används när företag eller organisationer går in i sporter för att förbättra sitt offentliga rykte, för att dölja negativa sidor eller kontroversiella affärsmetoder och därmed förbättra sitt eget rykte.
”Enormt patriarkalt samhälle”
Det nya sponsoravtalet har varit minst sagt omdiskuterat i flera medier. I en intervju med TT talar Anna Vidén, forskare på Mellanöstern- och Nordafrikaprogrammet vid Utrikespolitiska institutet, mer om problematiken i det hela.
– Det är ett enormt patriarkalt samhälle där kvinnor har väldigt lite rättigheter. Sen har vi hela kafala-systemet, med migrantarbetarna som man har försökt minska mängden av. Men det har inte skett några revolutionära förändringar, säger Vidén till TT.
Hon beskriver även ett problem inom regimen där oliktänkande eller åsikter som ses som ett hot mot ledningen undanröjs.
Etablera sig på den nordiska marknaden
Samtidigt menar Vidén att det inte behöver handla om sportwashing i det här fallet, men att det samtidigt inte går att utesluta att det kan röra sig om en sådan strategi från Förenade Arabemiraten.
– Jag tror att de vill vara där det är intressant att vara. Och då är väl Falsterbo lite prestigefullt. Sen tänker de kanske att de inte har kommit in på den nordiska marknaden än, och då kan det vara en bra början nu, säger Anna Vidén vidare till TT.
Al Shira’aa Stables sponsrar sedan tidigare även Hickstead Derby i Storbritannien och Hamburg Derby i Tyskland.
Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius har bemött kritiken på flera sätt, bland annat i en intervju med Ridsport. Arrangören har även bemött det hela med ett dokument med svar på frågor på deras webbplats.
Till TT:s artikel, som bland annat publicerats i Göteborgs-Posten
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på